Gravid kat
Fra : Gitte Bormann

Dato : 14-08-06 17:22

Jeg har en gravid kat. Ja, det er der forsåvidt intet mærkeligt i -
bortset fra at det ligesom ikke er 'min min'. Det er en
tilløber/viltlevende kat. Og den er MEGET gravid. Den begyndte at komme
for 1 måned siden. Virkede frygtelig sulten - så jeg fodrede den. Den er
forholdsvis tam - søger selv kontakt mv., men er dog lidt reserveret. De
sidste 2 uger er den blevet længere og længere tid efter spisningen. På
det seneste er den blevet meget længe - vil dog ud om natten.
Vi har i forvejen 2 katte, som tåler den .
Katten er blevet fremlyst, vi har hængt sedler ud - og iøvrigt fortalt
alle i nabolaget, at den er her. Men ingen vil kendes ved den. Jeg har
taget den til mig - det må jeg indrømme - og er meget bekymret for, hvor
den har tænkt sig at føde. Det kan nærmest ske når som helst. Jeg har
lavet fødekasse, som står i soveværelset - der er mest roligt. Men næh
nej - hellere et koldt køkkengulv
Nu overvejer jeg at holde den inde til den har født. Er det ok? Når den
gerne vil ud, mener jeg. Det ville bare være så forfærdeligt, hvis den
føder et eller andet dumt sted. Også fordi jeg vil have den
neutraliseret - for at undgå en gentagelse. Det har jeg ingen skrubler
overfor - ejeren har jo ikke meldt sig.
Er der nogle, der har gode råd i forhold til, hvordan jeg/vi ellers kan
forholde os til hende? Hun er virkelig sød - og jeg kunne ikke drømme om
at indlevere hende til aflivning. Killingerne må vi se, om vi kan komme
af med til den tid.
Historien minder lidt om en anden, jeg har set her på siden. Det er en
lidt spøjs situation - især fordi jeg ved, at gravide katte kan finde på
at flytte hjemmefra. Er stadig ikke sikker på, om det er det, der er
sket. Så undrer det mig bare, at ingen har reageret - så stor er byen
heller ikke just.
Håber på gode råd.

Mange hilsner fra GitteB.

Med venlig hilsen
Gitte Bormann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Hanne Engermann

Dato : 14-08-06 18:02

Gitte, jeg synes, det er prisværdigt af dig at tage dig af gravide
missemor, men vil lige spørge dig, om du har set på
www.dyrenesbeskyttelse.dk og www.dyrenettet.dk under efterlysninger, om
der er nogen, der savner hende. Også, om du har fået tjekket, om hun er
chippet.

Og så vil jeg ellers give dig ret i at holde hende inde nu. Som du selv
skriver, er risikoen ellers, at hun lægger killingerne et eller andet
sted derude, og det er jo vinteren, vi går i møde.

Jeg tror ikke, du skal være bange for, hun føder midt på køkkengulvet.
Når tiden kommer, vil hun højst sandsynligt finde en mørk krog eller se
sit snit til at komme ind i et skab. Har du mulighed for at sætte kassen
i et mørkt hjørne under et bord, og hvor de andre katte ikke kommer, vil
jeg gøre det.

Katte vil gerne føde "huleagtigt". Du kan også bruge en flyttekasse (af
pap). Den er mørk, absorberer fugt, koster kun 10 kr. og kan smides ud
bagefter. Skær en åbning ude i siden af den ene langside ca. 20 cm. over
bunden og læg evt. en træplade oven på kassen. Dette mere for at undgå,
at paplåget bliver trykket ned i kassen, hvis en kat springer op på den.

Vær obs på, at hun - når killingerne er født - instinktivt (for at undgå
at tiltrække rovdyr) vil søge så langt væk fra kassen som muligt for at
komme på WC.

Hvis du ikke har oplevet en kattefødsel før (og en sådan kan være
forskellig fra kat til kat), kan du læse om det på bl.a.
www.netdyredoktor.dk . Ellers spørger du bare løs herinde. Du skal nok
få svar, er jeg sikker på!

Held og lykke!

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Gitte Bormann

Dato : 14-08-06 18:45

> [...]
>
> Hvis du ikke har oplevet en kattefødsel før (og en sådan kan være
> forskellig fra kat til kat), kan du læse om det på bl.a.

Jeg har chekket hos både Dyrenes Beskyttelse samt Dyrenettet - uden
resultat. Jeg er temmelig overbevist om, at hun er en 'glemt' kat.
Heldigvis har jeg oplevet en kattefødsel før - og har også fundet en
flyttekasse, som du nævner - de er rigtig gode. Min bekymring går mest
på, om hun bliver - selvfølgelig også pga. mine andre katte.
Kattebakken så langt væk som muligt - dét havde jeg ikke tænkt på. Det
skal nok blive morsomt - for jeg tror, hun plejer at gå ud/gøre det
ude. Der har været et par uheld - hun har lidt diarré, hvilket
selvfølgelig er noget møg. Nu har jeg nedkaldt total ro over hende -
mine børn synes jo, det er vældig spændende, men nu skal hun have ro.
Hun ligner én, der har slugt en ballon - så jeg er overbevist om, at vi
taler 'når som helst'.
Ihvertfald tak for dit svar, Hanne.
Jeg ved ikke, om jeg handler specielt prisværdigt - jeg kan bare ikke
holde ud at se på, hvad der sker med hende. Tanken om, at hun er blevet
kasseret/glemt er forfærdelig. Jeg synes, det ville være voldsomt
uansvarligt bare at lade hende gå. Derfor vil jeg også have hende til
dyrlæge - uanset om hun bliver eller ej. De kære kræ kan jo blive
gravide hurtigt igen.......og så kører rouletten da virkelig . Og man
er vel heller ikke Katteelsker for ingenting .

Fra : Katrine Nederby

Dato : 14-08-06 19:22

"Gitte Bormann" <gittebormannKATTE@BAKKEmail.dk> skrev i en meddelelse

> Der har været et par uheld - hun har lidt diarré, hvilket
> selvfølgelig er noget møg.

Hej Gitte.

Prøv om du kan få fat i noget ZooLac - enten hos dyrlægen eller på apoteket.
Det er mælkesyrebakterier, som hjælper til at genoprette tarmfloraen. Det er
en pasta, som kattene (som regel) synes smager så godt at de selv slikker
det af en finger.

Held og lykke med dem

--
Mange hilsner
Katrine

Fra : Katrine Nederby

Dato : 14-08-06 18:07

> [...]
> at flytte hjemmefra. Er stadig ikke sikker på, om det er det, der er
> sket. Så undrer det mig bare, at ingen har reageret - så stor er byen

Hej Gitte.

Jeg tog i april en drægtig herreløs kat til mig. Hun blev holdt inde - bl.a.
fordi jeg fik hende bragt fra et andet område 10 km herfra, men også fordi
ingen af mine andre katte render frit.
De første 5-6 uger boede hun i et soveværelse - så skulle killingerne have
mere plads, og de fik adgang til en større del af huset. Det har slet ikke
givet nogle problemer at holde hende inde Hun blev neutraliseret
samtidig
med sine killinger, da de blev 12 uger. De er nu 18 uger og hun ser fortsat
ud til at
trives som indekat.

I dit tilfælde ville jeg absolut også holde hunkatten inde for at være
sikker på, hun føder hvor hun skal I de første uger vil hun ikke være
særligt interesseret i at forlade killingerne alligevel.

Du kan se min hittefamilie her: www.beydana.dk/hittemisser

Og husk du kan bruge www.vildkat.dk, når dine killinger skal have nyt hjem

--
Mange hilsner
Katrine

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 14-08-06 18:19

"Katrine Nederby" <beydanaslet@dettehotmail.com> skrev i en meddelelse
> Du kan se min hittefamilie her: www.beydana.dk/hittemisser
> [...]

hvor er de kære!
og specielt hende den lille akeleje!..sikke smukke aftegninger hun har!
håber du finder gode hjem til dem alle, jeg tager hatten af for jer der gør
en indsats for disse katte!

mvh. marie

Fra : Katrine Nederby

Dato : 14-08-06 20:27

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:44e0b058$0$144$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> [...]
> og specielt hende den lille akeleje!..sikke smukke aftegninger hun har!
> håber du finder gode hjem til dem alle, jeg tager hatten af for jer der

Tak skal du have
Jeg har været ret heldig med dette hittekuld. Moderen er en utroligt sød og
omgængelig kat, og killingerne har uden tvivl arvet en del af hendes
temperament.

--
Mange hilsner
Katrine

Fra : Gitte Bormann

Dato : 15-08-06 10:18

> [...]
> www.beydana.dk
>
> Det lyder rigtig meget bekendt - din historie. Og hvor er de killinger dog
søde. Jeg går og venter på, at tingene sker her. Heldigvis er diarréen gået
over, katten sover det meste af tiden. Hun har tydeligvis 'overgivet' sig nu
- og gør ikke det mindste for at komme ud, selvom der er masser af chancer
med 2 andre katte + 3 børn. Igår spandt hun for første gang i den måned, hun
er kommet her - så det tager jeg som noget positivt.
Vildkat.dk ser fin ud - vidste ikke, at det fandtes. Håber virkelig vi
kan komme af med killingerne til den tid.

Mange hilsner
Gitte B.

- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Rex

Dato : 15-08-06 13:26

Må bare lige sige at du er et fantastisk menneske!!! Dejligt for katte der
er mennesker som dig! (os)

Hilsen Camilla - også ejer af en han hitte kat der nu er kastereret...

Fra : Gitte Bormann

Dato : 15-08-06 20:53

> Rex skrev:
> Må bare lige sige at du er et fantastisk menneske!!! Dejligt for katte der
> er mennesker som dig! (os)
>
> Hilsen Camilla - også ejer af en han hitte kat der nu er kastereret...

Tak for de store ord. Lige nu synes jeg selv, det er lidt fantastisk -
for den søde kat har netop født killing nr. 7!!! Dét synes jeg er vildt!
Den stakkel er fuldstændig udkørt.
Og jeg takker min skaber for, at jeg var forudseende nok til at holde
hende inde fra igår.

Mange hilsner
Gitte
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Hanne Engermann

Dato : 15-08-06 23:02

> [...]

> Den stakkel er fuldstændig udkørt.
> Og jeg takker min skaber for, at jeg var forudseende nok til at holde

Det kan man da kalde noget af en familieforøgelse - tillykke
Tilbyd missemor en rå æggeblomme, rørt op med lidt fløde ell. creme
fraiche og lidt druesukker. Det giver kræfter!
Og så skal hun endelig have fri adgang til killingefoder.

Og hvor valgte hun så at føde? Du var jo bange for, det blev på
køkkengulvet

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Gitte Bormann

Dato : 16-08-06 07:14

> [...]
> Og så skal hun endelig have fri adgang til killingefoder.
>
> Og hvor valgte hun så at føde? Du var jo bange for, det blev på

Ja - det blev ikke på køkkengulvet . Men tæt på! Jeg havde lavet - en
ny - fødekasse til hende, som jeg havde stillet frem i køkkenet. Jeg har
forsøgt mig en del med mulige fødesteder til hende - men alle 'blev
vejede og fundet for lette'. Denne her gik hun til gengæld ind i
øjeblikkelig. Da jeg så, hvor det bar hen ad igår, løftede jeg hel
herligheden ind i soveværelset. Der er trods alt 2 andre katte i huset +
mine 3 børn. Det kunne nok være, at der kunne gå 'cirkus' i det hele,
hvis den stod dér . Børnene er helt vilde nu. Pigerne overværede
fødslen, min dreng på 6 fik kun sporadisk adgang. Katten satte
tydeligvis pris på selskab, så jeg var der hele tiden. Det er da ret
flot, at der kun gik ca. 4 timer før alle var fødte.
Ved du, om man kan give en diende kat loppegift - Frontline? Opdagede
igår, at hun har lopper - og de spreder sig jo med lynets hast til
killingerne.

Mange hilsner

Fra : Hanne Engermann

Dato : 16-08-06 08:34

> Gitte Bormann skrev:
> Ved du, om man kan give en diende kat loppegift - Frontline? Opdagede
> igår, at hun har lopper - og de spreder sig jo med lynets hast til
> killingerne.

FrontLine pour-on Vet. kan anvendes til drægtige og diegivende katte.
(Sørg for, at hunkatten er helt tør, så killingerne ikke får det slikket
i sig)

Må til gengæld IKKE anvendes til killinger under 8 uger.
Til dem kan du - når de er 2 døgn - anvende spray'en.
Hæld noget op i en lille skål, vrid i vatrondel i det og gnid det godt
ind i pelsen på de små. Lad dem tørre, før missemor får dem, så hun ikke
slikker det af dem. (Brug evt. en føntørrer, svag varme).

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar