Også include fejl
Fra : Stefan Køberl

Dato : 13-08-06 21:55

Hej,

Nu når vi er ved emnet, kunne jeg også godt bruge lidt SSI
begynder-hjælp.

Her: www.infoscape.dk/test/test2.html

Har jeg nederst på siden inkluderet en virtual fil (nu med
endelsen .html)

Men det virker ikke? Jeg har læst noget med at nogle servere ikke
understøtter de forskellige ting, og det fx skal hedde .asp, men
dette prøvede jeg også, og det virkede stadig ikke. Hvad er
problemet?

Mvh. Stefan ;)

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-06 22:44

"Stefan Køberl" skrev:

> Men det virker ikke?

Den fil der skal inkluderer, skal hedde xxx.shtml

Mvh SNA

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 14-08-06 07:24

Stefan Køberl skrev:
> Nu når vi er ved emnet, kunne jeg også godt bruge lidt SSI
> begynder-hjælp.
>
> Her: www.infoscape.dk/test/test2.html

På de fleste serveropsætninger gør filnavnsendelsen (her .html) en
forskel på hvad man kan bruge af serverside teknologi.

Udover .asp kan alternativet være .shtml, og vist også andre
alternativer, spørg din udbyder (som ved hvad der virker på den server)
- se i hans FAQ.

Det er siden som skal bruge include-koden som skal have den rigtige endelse.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Stefan Køberl

Dato : 14-08-06 09:15

> På de fleste serveropsætninger gør filnavnsendelsen (her .html) en
> forskel på hvad man kan bruge af serverside teknologi.

Ja, jeg har lige spurgt, og som SNA også sagde, skal endelsen på filen der
inkluderer være .shtml, og på b-one skal den inkluderede fil hedde .htm

Jeg undrer mig bare lidt over, at der findes så mange sider med endelsen .html
og .htm og det virker som standard endelsen. Det kan da ikke passe at der er så
mange som undlader at bruge SSI? Har det noget med serveren at gøre?

Kan jeg ikke på en måde få endelsen lavet om til .html igen (fra .shtml)
eller skulle jeg have valgt et andet webhotel, hvis dette skal kunne lade sig
gøre?

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-06 12:56

"Stefan Køberl" <steffi100_2@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> er så
> mange som undlader at bruge SSI? Har det noget med serveren at gøre?

Der er da ligeså mange sider med endelser som .asp, .php eller noget helt
tredje. At filerne blot hedder .html eller .htm er nødvendigvis ikke et
udtryk for at der ikke benyttes en eller anden form for serverside
teknologi.

> [...]
> eller skulle jeg have valgt et andet webhotel, hvis dette skal kunne lade

Hvorfor dog det? Det har absolut ingen betydning hvilken endelse filen har

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/
Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk

Fra : Stefan Køberl

Dato : 14-08-06 14:12

> Hvorfor dog det? Det har absolut ingen betydning hvilken endelse filen har

Nej, du har nok ret.

Det er bare mig der har vænt mig til det andet.. :)

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 14-08-06 15:23

CS skrev:
> [...]

Man kan ændre på serveropsætning med noget der hedder .htaccess, men det
er ret kompliceret, og det er langt fra givet at du kan det på dit webhotel.

> Hvorfor dog det? Det har absolut ingen betydning hvilken endelse filen har

med .html skal hackeren først til at undersøge om der er
scriptingmulighed at bryde ind igennem, og i så fald hvilken, det er
pænere, og så er folk mere vant til det, så der er mindre risiko for at
adresser videregives forkert.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-08-06 01:31

Jesper Brunholm wrote:

> Man kan ændre på serveropsætning med noget der hedder .htaccess, men
> det
> er ret kompliceret, og det er langt fra givet at du kan det på dit
> webhotel.

Nej, det er faktisk ret enkelt, hvis det er på en Apache-server. På en
IIS-server virker .htaccess slet ikke.

Her har jeg vist, hvordan man i php kan få en htm(l)-side til at opføre sig
som en php-side og dermed at acceptere et include skrevet i php:

http://hjemmesideskolen.net/phpihtml.html

Include i php:

http://hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp?id=inclphp

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 15-08-06 08:05

Erik Ginnerskov skrev:

> Nej, det er faktisk ret enkelt, hvis det er på en Apache-server. På en
> IIS-server virker .htaccess slet ikke.

Godt, så forklarer du bare hvordan, og hjælper den stakkels fyr når han
har skrevet et tegn forkert og hele hans site er gået ned.

Du har selvfølgelig også styr på hvem hans udbyder er så du kan sige at
det er enkelt fordi du ved at han har adgang til htaccess?

Hvis folk har problemer med at få grundlæggende SSI til at virke, synes
jeg ikke htaccess er enkelt.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-08-06 21:50

Jesper Brunholm wrote:

> Godt, så forklarer du bare hvordan, og hjælper den stakkels fyr når
> han har skrevet et tegn forkert og hele hans site er gået ned.

Der er ikke så meget at skrive forkert. Det er bare at kopiere indholdet i
kodeboksen på min side til filen .htaccess.

> Du har selvfølgelig også styr på hvem hans udbyder

Nej, det har jeg naturligvis ikke. Men jeg gjorde tydeligt opmærksom på, at
det kun virker på en Apache-server. Det må så være op til Stefan selv at
tjekke, om hans webhotel understøtter brug af .htaccess.

> Hvis folk har problemer med at få grundlæggende SSI til at virke,
> synes jeg ikke htaccess er enkelt.

Der er meget i .htaccess, der ikke er enkelt, men det burde ikke være noget
alvorligt problem at kopiere 2 kodelinjer ind i den fil.

Lad nu være med at gøre folk dummere end de er.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 16-08-06 06:53

Erik Ginnerskov skrev:

> Der er ikke så meget at skrive forkert. Det er bare at kopiere indholdet i
> kodeboksen på min side til filen .htaccess.

Joeh, men min erfaring med webdesignere er at det er kreative folk der
"liige" skal tjekke at de har forstået det hele rigtigt, og lægge en
linje mere på når de nu har gang i det fantastiske værktøj...

> Nej, det har jeg naturligvis ikke. Men jeg gjorde tydeligt opmærksom på, at
> det kun virker på en Apache-server. Det må så være op til Stefan selv at
> tjekke, om hans webhotel understøtter brug af .htaccess.

- og det formoder du er enkelt, når han ikke kan finde ud af hvilken
endelse SSI kræver?

> Der er meget i .htaccess, der ikke er enkelt, men det burde ikke være noget
> alvorligt problem at kopiere 2 kodelinjer ind i den fil.
>
> Lad nu være med at gøre folk dummere end de er.

Jeg ser det som følger: gør ikke ting der kan lægge et helt website ned
(ved dårlig opsætning: alt på en server) enklere end de er. Jeg har set
et par folk der har programmeret html i en del år gå i panik overfor
htaccess. Endelig så jeg synes oprigtigt talt ikke at det skader at
vente med .htaccess til man kan sætte sig ned og læse + forstå systemet
så man ikke lapper små løsninger sammen, men laver en stor og seriøs af
slagsen.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-08-06 22:43

Jesper Brunholm wrote:

> - og det formoder du er enkelt, når han ikke kan finde ud af hvilken
> endelse SSI kræver?

Ja, en enkelt mail til support på hans webhotel, så skulle han få det at
vide.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Kasper Lindberg

Dato : 14-08-06 18:13

"Stefan Køberl" <steffi100_2@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja, jeg har lige spurgt, og som SNA også sagde, skal endelsen på filen der
> inkluderer være .shtml, og på b-one skal den inkluderede fil hedde .htm

Bare for god ordens skyld:
b-one kører med en ganske almindelig apache 1.3, og har ingen krav til
filendelser for inkluderede filer

/Kasper

Fra : Stefan Køberl

Dato : 14-08-06 19:39

> Bare for god ordens skyld:
> b-one kører med en ganske almindelig apache 1.3, og har ingen krav til
> filendelser for inkluderede filer

Siden der inkluderer skal da altid hedde .shtml skal den ikke det? Jeg spurgte
dem hvad jeg skulle bruge, og de sagde .shtml

Men jeg kan måske alligevel bruge .html? Jeg synes jeg har prøvet, men uden
held, hvis det altså kan lykkedes.

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 14-08-06 22:25

Stefan Køberl skrev:

>Siden der inkluderer skal da altid hedde .shtml skal den ikke det? Jeg spurgte
>dem hvad jeg skulle bruge, og de sagde .shtml

Det skal den hedde.

>Men jeg kan måske alligevel bruge .html? Jeg synes jeg har prøvet, men uden
>held, hvis det altså kan lykkedes.

Det er den side, du inkluderer, der kan have hvilken som helst
filtypebetegnelse.

Det kan være xxx.abe, xxx.inc, xxx.asp, xxx.htm, xxx.txt, xxx.
eller hvad du lyster.
--
Kerim
Støt flygtninge og sårede i Libanon!

Fra : Stefan Køberl

Dato : 15-08-06 15:58

> Det er den side, du inkluderer, der kan have hvilken som helst
> filtypebetegnelse.

Aah, så er jeg med. Mange tak :)

> Det kan være xxx.abe, xxx.inc, xxx.asp, xxx.htm, xxx.txt, xxx.
> eller hvad du lyster.

Ok, ;)