Include
Fra : Louis

Dato : 13-08-06 18:41

Hej,

Jeg har problemer med include. Må man ikke "include" en fil, der ligger i
mappen over, f.eks.:
<!--#include file="../menu.inc.asp"-->

Hilsen
Louise

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-08-06 20:33

Louis skrev:

> Jeg har problemer med include. Må man ikke "include" en fil,
> der ligger i mappen over, f.eks.:
> <!--#include file="../menu.inc.asp"-->

På nye udgaver af IIS (Windows 2003/IIS6) er brug af "parent path"
som standard ikke tilladt. Det kan ændres i opsætningen, men det
kræver at man har direkte adgang til serveren.

Se evt. siden her:
<http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;332117>

Hvis man ikke kan/vil ændre indstillingen på serveren, kan man
enten benytte absolutte stier (include virtual) eller sørge for
ikke at referere opad til include-filer.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Per Rasmussen

Dato : 13-08-06 20:45

Louis wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Hej,
>
> Jeg har problemer med include. Må man ikke "include" en fil, der ligger i
> mappen over, f.eks.:
> <!--#include file="../menu.inc.asp"-->
>
> Hilsen
> Louise

Den skal ikke hede både inc og asp
jeg ville nøjes med menu.inc

PerR

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-08-06 21:42

Per Rasmussen skrev:

> Den skal ikke hede både inc og asp

Den *skal* ikke, men den *må* godt. Filnavnet på den inkluderede
fil (her menu.inc.asp) er helt underordnet - den kan hedde, .txt,
..asp, .inc.asp, .html, .exe, .mdb etc. - uanset navnet læses den
ind som en tekstfil. Og dobbelte endelser er ikke noget problem - i
windowssammenhæng er det blot den sidste endelse der anvendes.

Valget af efternavn er i første omgang en smagssag, men et par ting
kan være værd at overveje:

Hvis man redigerer include-filen med en editor der "forstår"
sproget (fx til farvemarkering), er det praktisk at bruge et
efternavn der svarer til indholdet i filen (altså .asp for asp-
kode, .html for ren html-kode etc.)

Hvis includefilen indeholder asp-kode der ikke må vises til
uvedkommende (fx med adgangskoder, databasenavne etc.), er det en
god ide at vælge et efternavn der sikrer at den ikke kan hentes ned
som tekstfil (typisk bare .asp eller .inc.asp).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-08-06 00:00

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Valget af efternavn er i første omgang en smagssag, men et par ting
> kan være værd at overveje:

Det er ikke kun en smagssag. Nogle servere sender faktisk en .inc-fil som
tekstfil på request fra brugeren - hvis denne skulle have gættet filens
navn. Sætter man den ekstra endelse .asp - eller .php i php-miljøet - er der
lukket for den slags. Filen sendes så som den serverside-fil, den er, dvs.
serverside-kode bliver afviklet på serveren, før html-indholdet sendes.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-08-06 09:24

Erik Ginnerskov skrev:

> Det er ikke kun en smagssag. Nogle servere sender faktisk en
> .inc-fil som tekstfil på request fra brugeren

- og det er så op til sideforfatteren at afgøre om det er et
problem. Jeg beskrev netop problemet med at serversidekode kan
leveres som tekst som en af de ting der var værd at overveje når
man skulle vælge efternavn.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-08-06 01:24

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:
> Jeg beskrev netop problemet med at serversidekode kan
> leveres som tekst som en af de ting der var værd at overveje når
> man skulle vælge efternavn.

Det bemærkede jeg. Men at skrive, at det først og fremmest er en smagssag,
synes jeg er at forenkle det lidt rigeligt. Det er efter min opfattelse
først og fremmest et spørgsmål om sikkerhed.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/