Fejlbeskrivelse udebliver ?
Fra : Jon Rasmussen

Dato : 13-08-06 11:43

Hej med jer.

Jeg har gang i et stort ASP site, hvor jeg blandt andet sidder
med en ASP side på omkring 1000 linjer, og nu er der så
imidlertidigt opstået en fejl et eller andet sted som gør at jeg
får den standard "Siden kan ikke vises" besked, i stedet for en
fejlbeskrivelse.

Kan jeg på nogen måde fremtvinge en fejlbeskrivelse ? Jeg skal jo
ikke bruge andet end et nummer på linjen hvor fejlen sker.

Det irritere mig grænseløst, så jeg håber virkeligt at i kan
hjælpe mig!

På forhånd tak!

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Michael Weber

Dato : 13-08-06 14:51

"Jon Rasmussen" <jonFJERNMIG@popov.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke bruge andet end et nummer på linjen hvor fejlen sker.
>
> Det irritere mig grænseløst, så jeg håber virkeligt at i kan

I toppen af dit asp dokument :

Response.Buffer = true
On Error Resume Next
'i bunden af samme dokument
if Err then

Response.Clear
Response.Write Err.Description & "<br>" & Err.Source & "<br>"
Response.Write &Err.Category & "<br>"
Response.Write Err.Column & "<br>" &Err.File & "<br>"
Response.Write &Err.SQLState & "<br>" &Err.Number & "<br>"

'alternativt include en egen asp-fejlside alt efter hvad der kaster en
fejl

Response.Flush
end if

ASP Error objektet :
http://www.w3schools.com/asp/asp_ref_error.asp

ADO Error objektet:
http://www.w3schools.com/ado/ado_ref_error.asp

Med venlig hilsen
Michael Weber

Fra : Michael Weber

Dato : 13-08-06 14:58

"Michael Weber" <michael@FJERNmichaelweber.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Response.Write &Err.SQLState & "<br>" &Err.Number & "<br>"
>
> 'alternativt include en egen asp-fejlside alt efter hvad der kaster en

Du kan selv fremtvinge en fejl ved følgende :

Err.Raise vbObjectError + 10000, "Et eller anden besked", "Holabalula"

Fra : Jon Rasmussen

Dato : 13-08-06 20:09

Hej Michael!

Tak for dit svar, jeg syntes umidlbart det ser rigtigt fornuftigt ud, men jeg
kan ikke få det til at virke! Jeg får stadigvæk bare beskeden "Siden kan ikke
vises", fejl 500....

Nogen idéer?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-08-06 20:28

Kig her: <http://asp-faq.dk/article/?id=45>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jon Rasmussen

Dato : 13-08-06 21:35

Hej Jens

Mange tak for dit svar! Jeg kunne godt nok ikke finde den nævnte
ting i internet indstillinger, men jeg prøvede at rode lidt med
nogle tilsvarende, og det hjalp! - Mange tak for hjælpen!

Held og lykke med overtagelsen af asp-faq!

Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 14-08-06 08:21

> Hej Jens
>
> Mange tak for dit svar! Jeg kunne godt nok ikke finde den nævnte
> ting i internet indstillinger, men jeg prøvede at rode lidt med
> nogle tilsvarende, og det hjalp!

Hvilke ting stillede du på (jeg kan heller ikke finde det der bliver nævnt i
artiklen)?

Jeg anvender Internet Explorer version 6 på Windows XP HOME Service Pack 2.

--

/ Anders
http://www.boholdt-petersen.dk

Fra : Jon Rasmussen

Dato : 14-08-06 11:13

Hej Anders

Indstillingen hedder "Vis meddelelser om uskadelige HTTP-fejl".

Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 14-08-06 08:25

"Michael Weber" <michael@FJERNmichaelweber.dk> skrev i en meddelelse
> I toppen af dit asp dokument :
>
> Response.Buffer = true
> On Error Resume Next

Ska man skrive alle de punktummer som der står i eksemplet ovenfor?

Kan man i øvrigt putte det ovennævnte eksempel ind i en inklude-fil, eller
skal man sætte koderne henholdsvis i toppen og i bunden af hvert
ASP-dokument?

Fra : Michael Weber

Dato : 14-08-06 14:29

"Anders Boholdt-Petersen" <post-REMOVETHIS-@boholdt-petersen.dk> skrev i en
meddelelse news:44e02572$1$145$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> [...]
>
> Kan man i øvrigt putte det ovennævnte eksempel ind i en inklude-fil, eller
> skal man sætte koderne henholdsvis i toppen og i bunden af hvert

Nej :)

Der skal din egen kode stå.

Med venlig hilsen
Michael Weber

Fra : Michael Weber

Dato : 14-08-06 15:25

"Michael Weber" <michael@FJERNmichaelweber.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Fik vist ikke svaret på dit andet spørgsmål.
Man skal putte koderne ind i toppen og bunden af hvert ASP-dokument.
Man kan selvfølgelig fordele koderne (toppen og bunden) i to selvstændige
dokumenter,
som man så include´r i sine ASP-dokumenter i toppen og bunden af sine
ASP-dokumenter.
Det vil nok være en god idé at putte den nederste del i et selvstændigt
dokument, fordi det
nok indeholder en masse kode til håndtering af den fejl, der er opstået.

Med venlig hilsen
Michael Weber

Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 15-08-06 11:06

"Michael Weber" <michael@FJERNmichaelweber.dk> skrev i en meddelelse
> Man skal putte koderne ind i toppen og bunden af hvert ASP-dokument.

OK.

Hvis vi antager, at jeg koder sådan her, hvor jeg sætter koderne ind i
ASP-dokumentet som beskrevet ovenfor:
---
<%
Response.Buffer = true
On Error Resume Next
%>
<%Option Explicit%>
<head>
<title>bla bla bla</title>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.
css">
</head>
<!--#include file="testdato.asp" -->

<%
[...]

Har jeg så kodet noget forkert, eller vil ovenstående godt kunne fungere?

Er der i øvrigt visse ASP-dokumenter, som man ikke kan putte ovenstående
kode ind i?

På forhånd tak for et eventuelt svar.

Fra : Michael Weber

Dato : 15-08-06 22:29

"Anders Boholdt-Petersen" <post-REMOVETHIS-@boholdt-petersen.dk> skrev i en
meddelelse news:44e19c95$0$141$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
>
> Er der i øvrigt visse ASP-dokumenter, som man ikke kan putte ovenstående

skal stå aller øverst.

Ellers er idéen rigtig.
Du skal dog lige formattere hvad der skrives ud i :
if Err
end if
(Der er et par -> & <- for meget o.s.v.)

Jeg kan ikke umiddelbart komme på asp-dokumenter, hvor teknikken ikke kan
bruges.
Men det kan være problemetisk at bruge On Error Resume Next, fordi scriptet
fortsættes med at
blive afviklet. Så vær lige opmærksom på det.

Med venlig hilsen
Michael Weber

Eksempel der illustrerer problematikken :

<% Option Explicit %>
<%
Response.Buffer = true
On Error Resume Next
%><html>
<%
dim a
dim b
dim c

a=0
b=1
c=2

' Dette fremtvinger en fejl
b=Cint("gggg")

' På trods af fejlen ovenfor fortsættes afviklingen,
' med potentielt uhensigtsmæssige konsekvenser tilfølge.
' Forstil dig vi istedet for at tildele variabler (b og c) værdier,
' updatede en database eller noget andet.
' Her er det mulige problem med On Error Resume Next.
a=44
c=b

Response.Write "a :" & a & "<br>"
Response.Write "b :" & b & "<br>"
Response.Write "c :" & c & "<br>"

if Err then

Response.Clear
Response.Write "Fejl :<br>"
Response.Write "a :" & a & "<br>"
Response.Write "b :" & b & "<br>"
Response.Write "c :" & c & "<br>"

end if
%>

Løsning hvis man har kigget på koden og set, hvor en kodelinje
er afhængig af kodelinjer tidligere i dokumentet ( c er afhængig af b) :

<% Option Explicit %>
<%
Response.Buffer = true
On Error Resume Next
%>
<%

dim a
dim b
dim c

a=0
b=1
c=2

' Vi ved dette (Cint kan) fremtvinger en fejl
b=Cint("tt")

a=44

' hvis der ikke er sket fejl indtil nu, bliver c=b
if Err = 0 then
' forestil dig vi istedet connecter til en database,
' men nu kun hvis der ikke er opstået fejl indtil nu i scriptet.
c=b
end if

Response.Write "a :" & a & "<br>"
Response.Write "b :" & b & "<br>"
Response.Write "c :" & c & "<br>"

if Err then
Response.Clear
Response.Write "Fejl :<br>"
Response.Write "a :" & a & "<br>"
Response.Write "b :" & b & "<br>"
Response.Write "c :" & c & "<br>"
end if
%>

Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 16-08-06 07:18

"Michael Weber" <michael@FJERNmichaelweber.dk> skrev i en meddelelse
> <%Option Explicit%>
> skal stå aller øverst.

OK.
> [...]
> if Err
> end if
> (Der er et par -> & <- for meget o.s.v.)

Har du mulighed for at uddybe nærmere om hvad det er som skal formateres
korrekt i den ovennævnte kode (udover de ting som du allerede nævner)?

Jeg har nemlig svært ved at gennemskue hvad det er.

Hvad bruges koden <%Option Explicit%> egentlig til - har blot fundet koden i
en bog?

> [...]
> scriptet
> fortsættes med at
> blive afviklet. Så vær lige opmærksom på det.

Jeg spørger lige lidt dumt nu - men hvordan kan man være opmærksom på, om et
script bliver afviklet hele tiden?

Fra : MooreHojer

Dato : 16-08-06 07:59

> Hvad bruges koden <%Option Explicit%> egentlig til - har blot fundet
> koden i en bog?

Den gør at du skal erklære alle dine variabler, så den vil komme og
melde fejl hvis du prøver at aflæse eller tildele en værdi til en
variabel du ikke har erklæret.

> Jeg spørger lige lidt dumt nu - men hvordan kan man være opmærksom på,
> om et script bliver afviklet hele tiden?

I denne sammenhæng er det fordi du har brugt 'On Error Resume Next' der
netop gør at selv om der opstår fejl vil koden bare fortsætte med at
afvikle til den når bunden af siden, i stedet for at stoppe fortælle dig
at der er en fejl.

--
MooreHojer

Fra : Michael Weber

Dato : 16-08-06 22:30

"Anders Boholdt-Petersen" <post-REMOVETHIS-@boholdt-petersen.dk> skrev i en
meddelelse news:44e2b899$0$139$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> [...]
>
> Har du mulighed for at uddybe nærmere om hvad det er som skal formateres
> korrekt i den ovennævnte kode (udover de ting som du allerede nævner)?

Det skal vel se lidt mere fiks ud, pakkes ind i noget html o.s.v.
Nu er det eksempel jeg gav, blot et eksempel, så når din endelige version
skal laves, skal brugeren ikke have fejlkoder o.s.v. at vide.
De skal blot have at vide at de f.eks. ikke har indtastet et korrekt
"nummer" eller
de f.eks.har indtastet cpr-nummer i inputfeltet beregnet til fornavn.
Mulighederne er mange, så find selv på flere :)

Idéen med fejl-håndtering er at :
1) brugeren ikke får en
grim hvid side at se, hvis der sker en fejl.
Istedet for kan brugeren få en mere brugbar fejl-besked.

2) fejlkoder, f.eks. sql fejl o.s.v. ikke behøver at sendes til klienten,
så f.eks. sql-injection er sværere.
En væsentlig grund til at sql-injection er muligt, er fordi
klienten får en fejlmeddelse hvor f.eks. tabel-navn o.s.v. står.

3) Man kan lave fejl-statistik så sit site.
Man kunne f.eks. gemme alle fejl i en database
og se om der er fejl, der opstår ofte.
Noget á la fløgende pseudo-kode (i bunden af asp-dokumentet) :

if Err then
' Gem fejl i databasen
' Udskriv brugbar fejlmeddelse til klienten.
end if

F.eks. kan det være man opdager at brugere ofte
indtaster forkert data i et eller andet input-felt.
Det kan man jo så gøre noget ved, lave en hjælpe-tekst
eller whatever.

4) De fleste folk der har en hjemmeside, har ikke adgang til de fejlsider,
der ligger på serveren og kan derfor ikke
lave sine egne personlige fejlsider.
Det kan de så på denne måde.

> Jeg har nemlig svært ved at gennemskue hvad det er.
>
> Hvad bruges koden <%Option Explicit%> egentlig til - har blot fundet koden
> en bog?

Se MooreHojers glimrende svar.

Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 17-08-06 11:33

Lige et sidste spørgsmål:

Vil det altså sige, at man ved at indsætte de koder, som du Michael har
beskrevet først i tråden i toppen og i bunden af hvert ASP-dokument man har
altid vil kunne se en detaljeret beskrivelse af en eventuel fejl?

Fra : Michael Weber

Dato : 17-08-06 21:25

"Anders Boholdt-Petersen" <post-REMOVETHIS-@boholdt-petersen.dk> skrev i en
meddelelse news:44e445da$0$146$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
har
> altid vil kunne se en detaljeret beskrivelse af en eventuel fejl?

ja.