Moms ved export?
Fra : Morten Trab

Dato : 12-08-06 15:45

Hej,

Er kommet lidt i tvivl.

Jeg skal i min lille webshop til at handle med sverige, og muligvis
senere norge og tyskland.

Skal jeg ved handel med disse lande også pålægge dansk moms, eller
skal jeg blot sælge dem uden moms til de lande?

Det er handel med private der er tale om.

Mvh. Morten Trab

Fra : Allan Soerensen

Dato : 12-08-06 17:14

"Morten Trab" <morten@trab.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal jeg blot sælge dem uden moms til de lande?
>
> Det er handel med private der er tale om.

Sverige og Tyskland er EU-lande, så ved salg til privat-kunder i disse lande
skal du opkræve 25% dansk moms (og dermed er det ikke fordelagtigt for
kunderne at handle i din e-shop *suk*).
Norge er ikke medlem af EU, så der skal du ikke opkræve moms, hverken ved
handel med private eller virksomheder.

Fra : Ukendt

Dato : 12-08-06 17:54

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> for kunderne at handle i din e-shop *suk*).
> Norge er ikke medlem af EU, så der skal du ikke opkræve moms, hverken ved

Hvor har du det fra?

Jeg siger ikke, at det er forkert, jeg undrede mig bare over, at den danske
stat lader sig gå glip af en masse indtægter ved ikke at opkræve moms for
varer solgt til andre EU-lande.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 12-08-06 18:36

"M&J" <nospam tak,> skrev i en meddelelse

> Hvor har du det fra?

Tja, det står bla. i moms-vejledningen, som man skal følge når man er
moms-registreret

> Jeg siger ikke, at det er forkert, jeg undrede mig bare over, at den
> danske stat lader sig gå glip af en masse indtægter ved ikke at opkræve
> moms for varer solgt til andre EU-lande.

Det samme gælder jo den modsatte vej.
Når du køber en varer i et "ikke EU-land" bliver der lagt 25% dansk moms-på
varen før du får den udleveret. Der er mange som har fået sig en slem
overraskelse når de har bestilt en billig varer i f.eks. USA og så først
opdager at de skal betale både told og moms når postbudet kommer med pakken.

Fra : Ukendt

Dato : 12-08-06 20:49

> [...]
> først opdager at de skal betale både told og moms når postbudet kommer med

Det er korrekt.

Et andet eksempel er bilimporten.

Her ville Danmark miste mange momspenge, da vi importerer en stor sjat biler
ude fra ikke-EU landene.

Men da reglerne er som Allan skriver, så betaler man ikke moms i landet, som
importeres fra, men først dansk moms, når de importeres.