Feberkramper
Fra : Lars Raaby

Dato : 12-08-06 11:54

Så sket det igen.
For 4. gang fik Kasper feberkramper. Det var i går aftes.
Kasper havde været sløj i løbet af eftermiddagen og han havde
lidt opkast.
jeg sad inde i stuen ved siden af da han begyndt at hive efter
vejret.
Så kom de feberkramper. Da de var ovre ringede jeg til vagtlægen
og han sagde at vi skulle komme forbi for at se om der var noget
galt.

Børnelægen kunne ikke finde nogen årsag til at de var kommet. Han
mente det kunne skyldes at han var syg og havde kastet op. Vi
blev tilbudt at overnatte på sygehuset men valgte at køre hjem i
seng. Jeg var helt tryg ved at være alene med ham hvis det skulle
ske igen.
I dag løber Kasper rundt som om han intet har fejlet. Han spiser
også godt.

Det med feberkramper er det noget nyt som lægerne har opdaget?

Min Mor som har fået 4 børn og hun er selv ud af 7 havde aldrig
hørt om feberkramper før min kusine havde haft det med hendes 2
børn. Og nu med hendes barnebarn.
Børnelægen som var en mand på 35 - 40 år fortalte at der kom
mange børn med feberkramper. Hans mor havde heller ikke hørt om det.
Lægen fortalte også at i nogle tilfælde kunne man forbygge mod
det men ellers var der ikke noget man kunne gøre. Man kan
behandle efter det er sket.

Jeg ved der er andre her i gruppen der også har prøvet det.
Prøver i at forbygge eller håber i bare på at de ikke kommer når
barnet har feber?

--
MVH Lars
- Enlig far til en lille dreng

Fra : Ukendt

Dato : 12-08-06 13:06

"Lars Raaby" <Lars.Raaby@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse news:44ddb333$0

> Jeg ved der er andre her i gruppen der også har prøvet det. Prøver i at
> forbygge eller håber i bare på at de ikke kommer når barnet har feber?

Vores søn fik epilepsimedicin ( Delepsine ) imod feberkrampe, efter det
andet anfald. Han havde dog kramper, der varede ca. 1½ time (og blev 1. gang
lagt i respirator), derfor vidste lægerne ikke helt om det var epilepsi
eller feberkramper. Han blev desuden også tjekket for menigitis.
Medicinen havde dog nogen grimme bivirkninger og vores søn skulle bl.a have
taget blodprøver hver 3. uge for, at tjekke levertallet.
Når nu Kasper kommer hurtigt ud af feberkramperne igen, er der nok ikke så
meget, at gøre ved det, andet end at holde godt øje med ham, når han får
feber / er sløj.

Som regel vokser børn jo fra feberkramperne i 5 års-alderen. Vores søn, der
nu er 13 år fik medicin fra han var 3 til han var 4½ år. Der har ikke været
noget siden.

Tror ikke, at feberkramper er noget nyt fænomen. Det kommer, når barnets
temperatur stiger for hurtigt svjh.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : someone@nowhere.com

Dato : 12-08-06 13:11

On Sat, 12 Aug 2006 12:53:48 +0200, Lars Raaby
<Lars.Raaby@kabelmail.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg ved der er andre her i gruppen der også har prøvet det.
>Prøver i at forbygge eller håber i bare på at de ikke kommer når

Hej Lars,

Vores yngste søn fik også feberkramper - det er over 30 år siden og
han har det fint i dag.

Første gang det skete blev han kørt på hospital i ambulance
m/narkoselæge om bord. De beholdt ham nogle dage og testede bl.a.
hjernesvingninger mv. for at se om der var skader. Heldigvis var alt
ok, men der er en meget ubehagelig oplevelse for en forældre.

Beskeden var, at han med tiden ville vokse fra det og at vi skulle
have nogle stesolid stikpiller i køleskabet for det tilfælde at det
skulle ske igen. Årsagen fandt man aldrig.

mvh
Flemming

Fra : Mette Høggaard

Dato : 12-08-06 13:31

Hej Lars.

Da vores søn fik feberkramper fik vi på børneafdelingen i Kolding at vide,
at vi ALDRIG måtte bruge panodil el lign til at slå feberen ned inden
sengetid, også selvom det kan give en roligere søvn. Årsagen til
feberkramper er at små børns kroppe ikke kan klare når temperaturen stiger
hurtigt, og det kan jo netop være tilfældet når noget
smertestillende/febernedsættende holder op med at virke igen i løbet af
natten.

MVH Mette

Fra : Leif Neland

Dato : 13-08-06 16:58

Mette Høggaard wrote:
> [...]
> stiger hurtigt, og det kan jo netop være tilfældet når noget
> smertestillende/febernedsættende holder op med at virke igen i løbet

Det er en ca 10 år gammel skrøne. Der er lavet forskning som viser at der
ikke er nogen forskel på hvor mange kramper ungerne har med og uden Panodil
i kroppen. Men Panodil virker lindrende på det ubehag som høj feber
medfører, og kan i mange tilfælde øge barnets væskeindtagelse, hvilket er
meget vigtigt hvis feberen er høj.

Mvh Mette
(læge)

Fra : Lars Raaby

Dato : 12-08-06 20:24

Lars Raaby skrev:
> Så sket det igen.
> For 4. gang fik Kasper feberkramper.
Tak for de gode indlæg.
Jeg havde heller ikke givet han panodil i går i tilfælde af at
han nu skulle få feberkramper.

Men jeg syntes stadigvæk at det er lidt mærkeligt at i går ved
denne tid havde han 39.4 i feber og i dag har han hoppet rundt
som om at der ikke var noget i går.
Jeg syntes bare at når jeg har haft omgangs syge hvor det hele er
blevet tømt ud så går der et par dage inden jeg er oven på igen.
Måske er det fordi jeg er lidt pyldrede.. eller mangler en "mor"
til at passe mig. *g*
--
MVH Lars
- Enlig far til en lille dreng

Fra : Ukendt

Dato : 12-08-06 20:36

"Lars Raaby" <Lars.Raaby@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse news:44de2ad6$0

> Jeg syntes bare at når jeg har haft omgangs syge hvor det hele er blevet
> tømt ud så går der et par dage inden jeg er oven på igen.

Børn er utrolig hurtige til, at komme sig igen, efter sådan en omgang, ift.
os voksne.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/