Hvad er "inne" og "skud"
Fra : Kurt G

Dato : 11-08-06 07:31

Hej NG!

I en beskrivelse af Tvis Kloster i Hardsyssel Årbog 1915 er historien om
Tvis Kloster beskrevet.
Erik Menved skriver i dens privilegier fra 1308, at klosterets ejendom og
beboere skal være fri for bl.a. "inne og skud".
Hvad er "inne og skud"?

Venlig hilsen
Kurt G

Fra : baskholm

Dato : 11-08-06 08:33

"Inne" er i Kulturhistorisk Leksikon for Nordisk Middelalder forklaret
i 3 spalter - med flere definitioner. Jeg må nok bede sig gå hen et
sted hvor værket findes og selv slå det op.

Ang "skud" - så kan jeg ikke finde det i KL

-:) Børge

Fra : Hans Poulsen

Dato : 11-08-06 08:39

"Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> Erik Menved skriver i dens privilegier fra 1308, at klosterets ejendom og
> beboere skal være fri for bl.a. "inne og skud".

Ingen af de to udtryk kender jeg, men prøv KALKAR på dette link:

http://www.hist.uib.no/kalkar/

Tryk på i'et og rul ned til ordet

I N D E

- for det staves åbenbart med kun ét n og et d.

Jeg bliver dig svar skykldig med hensyn til det andet begreb, skud.

Venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Fra : S. larsen

Dato : 12-08-06 11:11

Hej Kurt

> Hvad er "inne og skud"?

Inne er et gammelt ord for dagsværk, som betyder "Det hoveriarbejde der
skulle udføres på en dag"

Skud ved jeg ikke betydningen af, men måske man skulle tænke i retningen af
Tjenstefolk/skudsmål.

Skudsmål = En anbefaling eller vidnesbyrd om vedkomnes person, mest i
forbindelse med at man var ansat som en form for tjenstefolk. Før 1832 var
det præsten der gav det, og herefter husbonden. Dette blev indskrevet i en
skudsmålsbog.

Man måske så sige at de skulle være frigjort fra deres pligter.

Mvh

Søren Larsen

http://stass.dk

Den gamle ordbog

Fra : Michael Erichsen

Dato : 12-08-06 11:36

Jeg har set Nordsjællandske bønder klage over at blive pålagt "inne og
ægd", hvor ægd er pligten til at age kongen og hans hof gennem sognet.

Så inne-forklaringen, vi lige fik, lyder meget rigtig.

Mvh Michael Erichsen

Fra : Kurt G

Dato : 13-08-06 13:04

Jeg siger mange tak for hjælpen!
Skud må jeg så vente lidt med, måske dukker der en løsning op!

Mvh Kurt

Fra : Erik Nielsen

Dato : 19-08-06 08:10

"stud" = jordskat