killinger
Fra : Thyboen

Dato : 10-08-06 08:55

Hvad helvede tænker folk på ? ja jeg spørger bare, jeg kommer ud til
vejen her til morgen, og finder en pakkasse med 3 små killinger i, hvad
helvede tænker folk på ? bare efterlade 3 små killinger i en kasse, kan
godt være at vi har en formidling, men hvad ret har folk til bare at
efterlade dem her, og overlade os problemmet og udgifterne, hold op jeg
er harm lige nu.........
Jeg skulle lige få finger i ham/hende der har sat dem her, så kan det
godt jeg gik hen og blev meget ubehaglig at være i stue med

Thyboen.........

http://thy-katte.dk

--Lykker er, At dele--

Fra : Hanne Engermann

Dato : 10-08-06 09:44

> [...]
> Jeg skulle lige få finger i ham/hende der har sat dem her, så kan det
> godt jeg gik hen og blev meget ubehaglig at være i stue med

Forstår godt din harme.
Det ville måske være en god idé, hvis samtlige internater og
formidlingssteder opsatte skjult overvågningskamera.
(Men trods alt bedre, kassen bliver sat hos dig frem for i en grøftekant
eller skov).

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Svante

Dato : 10-08-06 11:29

Du er desværre ikke den eneste der har oplevet det i år. Er det fordi der er
mere fokus på det eller er det bare mig der føler at der er flere "uønskede"
katte i år end der "plejer"? Syntes jeg virkelig har hørt og læst at mange
har fundet killinger på denne måde i år.
Jeg bliver lige så harm. Alle de killinger var der ikke hvis folk ikke havde
de forbandede indstillinger om at kattene ikke skal neutraliseres. Og
åbenbart er det også mennesker der ikke vil ofre de penge på dyrlægen. Jeg
tror bare aldrig vi kommer det til livs. Men tænk på alle de killinger der
IKKE bliver fundet, som du nu fandt dine og dem jeg fandt. For dem er der
med garanti også mange af.

Svante

Fra : Leyna

Dato : 10-08-06 11:29

On Thu, 10 Aug 2006 09:54:32 +0200, Thyboen <thyboenFJERSNES@mail.dk>
wrote:

> [...]
>godt være at vi har en formidling, men hvad ret har folk til bare at
>efterlade dem her, og overlade os problemmet og udgifterne, hold op jeg

De har ingen ret, men det er trods alt bedre end at de bare kyler
killingerne ud af viduet/døren, mens bilen er i fuld fart. Og det er
osse bedre at efterlade dem hos dig end i en skraldespand eller på en
øde rasteplads.

Jeg ved godt at det så er dig der sidder med alle udgifterne nu, men
på killingernes vegne er jeg personligt glad for at de havnede netop
hos dig, og ikke bare blev overladt til deres egen skæbne.

--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Thyboen

Dato : 10-08-06 12:11

Leyna kom med følgende:

> [...]
> killingerne ud af viduet/døren, mens bilen er i fuld fart. Og det er
> osse bedre at efterlade dem hos dig end i en skraldespand eller på en
Hvis folk ikek vil tage det ansvar der høre med til at have en kat,
skal de lade være, de folk her er jo helt klar ikke villige til at tage
det ansvar det er, vi kunne jo lige så godt have været ude og rejse
eller noget, og så var der sket det samme, som at smide dem på en
rasteplads, de var døde af sult

> Jeg ved godt at det så er dig der sidder med alle udgifterne nu, men
> på killingernes vegne er jeg personligt glad for at de havnede netop
> hos dig, og ikke bare blev overladt til deres egen skæbne.

Ja vi sidder med udgifterne nu, vi får ingen tilskud af nogen slags
nogen steder fra, vi gør det af kærlighed til katte, så det mindste vi
kan forlange er da at folk der alevere en kat betale lidt til det eller
hvad ?
vi tage 400,- for a tage i mod en kat, og 500,- når folk henter en
kat..
300 for killinger..
En neutralisation koster 1200, for hunkatte og 800 for hankatte.....
så kommer der mad og alm. dyrlæge besøg osv.

Thyboen.........

http://thy-katte.dk

--Lykker er, At dele--

Fra : Leyna

Dato : 10-08-06 23:44

On Thu, 10 Aug 2006 13:11:05 +0200, Thyboen <thyboenFJERSNES@mail.dk>
wrote:

> [...]
>det ansvar det er, vi kunne jo lige så godt have været ude og rejse
>eller noget, og så var der sket det samme, som at smide dem på en

Jamen, vi er skam helt enige. Folk der ikke er deres ansvar bevidst
skal ikke anskaffe sig husdyr.
Det jeg egentlig gav udtryk for, var nu mere en tanke til kattene...
at de var heldige at havne hos jer, der så vil tage sig af dem. Jeg
har ingen respekt for de mennesker der "dumber" dem på jeres bopæl

> [...]
>nogen steder fra, vi gør det af kærlighed til katte, så det mindste vi
>kan forlange er da at folk der alevere en kat betale lidt til det eller

Jo, det er da 200% rimeligt, og jeg gav osse bare jer et skulderklap
fordi I er nogle af dem der forsøger at gøre en forskel.

Jeg ved godt hvad det koster at få katte neutraliseret, for mine egne
3 har skam været turen igennem. Jeg vil nemlig ikke bidrage til at der
kommer endnu flere uønskede katte.

Har I undersøgt om der evt. kan gives tilskud til jeres udgifter
gennem kattens værn eller Inges kattehjem? Det koster jo ikke noget at
spørge...
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Thyboen

Dato : 11-08-06 08:05

Leyna kom med følgende:

> [...]
>
> Har I undersøgt om der evt. kan gives tilskud til jeres udgifter
> gennem kattens værn eller Inges kattehjem? Det koster jo ikke noget at

ja vi har flere gange forsøgt at få både kattens værn og dyrenes
beskytellese i tale, men de vil ikke hjælpe os....
kattens værn siger at vi skal have bure til katte for at de vil hjælpe
os, vi har kattene gående smmen med os andre i stdet for at bygge bure
til dem
Dyrenenes beskyttelse, siger at de har et internat i viborg amt og et
internat i hvert amt er nok, jeg mener jo bare at der et behov her oppe
i norvest jylland som ikke er dækket, det kan vi jo se med så mange der
henvender sig her, men desværre flest for at komme af med en kat...

Thyboen.........

http://thy-katte.dk

--Lykker er, At dele--

Fra : Brita

Dato : 13-08-06 18:41

Hej Leyna
Har skam været hos både Dyrenes Beskyttelse og fik det svar at der var 1
internat i hvert amt, og det var nok. Inges Kattehjem siger, at når man ikke
bor på et nedlagt landbrug og ikke kan lave bure, så hjælper de ikke.
Vi bor ikke på et nedlagt landbrug, og jeg kunne aldrig tænke mig, at spærre
kattene inde i bure som de gør både hos Dyrenes Beskyttelse og Inges
Kattehjem, Hos os går kattene ind og ud som det passer dem, det er det jeg i
mit hjerte kan være med til, jeg ved godt at både Inges Kattehjem og Dyrenes
Beskyttelse er nød til det, med det antal katte/hunde der kommer ind, men
for mig er det en kummerlig tilværelse for et dyr, så hellere nøjes med at
hjælpe 11 som vi pt. har med de 3 hittekillinger
Hilsen
Brita
Thy-katteformidling

Fra : Anette

Dato : 10-08-06 13:22

Thyboen wrote:
> Jeg skulle lige få finger i ham/hende der har sat dem her, så kan det
> godt jeg gik hen og blev meget ubehaglig at være i stue med

Forstår din harme - og jeg ville sikkert have det ligesom dig.
Jeg har tit spekuleret på hvad man kunne gøre for at forebygge det
tilbagevendende problem.
Kunne f.eks diverse katteforeninger slå sig sammen og sammen med landets
dyrlæger tilbyde gratis neutralisering til x-antal almindelige
huskattetæver , en enkelt dag om året, umiddelbart før det store rush af
løbetid/killingefødsler? Ja, en sådan ordning kan misbruges til at f.eks
kattehandlere kunne slippe for udgiften, men ville det monstro kunne afhælpe
noget af problemet?
Hvad kunne man ellers gøre for at bremse problemet inden det opstår? Katte
ejere der er imod neutralisering kan man jo ikke omvende, det er jo nærmest
en religionskrig man starter når man tager emnet op.

/ Anette

Fra : Thyboen

Dato : 10-08-06 13:57

Anette formulerede spørgsmålet:

> [...]
> ejere der er imod neutralisering kan man jo ikke omvende, det er jo nærmest
> en religionskrig man starter når man tager emnet op.

Nu ved jeg ikke hvad du mener med kattehandlere, hvis det er sådan
nogen som os, så syntes jeg da det ville være en ganske god ide, at vi
fik lidt af udgifterne dækket, hvis du mener katte opdrætere, så
tvivler jeg på at de vil have deres katte neutraliseret overhovedet....

og folk der er i mod neutralisering, de må så bare huske at der følger
et ansvar med, at få aflivet de killinger der måtte komme...
og selv betale for det, og ikke smide killingerne et sted og lade andre
betale, vi har jævnligt folk der kommer med tiløbere, og betaler for at
vi tager dem, hatten af for dem.........

Thyboen.........

http://thy-katte.dk

--Lykker er, At dele--

Fra : Svante

Dato : 10-08-06 14:20

Ret sikker på - at de der ikke vil have deres katte neutraliseret er også
dem der koldt og kynisk skiller sig af med killingerne. Godt nok er det
forbundet med udgifter når "vi" finder disse, men først og fremmest er det
sgu synd for disse dyr. Og som Annette skriver - at prøve at omvende de
mennesker der syntes der katte skal have visse fornøjelser - det er håbløst
at komme ind og få dem til at forstå problemet til bunds.
Vil dog lige sige at jeg tror nu at de fleste opdrættere har styr på
tingene, så der bliver kastreret og steriliseret i det omfang der er brug
for dem. Jeg tror bestemt ikke at det er dem der køre ud og sætter deres
killinger af tilfældige steder.

Svante

Fra : Anette

Dato : 11-08-06 00:02

Thyboen wrote:
> Nu ved jeg ikke hvad du mener med kattehandlere, hvis det er sådan
> nogen som os,

Nej, med kattehandlere mener jeg ikke katteformidlere som Jer, men folk som
tager katte ind/ selv opdrætter og formidler videre udelukkende med profit
for øje, uden hensyntagen til kattenes ve og vel. Det regner jeg absolut
ikke med at I gør.

Seriøse opdrættere neutraliserer deres avlskatte inden videreformidling, når
kattene ikke egner sig til yderligere avl eller hvis de ikke slet egner sig
til avl. Jeg tror ikke seriøse avlere har noget imod at betale hvad det
koster at få disse katte neutraliserede.
Jeg tror det nok mere er huskattene, der udgør problemet. Katten, som bare
holder til omkring huset og som ingen egentlig tager sig af, ud over lidt
mad og lidt hygge af og til. Når tæven så står der med et kuld killinger er
hun pludselig ikke så nem mere, så skal de killinger bare væk, inden det
bliver for besværligt - og så bliver de smidt af hos sådan nogen som
jer.Trist, både for Jer og for de små og deres mor.

Jeg ville sådan ønske at man kunne hitte en eller anden løsning som kunne
stoppe problemet inden det starter, hjælpe disse arme katte og forhindre at
der bliver født alle de killinger som ingen vil have.

/ Anette

Fra : Ragna

Dato : 10-08-06 19:08

Anette skrev:
> [...]
>dyrlæger tilbyde gratis neutralisering til x-antal almindelige
>huskattetæver , en enkelt dag om året, umiddelbart før det store rush af

I Sønderborg giver kattelauget tilskud til neutralisering, så prisen for en
hankat er 400, og for en hunkat 500 kr.
Kattelauget har konstant annoncer om dette tilbud i de lokale ugeaviser, og
det er åbent for alle katteejere.
Der er også en lokal dyrlæge, der kører med de samme priser, fordi han gerne
vil gøre noget for at der ikke skal blive alt for mange forvildede katte.

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Thyboen

Dato : 10-08-06 19:12

Ragna tastede følgende:

> [...]
> vil gøre noget for at der ikke skal blive alt for mange forvildede katte.

det lyder jo helt fint, men vi bor i Thy det er lidt langt at køre og
så ville det alligevel blive dyre i benzin

Thyboen.........

http://thy-katte.dk

--Lykker er, At dele--

Fra : Ragna

Dato : 10-08-06 19:49

Thyboen skrev:
>det lyder jo helt fint, men vi bor i Thy det er lidt langt at køre og så
>ville det alligevel blive dyre i benzin

Det har du helt ret i!
Jeg skrev det også nærmest som en slags inspiration til andre
"katteforeninger" rundt omkring i landet.

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Anette

Dato : 10-08-06 23:48

Ragna wrote:
> [...]
> Der er også en lokal dyrlæge, der kører med de samme priser, fordi
> han gerne vil gøre noget for at der ikke skal blive alt for mange

Hej Ragna
Det lyder som en godt skridt i den rigtige retning. Gid der var flere af den
slags, selvom jeg tror stadig at skulle betale ca 400 har en hankat ( 800 kr
minus tilskud) og ca 700 for en tæve ( 1200 kr minus tilskud), vil mange
finde for dyrt....måske...?.
For nogle er katte jo bare " sådan noget man har boende" og som måske koster
lidt foder men ellers intet andet.
Har I kunnet se på jeres egn om problemet er blevet mindre, om det tiltag
har haft nogen effekt?

/ Anette

Fra : Lotte Sylvan

Dato : 11-08-06 08:33

> [...]
gerne
> vil gøre noget for at der ikke skal blive alt for mange forvildede katte.

Tja, nogle dyrlæger rundt omkring gør altså noget for at afhjælpe
problemet lidt. Jeg måtte også for 3 uger siden modtage et kuld
"hittekillinger" hvor man dog vidste at moderen var kørt ned, men
killingerne var født i en nabos udhus, og ejeren af hunkatten var da
bedøvende ligeglad med hvad der skete med killingerne (de var da ca. 4
uger gamle). Men min dyrlæge har altså tilbudt at neutralisere dem til
500 kr stk. Det er jeg da utroligt glad for, men jeg tror det kan blive
svært at få solgt sådan nogle huskattekillinger til den pris som de
reelt kommer til at stå mig i - der er jo også vaccinationer og så
selvfølgelig mad, grus, og alt det andet der kommer oveni med sådan et
kuld. Men jeg kan altså heller ikke lade være med at tage imod dem når
folk ringer og spørger mig hvad de skal gøre.

Også et stort skulderklap til "Thyboen" for at "gøre noget" og på
kattenes vegne TAK

P.S. Hvis nogen kender nogen der står og gerne vil købe sådann en
killing så sig endelig til

Med venlig hilsen
Lotte Sylvan
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Thyboen

Dato : 11-08-06 08:44

Lotte Sylvan skrev:

> [...]
> kattenes vegne TAK
>
> P.S. Hvis nogen kender nogen der står og gerne vil købe sådann en

Tak for klappet, men tror nok det ville være mere rimeligt at tildele
det til hustru ( Brita ) - det er trods alt hende der står med slæbet,
og gør mest

Thyboen.........

http://thy-katte.dk

--Lykker er, At dele--

Fra : Thyboen

Dato : 10-08-06 17:47

Thyboen skrev:
> [...]
> Jeg skulle lige få finger i ham/hende der har sat dem her, så kan det godt
> jeg gik hen og blev meget ubehaglig at være i stue med

Har lige sendt et læserbrev til Thisted dagblad, håber det kommer med i
avisen

Man bliver harm!

Her til morgen, finder en våd og gennemblødt papkasse, stående ved
vores indkørsel.
I kassen er der 3 små killinger, skræmte, våde, forkomne og smurt ind i
deres egen afføring, hvad er det da for nogle mennesker, der kan finde
på den slags? Så der nogen der mener at, det da bedre at de smide dem
sådan hos os end på en rasteplads ude på landet, nej det er ikke, de er
ikke en dyt bedre end dem, vi kunne jo have været borte, så var de også
døde af sult, eller sygdom

Det kan godt være at folk tror, at vi har et dyreinternat, det har vi
altså ikke, der er ingen hjælp at hente for os hos hverken, dyrenes
beskytelse, kattens værn eller nogen af de andre..... vi har en
katteformidling, det er rent privat og helt ud af egen lomme, så når
folk, ikke vil tage det ansvar, det er at have en kat, så skal det
sa.... ikke have kat, det kan jo ikke være rigtig at vi, to alm
lønmodtagere, skal punge ud, for alle folk uønskede katte-killinger,
det mindste vi kan forlange af folk, der vil af med deres uønskede kat,
er da at de hjælper lidt til med udgifterne.

Selv om vi tage penge for at tage i mod en kat, og tage penge for at
aflevere en kat, så er det stadig ren underksud for os.
Så jeg håber meget at Dem der satte killingerne af, sidder med en meget
dårlig smag i munden nu, det mindste i kunne gøre var da at doner lidt
til os, for besværet med killinger!!!!!!

Mvh
Jan Kristiansen

Thyboen.........

http://thy-katte.dk

--Lykker er, At dele--

Fra : Denise

Dato : 10-08-06 20:14

Thyboen wrote:

> [...]
> meget dårlig smag i munden nu, det mindste i kunne gøre var da at
> doner lidt til os, for besværet med killinger!!!!!!

Jeg synes det er godt skrevet, og jeg håber nogle sidder med røde kinder,
og også at andre får lidt at tænke over.

--
Hilsen Denise

Fra : Thyboen

Dato : 10-08-06 20:20

Denise formulerede torsdag:

> Jeg synes det er godt skrevet, og jeg håber nogle sidder med røde kinder,
> og også at andre får lidt at tænke over.

TAK Denise, det håber jeg også

Thyboen.........

http://thy-katte.dk

--Lykker er, At dele--

Fra : Nynne Hansen

Dato : 10-08-06 20:36

Hejsa!

Jeg synes det er fremragende skrevet, og jeg forstår udmærket din harme.

Er helt enig i dine betragtninger omkring ansvar mm. - det er desværre en
holdning, der stille og rolig breder sig i det her land, hvilket er en stor
skam i mine øjne.

Så HURRA for jer og jeres lige, som kæmper for vore elskede kattekræ's side,
jeg ville aldrig selv tvivle et sekund på at hjælpe et nødstedt liv af nogen
art!

Mvh Nynne

<snip snip>

Fra : Thyboen

Dato : 10-08-06 20:46

Nynne Hansen har bragt dette til verden:

Tak Nynne

Thyboen.........

http://thy-katte.dk

--Lykker er, At dele--

Fra : Leyna

Dato : 10-08-06 23:51

On Thu, 10 Aug 2006 18:47:06 +0200, Thyboen <thyboenFJERSNES@mail.dk>
wrote:

>Har lige sendt et læserbrev til Thisted dagblad, håber det kommer med i
>avisen
<klipper læserbrev>

Formålet med dette læserbrev er, i hvert fald som jeg forstår det, at
få nogle mennesker til at skamme sig, men jeg er bange for at netop
den målgruppe I sigter efter er totalt ligeglade. De er, for at sige
det ligeud, udenfor pædagogisk rækkevidde, og for dem vil det ikke
gøre nogen forskel.

Det I kan opnå, som jeg ser det, er at der muligvis kunne komme nogle
sponsorer, der ville hjælpe lidt til med de udgifter der nu engang er
ved at formidle katte.

På den negative side vil I gøre jer selv mere synlige, og dem der bare
"dumber" deres uønskede killinger vil vide hvor de skal aflevere det
næste kuld... uden at kontakte jer først.

Når man laver den slags velgørende arbejde, er der desværre altid
nogle der udnytter det.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Thyboen

Dato : 11-08-06 08:01

Leyna sendte dette med sin computer:

> [...]
> næste kuld... uden at kontakte jer først.
>
> Når man laver den slags velgørende arbejde, er der desværre altid

jeg ved gode der er mange der er lige glade og bare dumper kattene, men
jeg fik afløb for min harme *SS*

Thyboen.........

http://thy-katte.dk

--Lykker er, At dele--

Fra : Leyna

Dato : 11-08-06 09:04

On Fri, 11 Aug 2006 09:00:54 +0200, Thyboen <thyboenFJERSNES@mail.dk>
wrote:

>jeg ved gode der er mange der er lige glade og bare dumper kattene, men
>jeg fik afløb for min harme *SS*

Og det kan vi jo allesammen have brug for ind imellem.

Jeg håber da at det kan afhjælpe problemet lidt, men fri for det tror
jeg ikke I bliver.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk