Har andre oplevet følgende???
Fra : anne

Dato : 10-08-06 07:23

Hej Gruppe

Jeg har nu i 5 år haft hjemmesider oprettet med FP, men nu har jeg så den
sidste uge oplevet noget helt nyt spam'mæssigt.

Jeg har på to af mine hjemmesider nogle formularer hvor teksten med det
samme kommer på hjemmesiden, på den ene endda en formular hvor man skal
udfylde en hel del felter (26). Det har altid fungeret fint, dog med få
blanke og en anelse useriøse. Jeg har så oplevet den sidste uges tid et
sandt bombardement af beskeder der henviser til andre sider. Rent praktisk
har jeg gjort det at jeg ikke får sendt deres indlæg direkte ind på
hjemmesiden, men den går via min E mail, så jeg kan sortere dem fra.

Det under mig blot at nogen gør det. Det må da være meget tidskrævende for
dem, og de får jo intet ud af det, andet end give mig ekstraarbejde.

Har andre oplevet det??

Er der bud på hvordan de gør det, er det manuelt de går ind og taster ind???

Jeg har aldrig hørt om den type spam'ing før. Har I??

Jeg ved godt det ikke er det direkte spørgsmål, og jeg ved godt det måske
ikke helt 100% er i den her nyhedsgruppe det hører hjemme i.

Det er måske noget andre FP brugere skal være opmærksom på i forhold til at
have formularer/gæstebog osv. liggende på hjemmesiden.

MVH

anne

Fra : Jens Peter Karlsen [~

Dato : 10-08-06 09:13

Det er desværre kun alt for almindeligt. Man bruger en robot til at
gøre dette.
For at undgå disse bruges der forskellige tricks. Mest almindeligt er
at generere et billede med bogstaver og/eller tal som skal skrives ind
for at det godtages. Dette har dog den ulempe at blinde ikke kan bruge
den. Et andet trick er at have et skjult felt i formen som skal være
tomt, nogen robotter vil alligevel skrive i dette og kan så filtreres
fra. Hvis dette bliver almindeligt vil det dog være let at ændre på
robotterne så de ikke skriver i skjulte felter. Men imens man laver en
mere holdbar løsning er dette nemt at implementere.

Fra : anne

Dato : 10-08-06 16:50

"Jens Peter Karlsen [FP-MVP]" <jpkarlsen@mvps.org> skrev i en meddelelse
> [...]
> robotterne så de ikke skriver i skjulte felter. Men imens man laver en
> mere holdbar løsning er dette nemt at implementere.

Hej Jens Peter

Du er en knag!!!!

Tusind tak for al din rigtig gode hjælp. Så forstår jeg det bedre, for jeg
tænkte blot i at de skrev det manuelt, men nej selvfølgelig er de smartere
end som så.

Jeg har været inde og lavet valider på formularerne og skrevet en kode der,
så håber jeg det virker, ud over jeg også i hvert enkelt felt har lavet
andre småvalider, som forhindre der ialt fald kommer en url adresse (håber
jeg).

Tusind tak endnu en gang for din store hjælp.

MVH

anne

Fra : Mariane Smed

Dato : 10-08-06 09:38

anne wrote in dk.edb.internet.webdesign.frontpage:
> [...]
>
> Det er måske noget andre FP brugere skal være opmærksom på i forhold til at
> have formularer/gæstebog osv. liggende på hjemmesiden.

Jeg har det samme problem i øjeblikket på min hjemmeside i gæstebogen.
Men jeg ved ikke hvordan jeg skal stoppe det.

Mvh.

Mariane

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : anne

Dato : 10-08-06 17:22

> Jeg har det samme problem i øjeblikket på min hjemmeside i gæstebogen.
> Men jeg ved ikke hvordan jeg skal stoppe det.
>
> Mvh.
>
> Mariane

Hej Mariane

Har du kunne bruge de råd Jens Peter Karlsen har skrevet??

MVH

anne

Fra : C. Nielsen

Dato : 11-08-06 08:08

"anne" <vroevle@nospam.org> skrev i en meddelelse

> Hej Mariane
>
> Har du kunne bruge de råd Jens Peter Karlsen har skrevet??

Jeg har hørt om en anden løsning, hvor et felt skal udfyldes med det rigtige
ord, for at godtages. Det kan så f.eks. være et spørgsmål , på dansk, som :
Hvad siger en ko - ord på to bogstaver - det kan robotterne ikke læse eller
svare på.
Jeg har ikke selv erfaring med hvor sikkert det er.

Venlig hilsen
C. Nilelsen.

Fra : anne

Dato : 12-08-06 08:43

> [...]
> eller svare på.
> Jeg har ikke selv erfaring med hvor sikkert det er.

Hej C Nielsen

Det var en interessant og egentlig meget let og enkel løsning.

Tusind tak for den.

Jeg har siden jeg skrev herind, haft fred og ro hvad det angår. Det er altså
rart og sikke en masse tid man pludselig får tilovers

MVH

anne

Fra : oto

Dato : 05-10-06 10:32

Hej
Jeg har også været plaget af det i en periode. mine formularer går via mail
list til et antal brugere.
F. eks er der en formular:

Øvelse , den sendes til instruktører@domæne.dk

instruktører@domæne.dk er en mailliste med instruktørernes mail adresser.

Nu ændrede jeg min formular Øvelse, så den blev sendt til
nyinstruktører@domæne.dk (som jo så indeholdt listen over deres mail adr).
Og jeg fjernede instruktørernes mailadresser fra den gamle liste. Jeg kan se
at der stadig sendes spam i den gamle adresse; men nu kommer det ikke ud til
nogen.

MVH Oto