Tun og rejer
Fra : Charlotte Hvejsel

Dato : 09-08-06 18:45

Mine to katte (tøser på 7 år) får en lille portion tun i vand fra dåse
eller rejer hver morgen. Nu kan jeg se i en anden tråd at dette måske
ikke er så sundt.
Derudover får de special kost fra dyrelægen, da en af dem havde for højt
blodsukker. Dette er dog faldet efter starten på special kosten.
Men er det noget rigtig skidt at give dem lidt tun eller rejer hver dag?

Med venlig hilsen
Charlotte Hvejsel
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Thyboen

Dato : 09-08-06 19:13

Charlotte Hvejsel kom med denne ide:
> [...]
> blodsukker. Dette er dog faldet efter starten på special kosten.
> Men er det noget rigtig skidt at give dem lidt tun eller rejer hver dag?

alt med måde Charlotte, vi giver daogså vore katte lidt mund godt i ny
og næ men dog ikke hver dag

Fra : Tove Krieger

Dato : 09-08-06 19:17

Charlotte Hvejsel wrote:
> [...]
> højt blodsukker. Dette er dog faldet efter starten på special kosten.
> Men er det noget rigtig skidt at give dem lidt tun eller rejer hver

Jeg skal være helt ærlig at indrømme, at selvom det var min gamle
dygtige dyrlæge der fortalte mig om faren ved tun og rejer, så får de
altså begge en smule rejer til deres fødselsdag og juleaften, så helt
fanatisk er jeg jo ikke. Det er dog kun de 2 gange om året de får det,
og tun får de slet ikke, det smager pragtfuldt men er alt for salt, og
desværre kan katte godt lide salt, men det er ikke så godt med for meget
af det i længden.

Prøv at forhøre hos din egen dyrlæge. Det kan jo være at han/hun er af
en anden mening, det er lige som med os mennesker, det er snart ikke til
at finde ud af hvad der er sundt og ligeledes usundt, det skifter som
vinden blæser, eller hvis dagbladene har noget spalteplads til overs som
de skal have udfyldt.

Venlig hilsen
Tove :) (Der kommer helt sikkert respons på dette indlæg med for og
imod )

Fra : Ben

Dato : 09-08-06 21:01

Hejsa....
Jeg har tidligere sendt dette indlæg i en anden forbindelse, men vil tillade
mig at emne at det måske kan gøre lidt gavn her.

Her er lidt om hvordan jeg giver min kat foder.

Jer er den glade ejer af en huskat der er cirka 2 år gammel, det er en
hunkat der er steriliseret, vaccineret med videre.
Den spiser tørkost af en god kvalitet jeg bruger Royal Canin, det har min
dyrlæge sagt at det er ok. og katten kan lide det.
Jeg syntes dog gerne at jeg vil give den lidt "ekstra" som et lille
supplement til tørkosten.
Har prøvet adskillige typer dåsemad af forskellige mærker- det til trods
for at jeg i princippet er modstander af dåsemad - men med den tanke at hvis
den kan lide det så kan lidt sikkert ikke gøre skade ved at give den lidt
somme tider.
Men, der er ikke noget af det som jeg har prøvet at servere for den som den
synes om.
Derimod kan den godt lide nogle slags kød og fisk.
Så når jeg laver mad til mig selv så tilbereder jeg en lille smule til
katten uden krydderi, serverer for den og sommetider når der er noget den
syntes om så spiser den det.
Det er dog ganske små mængder den får, så vidt jeg ved er det ikke godt med
alt for mange proteiner på en gang.
Den kan rigtig godt lide at få blandt andet lidt kogt kyllingekød, kogt hvid
fisk og rejer - jeg gætter på at rejer og kylling er dens livretter.
Det får den så somme tider.
Det er ikke den store mængde det drejer sig om.
Når den f.eks får rejer så er det en mængde på cirka 10-15 små rejer cirka
et par gange om ugen, kyllingekød får den lidt mere af end reje mængden og
kogt fisk alt det den har lyst til at spise.

Jeg ved ikke om jeg måske burde komme lidt grøntsager sammen med f.eks.
kylling, det har jeg ikke prøvet, men måske det er en god ide.

Venlige hilsner fra
Ben

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Margit Wulff

Dato : 09-08-06 21:19

> Charlotte Hvejsel skrev:
> Men er det noget rigtig skidt at give dem lidt tun eller rejer hver dag?

Mht rejer så skal du være opmærsom på, at der er meget kalk i dem. Det
kan give kastrerede hankatte urinsten, hvis de har tendens til at få det.

Jeg taler af bitter erfaring, for vi har mere end en gang været afsted
til dyrlægen babu-babu en søndag, fordi han sad og peb på kattebakken,
og der kun kom nogle små dryp.

Så siden har han fået specialfoder hos dyrlægen og ikke andet. Der
skulle i givet fald ikke ret mange rejer til at provokere urinstenen,
men heldigvis kunne han ikke lide rejer, så det har han aldrig fået.

Med venlig hilsen
Margit Wulff
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : "

Dato : 09-08-06 21:35

Charlotte Hvejsel wrote:
> [...]
> eller rejer hver morgen. Nu kan jeg se i en anden tråd at dette måske
> Men er det noget rigtig skidt at give dem lidt tun eller rejer hver

Det er lige i overkanten. Tun, makrel, rejer og andre skaldyr bør kun gives
en gang om ugen (max) pga mængden af tungmetaller mm, der videregives fra
bl.a. tun og rejer og ophobes i katten.

Suppler i stedet med anden fisk (hvid) eller kød (råt eller tilberedt).
Eller giv dem lidt dåsemad i stedet hver morgen (Whiskas, Pussy, Hills eller
hvad de nu vil have). Det tager de ingen skade af sålænge deres basale kost
og dermed næring stammer fra god tørkost. Tværtimod øger du deres
væskeindtag ved at give dem lidt vådfoder eller kød/fisk.

/M

Fra : Tina

Dato : 09-08-06 21:44

> [...]
> Mine to katte (tøser på 7 år) får en lille portion tun i vand fra dåse
> eller rejer hver morgen. Nu kan jeg se i en anden tråd at dette måske

Ja, det er faktisk rigtig skidt at give dem tun eller rejer hver dag...
Kattene udvikler urinvejslidelser pga salt- og mineralindholdet i rejerne og
tunen.

En gang imellem er det ok at give dem det, fx en gang hver 14. dag.

Hvis du absolut vil give dem noget vådfoder om mogenen, så forhør dig hos
dyrlægen, om det specialfoder du fodrer med nu, fås som dåsemad. Dåsemaden
kan du give lidt af om morgenen, evt. blandet op med lidt vand, så det syner
af mere for katten.

Husk, at det ikke er kattenens behov at de får tun/rejer om morgenen, men
dit behov for at give dem "morgenmad"/kræse lidt ekstra for dem.

De første dage de ikke får den sædvanlige tun/rejer vil de plage livet af
dig. Hold fast på bslutningen om at de ikke skal have det hver dag, og efter
3-4 dage har kattenen vænnet sig til ikke at få tun/rejer. Hvad der bliver
svært, er om du kan afvænnes fra at give dem det.

I stedet for maden, så indfør et nyt morgenritual. Det kan være nusning
eller leg sammen med dig, eller det kan være en aktivitet de elsker, som de
kun får lov til at benytte om mogenen.

Tina

Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 10-08-06 14:09

Hej charlotte

Tja, jeg har fire katte den ældste er 10 år gammel, han er en rigtig sund og
rask kat ( siger min dyrlæge ) han har trods alle mulige krumspring og
diverse kokkerier ikke ville spise andet end den daglige tørkost og en lille
portion tun og indimellem rejer...jeg har også flere gange læst om faren ved
dette, men han er da kommet langt uden noget som helst...Håber jo så det
varer ved...
Ja det er nok lidt forskelligt med de katte....men uden sin tun dur Mio
ikke....
Og nej, jeg er ikke en ligegyldig katteejer som bare lader stå til, men har
valgt at sådan skal han have det....

hilsen Majbritt

Fra : Charlotte Hvejsel

Dato : 10-08-06 15:05

Min mors kat fik tun hver morgen og måtte aflives da hun var 14 år. Tror
dog ikke det havde noget med tunen at gøre. Hun gad ikke rigtigt gå på
kattebakken og begyndte derfor at tisser store tissetåre rundt omkring i
huset.

Men jeg bliver da lidt i tvivl om jeg skal fortsætte med at give prop og
berta tun og rejer. Jeg vil jo nødigt miste dem for tidligt.

Fra : Ragna

Dato : 10-08-06 19:00

Charlotte Hvejsel skrev:

> [...]
>dog ikke det havde noget med tunen at gøre. Hun gad ikke rigtigt gå på
>kattebakken og begyndte derfor at tisser store tissetåre rundt omkring i

Din mors kat har ikke været doven, men syg. Hun kan have haft blæresten
eller problemer med nyrerne.
Vores gamle hankat måtte også aflives på grund af dårlige nyrer som
14-årig, og hans sygdom viste sig netop ved at han begyndte at tisse de
forkerte steder efter ellers at have været renlig hele sit liv.
Det er som regel tegn på sygdom, hvis en ældre kat begynder at tisse uden
for bakken. Forklaringen er, at katten forbinder kattebakken med smerte, og
derfor prøver at undgå at tisse der.

>Men jeg bliver da lidt i tvivl om jeg skal fortsætte med at give prop og
>berta tun og rejer. Jeg vil jo nødigt miste dem for tidligt.

Det er absolut klogest at skære ned på de to ting, for du ved jo ikke, om
dine katte har tendens til dårlige nyrer - og når du opdager det er det
måske for sent!

--
Venlig hilsen, Ragna