Leversvigt
Fra : Svante

Dato : 09-08-06 16:11

Jeg har i dag fået aflivet en kat på kun to år (perserkat), fordi dens lever
næsten var holdt op med at fungere.
Katten har kastet mere op, end "normalt" siden i weekenden og i dag blev den
indlagt, hvor dyrlægen hurtigt blev klar over det stod skidt til.
Jeg fik at vide at der intet var at gøre og jeg syntes ikke katten skulle
lide mere.
Det skal lige siges at den gennem et stykke tid er gået noget fra foderet og
havde tabt sig, men ikke alarmerende. Der har ikke været noget andet
specifikt, så det er gået lidt hurtigt alt sammen.
Har nogen erfaringer med leversygdomme hos deres katte. Nyresygdomme har jeg
prøvet så tit hos katten gennem årene, ikke at det gør det mere "normalt",
men leversygdomme har jeg ikke oplevet, før nu. Og slet ikke i så ung en
alder.

Svante

Fra : V Hansen

Dato : 09-08-06 16:45

> Har nogen erfaringer med leversygdomme hos deres katte.

Vi havde en gang en 10 års kat der ved at gå gennem et nysprøjtet område
fik ødelagt sin lever,
den måtte også aflives.
Så der kan være flere årsager end egentlig sygdom.

mvh
Vibeke

Fra : Svante

Dato : 09-08-06 17:05

Min var 100% indekat, med adgang til løbegård. Jeg har ingen giftige planter
indendørs. Medicin og andet har den ikke kunnet komme til.

Svante

Fra : Tove Krieger

Dato : 09-08-06 17:13

Svante wrote:
> [...]
> har jeg prøvet så tit hos katten gennem årene, ikke at det gør det
> mere "normalt", men leversygdomme har jeg ikke oplevet, før nu. Og

Det gør mig rigtig ondt for dig, og 2 år er jo ingen alder. Her er et
link til netdyredoktoren, hvor der er anført hvad der evt. kan udløse
leversvigt.

http://www.netdyredoktor.dk/sw26973.asp

Med venlig hilsen

Tove :)

Fra : Svante

Dato : 09-08-06 17:21

Jeg har læst på netdyrdoktor, men bliver ikke så meget klogere på hvad der
kan have gjort min kat syg.

Svante

Fra : Tove Krieger

Dato : 09-08-06 17:35

Svante wrote:
> Jeg har læst på netdyrdoktor, men bliver ikke så meget klogere på
> hvad der kan have gjort min kat syg.
>
> Svante

Er bange for, at det så måske aldrig bliver opklaret . Det kan dog være,
at en eller flere af alle skribenterne her i gruppen har oplevet det
samme, der er altid mange gode råd at hente.

Jeg kan desværre kun tale med om nyresvigt hos min kat som jeg måtte få
aflivet for nogle år siden, han var dog 12 år, og jeg har siden været
meget påpasselig med at mine 2 nuværende katte ikke får for meget
dåsemad, og helst heller ikke rejer og tun, da det indeholder for meget
salt.

Håber du må få en ny lille ven igen.

Venlig hilsen

Tove :)

Fra : Hanne Engermann

Dato : 09-08-06 17:28

> [...]
jeg
> prøvet så tit hos katten gennem årene, ikke at det gør det mere

Det var noget trist noget Svante

Der kan være rigtig mange årsager til et leversvigt, lige fra infektion
med bakterier eller virus, kræft og forgiftning.

Især forgiftning har mange kattes død på samvittigheden, da leveren som
bekendt er et blodrensende organ. Jeg kan give dig nogle eksempler:

Hvis katten er behandlet for lopper med Bayvantic (må absolut kun bruges
til hunde)

Hvis man har forsøgt at fjerne maling på den med terpertin (gælder for
øvrigt for alle dyr)

Hvis katten har opholdt sig i et rum, hvor der nylig er anvendt silicone.

Aktuelt kæmper dyrlægerne for en kat med leversvigt.
Ejeren har for ca. 6 uger siden fået foder fra Olivers. Hun syntes nok,
det denne gang lugtede "mærkeligt", og hendes katte var ikke meget for
at spise det (hun troede den nedsatte spiselyst skyldtes varmen).

Direkte adspurgt erkendte Olivers, at de havde fået en palle foder, hvor
der var sket en harskning, og de tilbød hende noget nyt foder.

Men hendes dyrlæger er ikke i tvivl om, at det skyldes foderet.
Fedtstoffer, der er forharskede, skader leveren.

Citerer også lige fra en af mine dyrlægebøger fra afsnittet om
bivirkninger af medicin vedr. leverfunktionen:

"Stoffer, der vides at kunne have bivirkninger. er bl.a. antibiotika af
typen tetracyklin og sulfonamid ..... smertelindrende midler af typen
paracetamol + mange andre NSAIds, .... beroligende midler af typen
fentiaziner ... samt gasnarkosemidlet halothan.

Symptomer kan være gulsot og forhøjede leverenzymantal målt på en
blodprøve. (Det drejer sig bl.a. om forhøjet transaminase-værdier, ALAT
og ASAT.

Det er ikke altid lægemidlet i sin oprindelige form, der forårsager
bivirkningerne. I nogle tilfælde er det omdannelsesprodukterne af
stoffet, der fremkalder bivirkningerne.

NB: Heldigvis går leverskader forårsaget af medicin ofte i sig selv igen
efter nogle dage/uger, hvis dyret ophører med at få den pågældende
medicin."

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Svante

Dato : 09-08-06 18:11

Min har kun levet af C/D tørfoder købt hos dyrlægerne (anbefalet derfra)
Medicin bruger jeg ikke selv så hun har haft adgang til dette.
Hun selv er behandlet jævnligt med Fucitalmic for læbeøjne som desværre er
"almindeligt" hos nogle persere. Har læst på tuben hvad den indeholder. Om
der kunne være noget i hun med tiden ikke har haft godt af at slikke det i
sig. De sidder jo og vasker sig uanset hvor meget man prøver.
Mine katte (og hund) er aldrig behandlet med andet end Frontline.
Som en anden sagde her, det er jo ikke til at vide hvad netop min kat er
blevet syg af, men lige når mans tår i situationen løber der mange tanker om
hvordan det kunne gå så galt på så ung en kat.

Svante

Fra : Hanne Engermann

Dato : 09-08-06 18:42

> [...]
om
> hvordan det kunne gå så galt på så ung en kat.

Jeg kan godt forstå dig. Vi mennesker vil bare så gerne have en
forklaring på alt det, vi ikke forstår, og man spørger også sig selv:
Var der noget, jeg overså? Var der noget, jeg kunne have gjort anderledes?
Men Svante, ud fra det, du fortæller om din kat, har du gjort, hvad der
har været dig muligt for at give hende et godt liv og også en
barmhjertig død, da det var det sidste, du kunne gøre for hende.

Det er nok for sent nu, men du kunne have bedt om at få hende obduceret
for på den måde at få at vide, hvad der var årsagen.

Medfølende tanker herfra!

Fra : Tina

Dato : 09-08-06 17:28

"Svante" <perserbo@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har i dag fået aflivet en kat på kun to år (perserkat), fordi dens
lever
> næsten var holdt op med at fungere.

Præcis hvad blev katten fodret med? Jeg spørger om dette, fordi der er en i
et andet forum, hvis kat pt. er indlagt med leverproblemer pga. et parti
dårligt foder.

Ked af at høre, at din kat er væk i så ung en alder...

Tina

Fra : Svante

Dato : 09-08-06 19:13

Min er fodret med Hills C/D købt hos mine dyrlæger, og foderet virker ikke
dårligt eller har gjort. Og ingen af mine andre katte er syge (7-9-13!!!)
Til Hanne der nævner obduktion -det blev faktisk snakket om dette lige
efter aflivningen, men vi blev enige om at det ville jeg ikke. Det kan vel
heller ikke ses hvad præcis det er der har gjort hende syg, jo det kunne det
måske - men det er for sent nu og jeg skal "bare" lige sunde mig noget tid.
Måske kunne det være noget medfødt - også en tanke, da katten nu ikke var så
gammel.

Svante

Fra : Svante

Dato : 09-08-06 19:46

Hvilket forum skrives der om den forgiftede kat?

Svante

Fra : Denise

Dato : 09-08-06 20:26

Svante wrote:
> Hvilket forum skrives der om den forgiftede kat?
>
> Svante

Hvor er jeg ked af de på jeres vegne og missens. Har desværre ingen
erfaringer med leverproblemer hos nogle af mine tidligere katte.
Men det er trist og i så ung en alder

Der står om leverproblemer her:
http://forum.katteforum.dk/forum_posts.asp?TID=7778&PN=1

--
Hilsen Denise

Fra : Lise Hudtloff Nielse~

Dato : 09-08-06 22:42

Hej Svante

> [...]
> jeg prøvet så tit hos katten gennem årene, ikke at det gør det mere
> "normalt", men leversygdomme har jeg ikke oplevet, før nu. Og slet ikke i

Det gør mig ondt for din lille misling og dig Jeg mistede Hampus med
leverproblemer i marts. Han blev så 10 år. Der skete det samme som med din
misling. Han holdt op med at spise, kastede op og tabte sig meget hurtigt.

Min dyrlæge sagde, at leveren kan tage skade af passiv rygning, da nikotinen
sætter sig i pelsen. Og når katten så vasker sig, får den nikotinen ned, og
det går i dens lever. Jeg har ikke hørt andre dyrlæger sige det samme, men
jeg går ud fra, at Raiku fra Felina Katteklinik ved, hvad hun taler om. Selv
om alle mine så burde have problemer med leveren.

Jeg håber det bedste for dig og en mulig lille ny misser

M.v.h.
Lise

Fra : Svante

Dato : 10-08-06 09:18

Jeg er ikkeryger og katten har heller ikke været i nærheden at rygere - så
heller ikke det er en mulighed. Men det er jo også ligegyldigt nu, men
selvfølgelig tænker man da over "hvorfor?". Og får at det ikke skal være
løgn har jeg i dag måttet indlægge en lille killing med høj feber og halt på
højre forben. Endnu ved dyrlægen ikke hvad den fejler - men det går da bare
ad helvede til her lige nu...........

Svante

Fra : Tove Krieger

Dato : 10-08-06 14:02

Svante wrote:
> [...]
> med høj feber og halt på højre forben. Endnu ved dyrlægen ikke hvad
> den fejler - men det går da bare ad helvede til her lige nu...........

Pøj pøj pøj Svante, du ser ud til at have brug for det. Håber at det
ikke er noget slemt. God bedring med lillemis.

Venlig hilsen
Tove :)

Fra : Svante

Dato : 10-08-06 14:22

Lillemissen slap heldigt hvis man kan sige det. Dyrlægen mener det er en
byld der var under opsejling og feberen er allerede faldet i løbet af i dag
og jeg har lige hentet den hjem - med penicillin til en uges tid. Den har
det meget bedre end da den blev afleveret i morges.

Svante

Fra : Denise

Dato : 10-08-06 20:16

Svante wrote:
> [...]
> af i dag og jeg har lige hentet den hjem - med penicillin til en uges
> tid. Den har det meget bedre end da den blev afleveret i morges.

Det lyder dejligt der er fremgang. Fortsat god bedring til Lillemissen

--
Hilsen Denise

Fra : Dimera

Dato : 12-08-06 20:45

Hej.
Min kat på 13 år, blev pludselig meget dårlig, kastede op. han havde fået en
forgiftning af en blomst, "brændende kærlighed", som han havde spist af. Han
lå i drop en dag, men døde desværre. Så pas på med planter og blomster.
Mange er giftige:(
KH Dimera.
"Lise Hudtloff Nielsen Bodenhoff" <lboden@mail.nospam.dk> skrev i en
meddelelse news:44da56a9$0$3505$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...