DVD og TV
Fra : Jens Jensen

Dato : 19-06-01 13:31

Hejsa !

Jeg har en Compaq Presario 1200 - 414. Hvordan forbinder man computeren med
Tv'et så det er muligt at se DVD film på dette. Jeg kan ikke finde nogen
udgange fra DVD drevet kan monitor udgangen benyttes, og i givet fald
hvilket kabel skal så anskaffes ?

Fra : Peter Rinder

Dato : 19-06-01 14:58

Du kan ikke bruge monitor-udgangen direkte.
Du skal enten have et såkaldt mpeg-kort, der er et ekstra grafikkort
beregnet til at sende DVD-film fra PCen til fjernsynet. Den anden mulighed
indebærer også anskaffelsen af et nyt grafikkort - dog et almindeligt
grafikkort med tv-out. Der er måske en tredje mulighed med en eller anden
ekstern box, som vga-signalet fra grafikkortet kan køre igennem og videre
til tv'et, men det er der nok nogle andre der ved mere om.

/Peter

Fra : Lars Møllebjerg

Dato : 19-06-01 19:20

> [...]
> Tv'et så det er muligt at se DVD film på dette. Jeg kan ikke finde nogen
> udgange fra DVD drevet kan monitor udgangen benyttes, og i givet fald

Et DVD drev har ikke nogen TV udgang da det ikke kan spille DVD film! Når du
ser en DVD film brugers disken bare som et dumt som lager. Filerne på disken
hentes ind i en afspiller på computeren. Det er så afspilleren i computeren
der bearbejder dette data og genererer lyd og billede. Filerne kan lige så
godt komme fra hard disken - din afspiller vil være ligeglad.

Du kan godt få nogle konverterer der kan konvertere dit monitor signal til
TV - men glem det kvaliteten vil formegentlig være ringere en VHS efter den
behandling. Du skal som nævnt tidligere smide et mpeg dekoder kort i, eller
hvis din CPU er hurtig nok (aner ikke hvad der sidder i en Compaq Presario,
men 600-700Mhz pIII skulle begynde at være nok) et grafik kort med TV-out.
Førstnævnte er det letteste at få til at køre flydende og kræver mindre af
computeren - sidstnævnte er mere alsidigt og kan også vise DivX (host host)
film etc på TV'et.

/Lars

Fra : Michael Petersen

Dato : 20-06-01 12:55

så vidt jeg kan se på compaqs hjemmeside
http://www.compaq.dk/Derhjemme/produktkatalog/produkter/1200/12xl414/spec.as
har din bærbare PC ikke tv-out. Der er desværre nok ikke meget mulighed for
at overføre billedet til dit TV med mindre man kan få et Mpeg kort som
PC-card. Man kan ikke bruge VGA (monitor) udgangen. Der skal være et
specifikt TV-out stik (enten S-VHS eller composite/phono)

mvh

Michael

Fra : Jonas Due Vesterhede~

Dato : 20-06-01 13:04

In article <o70Y6.248$MT.2512@news000.worldonline.dk>, Michael Petersen wrote:
> [...]
> PC-card. Man kan ikke bruge VGA (monitor) udgangen. Der skal være et
> specifikt TV-out stik (enten S-VHS eller composite/phono)
Der findes da sÕdan nogle smarte "dÕser" som kan overs‘tte VGA til TV-out.
Jeg kan ikke lige finde nogen, men pr°v at gÕ ind i en computerbutik, der burde
de have det...

Mvh. Jonas