Køb af slægtsnavn
Fra : Fiel

Dato : 09-08-06 10:29

Hej gruppe

Min familie købte vort slægsnavn omkring 1910.
Hvordan kan jeg finde frem til det nøjagtige tidspunkt.

Med venlig hilsen
Leif Blindbæk

Fra : Finn Rune Jensen

Dato : 09-08-06 11:07

Det kan stå i kirkebogen ved den som købte navnet fødsel.

Med venlig hilsen

Finn Rune Jensen

www.finnrune.dk

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 09-08-06 11:30

In news:44d9b3b8$0$3473$ba624c82@nntp02.dk.telia.net,
Finn Rune Jensen <finnrune@mail1.stofanet.dk> typed:
> Det kan stå i kirkebogen ved den som købte navnet fødsel.

De ikke alene "kan" - det står rent faktisk altid i kirkebogens
dåbs-navnefelt eller en henvisning derfra, når der er bevilliget
navneforandring.

--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
www.genealog.dk www.skolekammeraten.dk

Fra : EA

Dato : 09-08-06 17:06

Hvad så når "man" har fået kgl. bevilling på et slægtsnavn er der så udstedt
et stykke papir, eller hvad?
Og hvor kan dette stykke papir evt. findes?
Eller hvad indebar en sådan bevilling?
Min oldefar fik/tog navnet, Agerbo i 1905

VH E Agerbo

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 09-08-06 17:49

In news:44da0815$0$3467$ba624c82@nntp02.dk.telia.net,
EA <Agerbo@mail1.stofanet.dk> typed:
> Hvad så når "man" har fået kgl. bevilling på et slægtsnavn er der så
> udstedt et stykke papir, eller hvad?

Det ved jeg faktisk ikke, men der var nok noget journalisering. Der står
vistnok i KB et løbenummer, som jeg mener henviser hertil, men ellers er det
jo dåbs/navneattest der er det aktuelle papir for den der bærer det nye
navn.

> Og hvor kan dette stykke papir evt. findes?
Spørg på Landsarkivet - jeg ved det ikke.

> Eller hvad indebar en sådan bevilling?

Formentlig ikke ret meget mere end i dag, det skrives i KB og en ny
navneattest. Min datter har lige fået tilføjet mellemnavnet Tuborg, som min
far er døbt med, men som vi ikke aner hvor stammer fra (det er ikke
bryggeriet )
Hun fik en ny dåbsattest og et navnebevis.
Det kostede ikke en krone.

Det gælder jo faktisk kun i nyere tid - antageligt endda kun fra den nye
navnelov 1904. Der er i hvert fald mange der tager navneforandring først i
1900tallet, hvor staten opfordrede til det.

Fra : Tommy Rolf Nielsen

Dato : 09-08-06 21:19

> [...]
> navnelov 1904. Der er i hvert fald mange der tager navneforandring først i
> 1900tallet, hvor staten opfordrede til det.

Specielt på Lolland tog mange imod den opfordring. Det gælder blandt andet
slægten Skude fra Birket sogn, som blev bevilget den 31. januar 1906 til
Particulær Peter Skude (født Mortensen). Den første som officielt fik
efternavnet Skude var min oldemor Karen Skude (født Mortensen) - født
04.-03-1890 i Birket sogn og død 13.-04.-1966 i Karrebæk sogn. Da hun blev
gift med min oldefar Peder Christopher Mortensen den 04.-04.-1908 får hun jo
så efternavnet Mortensen igen. De får fem sønner Niels (min farfar), Hans,
Karl, Ejnar og Poul. De fire første fødtes med et års mellemrum mellem 1909
og 1912, medens den sidste først kom til verdenen i 1924. De er alle fem
født på Oremandsgaarden i Menstrup (Marvede sogn). Da den sidste blev født
sagde de lokale i spøg at nu var Peder Mortensen igang med det næste kuld,
men der blev kun den ene.

Mvh.

Klejnsmed & Truckfører
Tommy Rolf Nielsen
Møllerparken 31
DK-5800 Nyborg

Fra : Børge Fogsgaard

Dato : 09-08-06 22:50

Tommy Rolf Nielsen skrev:
> "Poul Erik Jensen" <jep@image.dk> skrev i en meddelelse

Indtil 1919:
Nye navne (altså "nyopfundne navne"): Herredsfogeden, Birkedommeren
eller politimesteren. (findes på Landsarkivet, om bevaret).

For ændring til registrerede navne (altså allerede eksisterende navne):
Justitsministeriets 1. (evt. 2. Kontor). (Findes på Rigsarkivet i Kbhvn).

Efter 1919: Amtet; melding altid til justitsministeriets 1. kontor.
(findes på Rigsarkivet indtil 1920, journaler kan ses frem til 1970).

Fra : Hugh Watkins

Dato : 09-08-06 22:18

Fiel wrote:

> Hej gruppe
>
> Min familie købte vort slægsnavn omkring 1910.
> Hvordan kan jeg finde frem til det nøjagtige tidspunkt.

jeg er på jagt efter STRØMSHOLT
jeg sa det first i Kirkbøger

det gamle navn streget ud og STRØMSHOLT skriven over

der skulle ver et ansøgning mappe et eller anden sted
http://www.sa.dk/ra/

I rigsarkiv man søge i et register til kirkeminstriet

de ver mange andre men ikke Strømsholt

http://www.sa.dk/Lak/brugearkivet/emneark/navneaendring.htm

Kongelige bevillinger i Rigsarkivet

Indtil 1903 skete alle navneændringer ved kongelig bevilling fra
Justitsministeriet. Disse sager skal derfor søges i Rigsarkivet.

Efter 1903 kan man stadig finde kongelige bevillinger på Landsarkivet.

Mellem 1916-1961 skulle Justitsministeriet altid høres

piece

http://www.sa.dk/Lak/brugearkivet/emneark/pdf/navneaendring.pdf

også til LAK og ind i Præstø amts stue
der ver noget om køb af et politi hund

og mund og kløv sygdom reporter til København
og faderskab og manglede peng fra hnunde mærk i bestemty landbye

endligt et brev til Støre Heddinge politimester bekrafting at det navn
ændring had sket

hvis man find et i et register det mappe er det i fjerne lager og tager
3 døgn at vere hented til RA

nyt FAQ ================================

Danish Census FAQ http://www.rootsweb.com/~dnkcen/danish_census_faq.html

enjoy

Hugh W

--

new computer = new blog
http://mac-on-intel.blogspot.com/

daily blogs with new photos
http://snaps2006.blogspot.com/
http://slim2005.blogspot.com/

family history
http://hughw36.blogspot.com

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-06 22:49

On Wed, 9 Aug 2006 11:29:03 +0200, Fiel wrote:

> Min familie købte vort slægsnavn omkring 1910.
> Hvordan kan jeg finde frem til det nøjagtige tidspunkt.

Nu kender jeg ikke forholdene i alle dele af landet, f.eks. i København,
men på min hjemmebane, Mors, er der under By- og Herredsfogeden en protokol
med disse navneforandringer. protokollen findes i Landsarkivet i Viborg.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen