Hvem har ret til et domæneneavn?
Fra : Dan Andersen

Dato : 09-08-06 09:46

Håber det er den rette NG - ellers må I undskylde!
2 firmaer med samme navn - der endnu ikke har registreret deres
domænenavne.. Hvem har ret til navnet? Er det den ældste firma i CVR
registret? eller er der andre forhold, der afgør det?

Ved forespørgsel hos DK-HOSTMASTER blev jeg henvist til Klagenævnet vedr.
domænenavne. Har havde den pågældende medarbejder intet svar, men henviste
til en juridisk rådgivning (læs: Advokat til x-antal hundrede kr./t.) Ikke
engang en henvisning til praksis i deres afgørelser kunne han henvise
til!!!!!
Og så havde de ikke engang en søgefunktion på deres hjemmeside, så man selv
kunne finde frem til det....

Er der nogen, der ved noget om dette??

--
Med venlig hilsen - Dan Andersen - www.dbamott.dk

Fra : Leonard

Dato : 09-08-06 10:39

"Dan Andersen" <dan@dbamott.dk> wrote:

>2 firmaer med samme navn - der endnu ikke har registreret deres
>domænenavne.. Hvem har ret til navnet? Er det den ældste firma i CVR
>registret? eller er der andre forhold, der afgør det?

I første omgang er det bare den der kommer først.
Jo længere domænet har været i brug jo sikrere er det hos indehaveren.

Jeg går udfra at ingen af firmaer krænker det andet ved brug af
domænet og at der er tale om firmaer i forskellige brancher siden de
kan hedde det samme.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Fra : Allan Soerensen

Dato : 09-08-06 10:42

"Dan Andersen" <dan@dbamott.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> domænenavne.. Hvem har ret til navnet? Er det den ældste firma i CVR
> registret? eller er der andre forhold, der afgør det?

Hvis begge firmaer lovligt anvender firmanavnet, f.eks. hvis det er samme
navn men 2 forskellige brancher eller firmanavnet ikke har særtegn nok til
et varemærke, er det den der registrer domænet først, der har retten til
det.
Ellers er det det firma, der kan dokumentere at de har opnået
varemærkerettigheder til domænet, f.eks. ved først at anvende navnet aktivt
eller registrere det som varemærke.

Fra : alexbo

Dato : 09-08-06 11:13

"Dan Andersen" skrev

> 2 firmaer med samme navn - der endnu ikke har registreret deres
> domænenavne.. Hvem har ret til navnet?

Som i alle andre situationer er det indehaveren der har retten, hvis en
anden mener at have mere ret er det ham der har bevisbyrden.

Her i landet er der masser af firmaer det både hedder det samme og er i
samme branche, så det bedste er bare at registrere og så se hvad der sker.

mvh
Alex Christensen

Fra : Easy Webhost - www.e~

Dato : 10-08-06 19:24

On Wed, 9 Aug 2006 12:12:58 +0200, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

> [...]
>samme branche, så det bedste er bare at registrere og så se hvad der sker.

Ehm

Så er du sikker på at miste domænet.
Næh for at være på den sikre side, skal du have det varemærke
registreret og det koster vistnok nogle tusidne kroner.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 10-08-06 21:43

"Easy Webhost - www.easywebhost.org"
<xxxxxxeasywebhost.org@yyyyeasywebhost.org> skrev i en meddelelse

> Ehm
>
> Så er du sikker på at miste domænet.
> Næh for at være på den sikre side, skal du have det varemærke
> registreret og det koster vistnok nogle tusidne kroner.

Åhhhh, skal vi nu også til at hører på Mogens vrøvl her i gruppen.
Er det ikke nok at du er godt på vej til at ødelægge
dk.edb.internet.udbydere.webhotel

Fra : Dan Storm

Dato : 11-08-06 11:27

Allan Soerensen skrev:
> Åhhhh, skal vi nu også til at hører på Mogens vrøvl her i gruppen.
> Er det ikke nok at du er godt på vej til at ødelægge
> dk.edb.internet.udbydere.webhotel

Han er begyndt at stikke snuden udenfor webhotelsgruppen... men ikke kun
her i erhversgruppen. :( Vi var ellers så glade for hans agorafobi til
at starte med, men det er han desværre kommet over...

- Så vigtig er du heller ikke!