Irriterende, forståeligt, men tilsyneladen~
Fra : Dennis Munding

Dato : 08-08-06 21:24

Hej NG!

Jeg har - som emne-linien antyder - et irriterende problem.
På siden http://www.cantica.dk/Korene/Boern/Boern.php er der en knap med
titlen "Hjælp".
Hvis man holder musen henover den, kommer der en firkantet boks frem i
vinduets nederste, højre hjørne, hvilket fungerer fint i IE, FF og Opera.
Og det skal den også, men det validerer ikke!

Jeg får fejlen:

Error Line 129 column 17: document type does not allow element "div" here;
missing one of "object", "ins", "del", "map", "button" start-tag.
1.. <div id="hjaelp2">The mentioned element is not allowed to appear in
the context in which you've placed it; the other mentioned elements are the
only ones that are both allowed there and can contain the element mentioned.
This might mean that you need a containing element, or possibly that you've
forgotten to close a previous element.

One possible cause for this message is that you have attempted to put a
block-level element (such as "<p>" or "<table>") inside an inline element

....hvilket er ganske forståeligt, men uanset hvordan jeg vender og drejer
det går det galt - enten validerer det, men virker ikke - eller også virker
det, men validerer ikke....!?

html'en er opbygget således (poster kun den vigtigste kode - og udelukkende
for at gøre det nemmere for evt. hjælpere!):

<a class="hjaelp" href="#">Hjælp
</a>

....og den tilhørende css ser således ud:

div#hjaelp {
margin:10px 0px;
padding:0px;
text-indent:0px;
}

div#hjaelp2 {
border:2px solid #000;
background-image:url(/Img/Grafik/baggrund.gif);
background-repeat:repeat;
width:500px;
height:330px;
padding:5px;
margin:0px;
}
a.hjaelp:link, a.hjaelp:visited, a.hjaelp:active {
border:2px outset blue;
padding:2px 5px;
margin:0px;
text-indent:0px;
font-weight:bold;
color:#800000;
background-color:inherit;
text-decoration:none;
}
a.hjaelp:hover {
border:2px inset blue;
padding:2px 5px;
margin:0px;
text-indent:0px;
font-weight:bold;
color:#000;
background-color:inherit;
text-decoration:none;
}
a span {display: none;}
a:hover span, a:active span {
display: block;
position: fixed;
bottom:0px;
right:0;
padding: 0;
z-index: 100;
}

....men det er jo selvfølgelig i html'en, at det går galt, som det fremgår af
validerings-rapporten, men hvordan kan jeg løse det, så det både virker og
validerer??

Skal lige indskyde, at jeg har "hugget" ideen fra en af Marianne Tidemanns
sider... (rødme)

Al hjælp modtages med stor taknemmelighed!

Dennis Munding
http://pe-vagtservice.dk/, http://cantica.dk/, http://munding-webdesign.dk/,
http://skovaa-munding.dk/, http://mundings-memorial.dk/,
http://eds-denmark.dk/

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 08-08-06 22:05

"Dennis Munding" <mail@invalid.dk> writes:

> Skal lige indskyde, at jeg har "hugget" ideen fra en af Marianne Tidemanns
> sider... (rødme)

Det er ikke nogen helt ny ide. Tjek fx den her:
<URL:http://meyerweb.com/eric/css/edge/popups/demo.html>

/L

Fra : Dennis Munding

Dato : 09-08-06 16:27

Hej Lasse!
"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev i en meddelelse
> Det er ikke nogen helt ny ide. Tjek fx den her:
> <URL:http://meyerweb.com/eric/css/edge/popups/demo.html>

Mange tak for linket - dejlig udspecificeret forklaring (læs: skåret ud i
pap!) - jeg fik løst mit problem:
http://www.cantica.dk/Korene/Boern/Boern.php

Og det validerer!

Endnu en gang mange tak for hjælpen!

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 08-08-06 22:25

Dennis Munding skrev:
> [...]

> html'en er opbygget således (poster kun den vigtigste kode - og udelukkende
> for at gøre det nemmere for evt. hjælpere!):

jamen, du må da ikke have en div i en span. Så enkelt er det .

Du kan til gengæld have en størrelsesdefineret og positioneret span i et
inline-element (som span), som jeg har gjort i "lokalmenuen" (fx. "s.2")
på <http://www.visesangere.dk/viseopt.html>

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Dennis Munding

Dato : 09-08-06 16:31

Hej Jesper!
"Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev i en meddelelse
> jamen, du må da ikke have en div i en span. Så enkelt er det .

Som jeg skrev så var fejlmeldingen forståelig - jeg vidste bare ikke lige,
hvordan jeg så skulle gribe det an...

> Du kan til gengæld have en størrelsesdefineret og positioneret span i et
> inline-element (som span), som jeg har gjort i "lokalmenuen" (fx. "s.2")
> på <http://www.visesangere.dk/viseopt.html>

Ja, det hjalp mig lidt på rette vej, men jeg må indrømme, at jeg fik mest ud
af det link, som Lasse Reichstein Nielsen gav mig - der var det skåret lidt
mere ud i pap (nødvendigt, når "tilfældet" er mig)...

Men mange tak for det skub du gav mig i den rigtige retning!

Det funktionelle og validerende resultat kan du se her: