Nedtrapning af antidepressiv medicin
Fra : Helle

Dato : 08-08-06 19:15

Jeg har fået 30 mg Cipramil i 6 år nu og forsøger nu at trappe ud. Jeg gik
ned på halv dosis for en uge siden og oplever en del bivirkninger/symptomer.
Bla. føler jeg mig ustabil rent humørmæssigt og helt ekstremt træt.

Er det for voldsomt at lægge ud med at halvere dosis?

Hvilke bivirkninger/symptomer har I andre haft når I er trappet ud? og hvor
længe havde I symptomerne inden de holdte op?

De første to døgn var jeg agressiv og kunne tude hele tiden og de første 4
døgn snurrede det i min hovedbund ligesom hvis ens fod sover...(så bare i
hovedbunden). Jeg følte mig overfølsom fysisk og følte som om det prikkede i
armene. Dette er gået over men nu er jeg helt ekstremt træt og øm i alle
led - ligesom ved influensa. Jeg føler mig lidt nedtrygt men ikke ulykkelig
og græder ikke. Jeg har ikke tanker om selvmord og alt sådan noget som jeg
har haft de andre mange gange hvor jeg har forsøgt at trappe ud.

Lad mig høre om jeres oplevelser...

Mvh Helle

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 08-08-06 20:13

Helle skrev:

> [...]
> Jeg gik ned på halv dosis for en uge siden og oplever en del
> bivirkninger/symptomer. Bla. føler jeg mig ustabil rent humørmæssigt

http://www.netdoktor.dk/brevkasser/arkiv/200113.htm

Jeg har en kammerat der trapper ned fra "Lykkepiller" (kender ikke
fabrikatet) - han gør det over 2 år.
Hans

Fra : BA

Dato : 08-08-06 22:22

Virkningerne (abstinenserne) plejer først at komme efter nogle uger.

Der findes skemaer over hvordan man skal trappe ned, men helt ærligt, og du
har nok hørt det før: Du må ikke trappe ned alene - det bør være i
samarbejde med din læge eller psykiater.
--
Venlig hilser med håb om at det lykkes

BA

OBS: Ved direkte henvendelse, skal du fjerne dyret fra min emailadresse.....

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-06 17:18

BA wrote:
> Virkningerne (abstinenserne) plejer først at komme efter nogle uger.

Nej de første abstinenser i form af ekstrem hovedpine kan sagtens komme 1½
døgn efter nedtrapning er påbegyndt.

/Peter

Fra : Lyrik

Dato : 09-08-06 23:14

"Helle" <mail@hellenielsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ned på halv dosis for en uge siden og oplever en del
> bivirkninger/symptomer. Bla. føler jeg mig ustabil rent humørmæssigt og
++++++++++++++++++++
Det er nok fordi du har brug for pillens effekt der er at forhøje
serotoninniveauet i hjernen.
Dit serotonin er nok simpelt hen for lavt.

Jeg ved ikke hvorfor du vil ud af det, men en af bivirkningerne er impotens.
Hos kvinder kaldet frigiditet.

Jeg anbefaler Perikumtabletten Velzina i stedet.
2 kapsler Velzina om dagen vil nok omtrent svare til den dosis Cipramil du
får nu.
Den har ikke impotens og frigiditet som bivirkning.

Hilsen
Jens

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-06 17:22

Lyrik wrote:
> Jeg ved ikke hvorfor du vil ud af det, men en af bivirkningerne er
> impotens. Hos kvinder kaldet frigiditet.

Er du sikker på, at bivirkningen ved nedtrapning og stop af Cipramil er
impotens? Jeg mener nu, at det er Cipramilen der forårsager det. Når der
stoppes med præparatet, forsvinder bivirkningerne stille og roligt igen, og
der er ingen tegn på impotens når man er ude af behnadlingen med C.

/Peter

Fra : Lyrik

Dato : 22-08-06 23:47

"Peter" <-> skrev i en meddelelse

> [...]
> stoppes med præparatet, forsvinder bivirkningerne stille og roligt igen,
> og der er ingen tegn på impotens når man er ude af behnadlingen med C.

++++++++++++++++++++
Det var også det jeg skrev, Du misforstod det.
Hvis man vil beholde sit sexliv og have antidepressiv, så skulle man bruge
Perikum (Velzina-Matas) i stedet.
Tyske læger har foretaget en grundig undersøgelse af perikum også kaldet
perikon.
Det virker ikke som danskerne foreslog kun på lette depressioner, men også
på middelsvære og svære depressioner.
Men danskerne holder stadigvæk deres jantekæft med disse resultater, indtil
en eller anden TV-avis kommer med det engang som en nyhed, når de får tid
med at beskæftige sig med det.
Halloooo alle danskere.. drop Cipramil og gå over til perikum!!

Så er det sagt.

Hilsen
Jens

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-06 10:15

Lyrik wrote:
> [...]
> de får tid med at beskæftige sig med det.
> Halloooo alle danskere.. drop Cipramil og gå over til perikum!!

Jeg får heller ikke Cipramil men Citalopram
/Peter

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 23-08-06 14:19

> Det virker ikke som danskerne foreslog kun på lette depressioner, men også
> på middelsvære og svære depressioner.

Muligt, men det er der ikke dokumentation for.

Mvh Maria

Fra : Lyrik

Dato : 24-08-06 11:18

> Muligt, men det er der ikke dokumentation for.
>
> Mvh Maria
+++++++++++++++++++++++
Inden du udstiller din uvidenhed burde du undersøge emnet!
Her er et lynhurtigt link du lige kan udvide din horisont med:
http://www.akudoc.dk/hyperikon.htm

Hilsen
Jens

Fra : Sorgenfri

Dato : 10-08-06 07:30

"Helle" skrev:

> [...]
> helt ekstremt træt.
>
> Er det for voldsomt at lægge ud med at halvere dosis?

Det er der efter min opfattelse noget, der tyder på. Nogle mennesker
reagerer kraftigere på dosisændringer end andre. Det er efter sigende typisk
sådan, at egentlige "ophørssymptomer" (som vi kalder det herhjemme"
indtræder ret hurtigt efter at man går ned i dosis, mens eventuelle
resterende eller tilbagevendende depressive symtomer kommer efter et stykke
tid, fx nogle uger.

Man kan gøre nedtrapningsperioden mere tålelig - og måske også rent
neurokemisk sundere" - ved at gøre det i små bidder og over måske flere
måneder.

Måske skulle du begynde med at gå ned på 25 mg og så først gå yderligere
ned, når du er helt velbefindende på denne dosis.

> Hvilke bivirkninger/symptomer har I andre haft når I er trappet ud? og
> hvor længe havde I symptomerne inden de holdte op?

Prøv fx at google på "withdrawal symptoms" + "celexa" eller "cipramil". Dér
vil du kunne finde mange lignende beskrivelser af dine symptomer. Ret typisk
for mange nyere antidepressiva, selv om medicinen mange gange regnes for at
være "problemfri". Der er dog kommet mere opmærksomhed omkring de nævnte
ophørssymptomer.

Mvh. Sorgenfri