Andet multimedie
Kinesiske tegn i InDesign CS2?
Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 08-08-06 09:57

Jeg får et Word dokument tilsendt med en kinesisk oversættelse - denne skal
så ind i InDesign. Hvordan gøres det lettest muligt, så jeg ikke risikerer,
at den laver om på tegnene?

--
MVH Thomas
http://www.pudekamp.dk

Fra : Studio Smalbro

Dato : 08-08-06 14:44

Kører du pc eller mac ?

Kh
Bjørn

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 08-08-06 19:29

"Studio Smalbro" <studio@smalbro.dk> skrev i en meddelelse
> Kører du pc eller mac ?

Vi er blandet miljø, så vi har begge dele. Dokumentet er lavet på en Mac, og
vil højst sandsynligt blive færdiggjort på Mac - medmindre der er andet der
taler for at vi fortsætter på en PC.

Fra : Studio Smalbro

Dato : 14-08-06 23:13

Jeg er ikke så kendt med det på Mac, men på pc er det i princippet ikke et
problem, fordi på Word og InDesign er Unicodecompliant. Hvis du har kinesisk
aktiveret på pcen og bruger eks. Arial eller Times New Roman, så har du uden
videre adgang til det kinesiske alfabet. Jeg vil umiddelbart tro du kan gøre
det samme på mac'en, men jeg har ikke haft så meget lejlighed til at prøve
det på OSX

Kh
Bjørn

Fra : per christoffersen

Dato : 15-08-06 08:05

> [...]
> har du uden videre adgang til det kinesiske alfabet. Jeg vil umiddelbart
> tro du kan gøre det samme på mac'en, men jeg har ikke haft så meget

Det kræver bare at man har den pågældende skrifttype i en udgave med alle
kinesiske tegn.
Jeg ved ikke hvor udbredt det er, men jeg har ofte problemer ifht. feks.
østeuropæiske tegn, der ofte mangler i skrifttyper. Arial er nogen gange
eneste udvej, og det er jo ikke rart

/Per

Fra : Studio Smalbro

Dato : 15-08-06 12:06

Arial er nogen gange
> eneste udvej, og det er jo ikke rart
>
> /Per
Der er altså andre skrifter end Arial - eks. Verdana, Times New Roman, og så
selvfølgelig de dedikerede kinesiske skrifter, sim hei og sim sun. Hvis du
bruger Windows Character Map og vælger Simplified Chinese som characterset,
så kan du uden videre se hvilke af dine skrifter der understøtter kinesisk.

kh
Bjørn