voksipose for og imod
Fra : Tommy Nielsen

Dato : 07-08-06 18:24

Hej ng

Vi skal have vores 1. barn til november og er i den forbindelse ved at
sætte os ind i junglen af babyudstyr. Vi overvejer at købe en original
voksipose, da nogle bekendte har været meget glade for deres. Der er også
andre, som klarer sig fint uden. Er der nogen, som har gode eller dårlige
erfaringer med voksiposer - originale som uoriginale?

mvh

Tommy

Fra : Morten Snedker

Dato : 07-08-06 19:23

On Mon, 7 Aug 2006 19:23:53 +0200, "Tommy Nielsen"
<tommynielsen77@*REMOVE*webspeed.dk> wrote:

> [...]
>andre, som klarer sig fint uden. Er der nogen, som har gode eller dårlige
>erfaringer med voksiposer - originale som uoriginale?

Vi venter vores barn nummer to, ligeledes til november. Til vores
nuværende, på 2½, har vi tidligere benyttet en voksipose, som vi har
været slemt glade for.

Det er rart når man har været på tur og barnet sover, at man ikke skal
til at slæbe dyner og puder, og at det dermed er lettere at lade
barnet sove videre.

Dernæst er det guld værd også om vinteren, hvor de ned til under
frysepunktet kan ligge i barnevognen kun iført bodystocking og måske
et par vanter og sokker, og så alligevel være dejlig varme.
Alternativet er flere lag tøj, som også giver mindre bevægelsesfrihed.

Sørg for at voksiposen har bund. Vi købte en SleepyBag i Bilka for kr.
399.

Jeg kan ikke komme på noget, som taler imod en voksipose.

mvh /Snedker

Fra : Lars Raaby

Dato : 07-08-06 19:56

Morten Snedker skrev:

> Sørg for at voksiposen har bund. Vi købte en SleepyBag i Bilka for kr.
> 399.

Så er det ikke en voksi pose da den kun forhandles af Babysam.

> Jeg kan ikke komme på noget, som taler imod en voksipose.

Det skulle da lige være prisen.
Køb en kopi den er lige så god.

--
MVH Lars
- Enlig far til en lille dreng

Fra : Morten Snedker

Dato : 08-08-06 10:31

On Mon, 07 Aug 2006 20:55:50 +0200, Lars Raaby
<Lars.Raaby@kabelmail.dk> wrote:

>Så er det ikke en voksi pose da den kun forhandles af Babysam.

Troede voksipose var en type, ikke et mærke...

>Det skulle da lige være prisen.
>Køb en kopi den er lige så god.

Så må vores jo ha' været en kopi. Den var glimrende!

Morten Snedker
http://www.planprojekt.dk | http://www.dbconsult.dk
Privat: http://www.vinthervej2.dk

Fra : Marlene Vikkelsø

Dato : 07-08-06 19:25

"Tommy Nielsen" <tommynielsen77@*REMOVE*webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> andre, som klarer sig fint uden. Er der nogen, som har gode eller dårlige
> erfaringer med voksiposer - originale som uoriginale?

Hej Tommy,

Ja, jeg vil da gerne fortælle om min voksi-kopi-erfaring.

Mit første barn er novemberbarn, og der havde vi ingen voksipose. I stedet
købte vi en fleecedragt, der kan knappes helt op (lidt ala www.fleece.dk) og
når han så faldt i søvn ved babben, så havde jeg på forhånd lagt
fleecedragten åben ned i liften, og så kom han i den, fik en dyne over sig,
en hue på og et par handsker, og så kom han ud i barnevognen. Da han voksede
ud af liften 4 mdr gammel, lagde jeg fleecedragten på sofaen, men så vågnede
han lidt, når jeg bar ham ud, fordi der ikke var noget lunt, der sluttede
tæt om ham.

Mit andet barn er et aprilbarn, og til ham har vi en voksi-kopi-pose, og jeg
vil ikke undvære den (selvom jeg klarede mig fint uden ved første barn).

Jeg troede, at jeg kunne bruge den fra fødslen, når nu der var en plade i,
men det kunne jeg altså ikke styre. Jeg synes, at den var for ustabil, og
selvom den var lukket helt til, så synes jeg, at han gled for meget rundt,
så vi skiftede posen ud med liften.

Jeg troede også, at jeg kunne bruge den i forbindelse med babysvømning, for
efter en tur i vandet bliver de godt trætte, og så troede jeg, at han kunne
få mad, blive lagt i posen, og så kunne jeg bære ham ud, og sætte ham i
stolen i posen (der er huller til autostolens seler), men nej .... for da
han var 5 mdr, vejede han 10,3 kg, og det var simpelthen for tungt at være
på den måde.

I stedet bruger jeg posen i barnevognen, så når han er ved at være træt,
tager jeg ham bare og lægger ham ud. Jeg skal ikke "arbejde" for at få en
træt dreng ned i en flyver/fleece-dragt, men kan bare lægge ham ud som han
er (og om vinteren med en hue på). Fordelen er faktisk ikke, at det er er
nemmere for mig, men at HAN er tryg ved posen, og VED at det betyder godnat,
så han falder til ro allerede ved synes af posen (om vinteren tager jeg
posen med ind, så den ikke er kold, og når jeg så åbner den, for at lægge
ham ned, så bliver han helt rolig, fordi han kender rytmen). og det er
faktisk det vigtigste for mig. For mit første barn var jeg nødt til at køre
LAAANGT med i barnevognen før han ville sove. Nr. 2 han sover næsten inden
vi kommer ud til barnevognen.

Før han kunne kravle, brugte vi den også som legetæppe både inde og ude,
fordi det var hans trygge base.

Nu venter vi nr. 3 til januar, og de første 4 mdr vil jeg bruge liften som
transportmiddel, men h*n kommer til at sove i voksi-kopien, når h*n skal
udenfor og sove.

En fordel ved voksiposen er: hvis din kæreste vil i baby-bif og baby falder
i søvn 10 minutter inden de skal hjem, så kan hun bare lægge baby i posen,
give hue på, og så gå hjemad. Men det samme KAN lade sig gøre med en helt
åben fleecedragt og så en dyne henover.

En ulempe ved voksi er prisen. Vi har en kopi: en trille drømmepose til ca.
800,- og den er udemærket.

Men ..... hvis I er i tvivl, så vent til baby kommer, se om I kan klare jer
uden, og hvis I ikke kan, så tager det 5 minutter for dig at smutte forbi en
babyforretning på vej hjem fra arbejde/studie og hente en

Hvis du har brug for en guide gennem udstyrsjunglen, så har jeg lagt en del
tips og gode råd på www.babyudstyrsguiden.dk (nystartet hjemmeside, så den
er slet, slet ikke færdig endnu, men du er velkommen til at kigge forbi.)

Held og lykke med den lille

KH Marlene