HJÆÆÆÆÆÆLP
Fra : Pia Wittendorf

Dato : 07-08-06 14:54

Jeg er ved at have fået nok af vores lille kat. Hun er 4 mdr gammel og
vi fik hende da hun var ca. 10 uger.
Vores hjem ligner snart en slagmark, tapetet bliver revet af og
gulvtæpperne bliver revet op. Hun HAR 2 krassebrædder, men bruger dem
faktisk kun hvis vi sætter hende op på dem.
Er der nogen der har et godt råd, inden vi bliver "sindsyge"

Med venlig hilsen
Pia Wittendorf
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 07-08-06 15:19

Pia Wittendorf skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Jeg er ved at have fået nok

Start med at læse lidt her

http://usenet.dk/netikette/larm.html

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Pia Wittendorf

Dato : 07-08-06 15:50

> Jan Vestergaard skrev:
>
> Start med at læse lidt her
>
> http://usenet.dk/netikette/larm.html
>
> Jan
>
> --
> Med venlig hilsen Jan Vestergaard
> Web: www.jve.dk - email kan sendes via hjemmesiden
> - men indlæg på Usenet bør normalt besvares i gruppen

Hvad mener du lige med det? ;-/

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 07-08-06 16:14

Pia Wittendorf skrev:

> Hvad mener du lige med det? ;-/

Hvis du ser på det link, Jan henviser til, vil du se, at din overskrift
ikke helt stemmer med god tone på usenet:
- du skriver med store bogstaver
- du skriver ikke, hvad sagen drejer sig om

Hvis du holder dig til konventionerne på usenet, er chancen for at få
hjælp meget større

Du kunne måske have skrevet: 'Hjælp, min killing er umulig' 'Hjælp, jeg
kan ikke opdrage min killing' eller noget i den retning.

Venlig hilsen

Dikte

Fra : Thyboen

Dato : 07-08-06 16:15

Tror han mener at du skriver HJÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆLP som overskrift

Fra : Pia Wittendorf

Dato : 07-08-06 17:48

> [...]
> Med venlig hilsen Jan Vestergaard
> Web: www.jve.dk - email kan sendes via hjemmesiden
> - men indlæg på Usenet bør normalt besvares i gruppen

Hej Jan.
Det må du meget undskylde, det var ikke for at fornærme nogen, jeg er
bare lidt desperat

Fra : Jan Kristiansen

Dato : 07-08-06 15:44

Hej Pia
Kød dig en vand forstøver, du ved sådan en som man køber vinduespuds i (
ajax) - fyld vand i den. og hver gang missen gør noget den ikke må så giv
den et pust vand, den vil hurtigt holde op, men huske det skal være mens den
er i gang med det den ikke må, det hjælper ikke at gøre det bagefter, det
forstår missen ikke

held g lykke jan

Fra : Pia Wittendorf

Dato : 07-08-06 15:58

Fra : Thyboen

Dato : 07-08-06 16:06

> den

> Med venlig hilsen
> Pia Wittendorf
> - Tøm kattebakken ved privat svar

Hej igen
Så er det nok som Kari siger, at katten er kommet for tidligt "hjemmefra"...
Der er sjældent kommet en ordentlig kat ud af killinger der er taget for
tidligt fra....
ved godt det lyder hårdt og barskt, men mon ikke i skulle overveje at komme
af med katten..... ikke til andet hjem altså

Fra : Pia Wittendorf

Dato : 08-08-06 18:59

> [...]

> ved godt det lyder hårdt og barskt, men mon ikke i skulle overveje at komme
> af med katten..... ikke til andet hjem altså

Det vil jeg altså ikke, selv om hun er en lille bandit så er vi jo
kommet til at holde af hende og man afliver jo heller ikke et barn som
man ikke kan styre

Fra : Kari Eiffert

Dato : 07-08-06 15:55

> [...]
> faktisk kun hvis vi sætter hende op på dem.
> Er der nogen der har et godt råd, inden vi bliver "sindsyge"

Er den indekat? Og gør den det når den er alene hjemme? Det kunne jo være at
den keder sig Og så er der ikke meget andet at gøre end at få en lille
mis mere
10 uger er godt nok lige tidligt nok og kan give problemer, fordi den så
ikke færdig "udlært" som kat.

Mvh Kari

Fra : Heidi

Dato : 07-08-06 16:07

<klip>> Jeg er ved at have fået nok af vores lille kat. Hun er 4 mdr gammel
og
> Er den indekat?
<klip>

Det er et vigtigt spørgmål!

Er den indekat, er det logisk. Den er 4 mdr. og i lige i "racer-alderen"
Tal med dyrlægen om at få den neutraliseret, man er begyndt at gøre det
tidligt nu, og det kan gøre den roligere.
Få en legekammerat, det er optimalt og bedst for en indekat at have an
artsfælle at lege/være med, når dens mennesker ikke helt forstår at lege
katte-lege.

Iøvrigt så er den vel indekat, man lukker ikke en kat ud før den er
neutraliseret og øremærket efter min bedste overbevisning.

Har du mulighed for at lave en kattegård?

Ellers prøv at give den nyt legetøj hver dag. Altså skift med det, ligesom
med børn. De mister hurtigt interessen, så fjerner du legetøjet, og giver
noget andet. Efter en eller to uger får den det så igen, dådan en slage
legetøjs-turnusordning.

Og klassikerne, tomme papkasser, pivemus, aktivitetsbolde med foder i.
Sørg for at hun ikke får mad før i skal afsted, så spiser hun og falder
typisk i søvn bagefter.

Lad høre mere om den lille bandit :))

--
Venlig hilsen Heidi, Miver og Mulles mor

Fra : Pia Wittendorf

Dato : 07-08-06 17:40

> [...]
>
> Lad høre mere om den lille bandit :))
>
> --
> Venlig hilsen Heidi, Miver og Mulles mor
Sikken en masse gode råd....!
Men jo, hun er indekat. Vi må kun have en kat i bebyggelsen og vi har
desværre ikke mulighed for at lave en kattegård til hende. Hun gør det
også når vi er hjemme. Med hensyn til det du skriver om maden, så har
hun jo tørfoder stående hele tiden, er det forkert?

Det er faktisk kun i en time eller to om formiddagen hun "flipper ud"
eftermiddag og aften sover hun faktisk væk

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 07-08-06 17:56

Pia Wittendorf <piwiKATTE@BAKKEtele2adsl.dk> writes:

> Men jo, hun er indekat. Vi må kun have en kat i bebyggelsen og vi har
> desværre ikke mulighed for at lave en kattegård til hende.

Grrr. Jeg FATTER ikke de steder hvor man kun må have en kat! Prøv at
tage det op til næste generalforsamling/afdelingsmøde eller hvad I nu
har. Det må da kunne ændres.

Så vidt jeg husker, var der en fra gruppen der skrev et godt oplæg til
vedtægtsændringer her i gruppen for noget (lang) siden. Det kan du
måske finde frem. Ellers er jeg sikker på at der er masser der gerne
vil hjælpe med at formulere det.

Mvh Trine

--
Hyggelig butik med spændende ting, kurve, julesager og meget mere
Kom og besøg os, tag madpakken med og gå en tur i skoven

Fra : Kari Eiffert

Dato : 07-08-06 19:36

> [...]
>
> Det er faktisk kun i en time eller to om formiddagen hun "flipper ud"
> eftermiddag og aften sover hun faktisk væk

Det er rigtigt fint at hun har tørfoder stående fremme hele tiden Men du
kunne jo også prøve at aktivere hende med en foder bold
http://loppetjansen.dk/product_info.php?products_id=1421 Så får hun både
noget at spise og noget at lave. Kunne være det kunne hjælpe med at
beskæftige hende med noget andet på den tid af dagen hvor hun er værst
Ellers kan jeg snart ikke komme på flere ideer

Mvh Kari

Fra : Ragna

Dato : 07-08-06 15:56

>Er der nogen der har et godt råd, inden vi bliver "sindsyge"

Hvis I har mulighed for det, så få fat i en kattekammerat til den lille.
To katte giver mere end dobbelt glæde og mindre besvær, fordi de to kan
bruge krudtet på hinanden.
Desuden behøver man ikke at have så dårlig samvittighed, når de skal være
alene hjemme.

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Brita

Dato : 07-08-06 16:45

Hej Pia
Du er nød til at være 'hård' ved din killing, så hun forstår at et nej er et
nej. Og du skal lære hende at bruge de kradsebrætter der er, dvs. vise hende
med hendes poter at netop der er det ok at hun kradser. Selv om du måske
ikke syntes det så prøv at sprøjte vand på hende, en lidt hård stråle fra en
forstøver burde hjælpe. MEN du skal gøre det en million gange så hun finder
ud af, at det man ikke må og ikke er så smart at gøre, giver problemer.
Det samme hvis hun begynder at gå på fx. borde og andre steder hvor du ikke
vil have hun færdes, så er den vigtigste læremetode tålmodighed og i uanede
mængder. Killinger er lidt som børn, de prøver grænser af.

Hilsen
Brita
Thy-katteformidling

Fra : Kari Eiffert

Dato : 07-08-06 17:02

"Brita" <brita@thy-katte.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
uanede
> mængder. Killinger er lidt som børn, de prøver grænser af.

Og når man sætter dem hen til kradsetræet skal man rose dem så meget at man
føler sig helt latterlig
Det hjalp i hvert fald ved vores hunkat og hendes brug af kattebakken. Nu
skal hun hele tiden vise hvor dygtig hun er. Og så roooser vi hende igen

Mvh Kari

Fra : Tina

Dato : 07-08-06 17:56

"Kari Eiffert" <kari.eiffert.nospam@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skal hun hele tiden vise hvor dygtig hun er. Og så roooser vi hende igen

Ja, ros er vejen frem, uanset hvad katten skal lære, og i sådanne mængder,
at man føler sig dybt latterlig

Tina

Fra : Di

Dato : 07-08-06 19:53

Vi har fået lært vores ene (tissemissen, se tidligere indlæg) at bruge
kradsebrættet på kommand Jeg siger blot: " Må mor se hvor fin du er?" og
så kradser han på livet løs I starten gjorde han det fordi han fik mad
bagefter, men nu gør han det bare for rosens skyld.

Mvh DiB

Fra : Hanne Engermann

Dato : 07-08-06 17:05

> [...]
> faktisk kun hvis vi sætter hende op på dem.
> Er der nogen der har et godt råd, inden vi bliver

Jamen helle-dusse-da for en lille krudtugle.

Jeg har en stærk formodning om, at I kun har hende. Og hvem skal hun
lege "tæve, fange, rulle rundt med og ruske i" andet end med gulvtæpper,
tapet og møbler? Hun keder sig slet og ret, og mit råd er at give hende
en jævnaldrende legekammerat. Og når det så er gjort, ville jeg ret
hurtigt få dem begge neutraliserede.

PS: Og så er jeg personligt modstander af at bruge forstøversprøjter til
andet brug end til planter. Dryp nogle baldriandråber på hendes
klatrestativ, og når hun hvæsser kløer i tapetet, så sæt hende derhen,
uden at skælde ud, og krads selv på stammen. Det plejer at hjælpe.

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Tina

Dato : 07-08-06 22:44

> [...]
> faktisk kun hvis vi sætter hende op på dem.
> Er der nogen der har et godt råd, inden vi bliver "sindsyge"

Jeg tror, I glemmer at rose hende _hver gang_ hun gør noget der er rigtigt,
og i stedet skælder ud, når hun gør noget der er forkert.

Killinger ved ikke automatisk hvad der er rigtigt og hvad der er forkert, og
de lærer det ikke ved at få skældud, men ved at blive rost i så store
mængder, at man selv har kvalme over det.

Det er jeres ansvar som ejere at vise katten hvad der er rigtigt og hvad der
er forkert. Gør katten noget forkert, så fjern den fra gerningsstedet, og
sæt den et sted/vis den noget legetøj den må lege med, og ROS _hele tiden_
mens hun gør det, I vil have hende til, ligegyldigt om det blot er at sidde
det rigtige sted eller bruge kradsebrædtet.

Gør jer selv, og jeres kat, den tjeneste at lære basalt kattesprog. Mis med
øjnene, blink til hende, gab og smask. Alt dette er med til at fortælle
jeres kat, at I gerne vil være venner med hende. Hun vil garanteret også
gerne være venner med jer, så benyt ovenstående som belønning når hun gør
noget rigtigt, husk også at rose med ord og lys stemme (fx dygtig missepige,
blink og smask). Når I har vundet hendes tillid, vil I se, at hun også
benytter dette sprog mod jer. Da er det vigtigt, at I svarer hende med samme
sprog. (Blinger hun, så blink igen, osv.)

Gør hun noget der er forkert, så sig skarpt Nej! og flyt katten hen til et
sted den må være. På det sted den må være, skal den have ros i al den tid
den er der. Katten forbinder ikke rosen på punkt B med de ulykker den lavede
ved punkt A, men den husker det "nej" den fik ved punkt A, samt at den blev
flyttet derfra. Efterhånden fatter katten hvor den får "nej" og hvor den får
ros, og som de ros-elskende individer kattene er, vil de meget hellere
opholde sig der hvor de får ros, end der hvor de får "nej".

Husk også at rose, hvis katten af sig selv opsøger de tilladte steder og
aktiviteter.

I kan ikke fjerne alle unoder ved opdragelse - det er ganske enkelt umuligt
at få en kat til at ligge i sin kurv i flere timer på kommando, eller helt
at holde sig fra alle de "forbudte" steder.

Og I har vel sørget for, at der er masser af udfordringer i hjemmet for
hende? Steder at klatre op, steder at hoppe ned fra, mørke huler der skal
udforskes, ting der kan skubbes ned, udsigtsposter, ting at lege gemmeleg i,
mennesker der leger med hende, smage, dufte, føle, mærke, kæle. Katte
oplever med alle sanser, og de ser i høj grad med poterne.

Det tager tid at lære katten nye vaner, og det skal ikke kun være en gang
imellem I husker "Nej!", flytning og overdreven ros. Det skal være
konsekvent, ellers lærer katten ikke noget af det.

Tina

Fra : Leyna

Dato : 07-08-06 23:06

Nu har du jo fået en masse andre gode råd, så dem vil jeg ikke
gentage, men noget der hjælper herhjemme, når kattene er på gale veje
er en høj lyd. Et hårdt klap i hænderne eller et bank i bordet. de
bliver forskraækkede og stopper de unoder de er i gang med.
Jeg har osse forsøgt mig med vandstråler, men den ene af misserne
syntes det er herligt, så det duer heller ikke her, men en høj lyd
plejer at hjælpe.
Og hvis det kun er på bestemte tidspunkter (du nævnte vist noget om et
par timer om formiddagen), så forsøg at lege med killingen i dette
tidsrum. Gør den træt, uden at den ødelægger noget. Mine katte er helt
syge med sammenkrøllet staniol eller bare papirskugler. Det må nemlig
gerne "larme" lidt. Kattelegetøj har de aldrig været særlig glade for,
og det andet er jo osse meget billigere.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-06 10:11

> [...]
> er en høj lyd. Et hårdt klap i hænderne eller et bank i bordet. de
> bliver forskraækkede og stopper de unoder de er i gang med.

Udover et bank i bordet eller tramp i gulvet, så reagere vores katte også
fint på en hvæselyd, hvis de har gang i noget ulovligt.

Ellers mener jeg også, at fremgangsmåden med, at bære katten hen til
kradsetræet og vise den, hvordan man kradser, har virket her, da kattene var
killinger.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/