Andet multimedie
bentjuul 3670
Den lille havfrue til kommercielt brug?
Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 07-08-06 12:19

Er der noget til hinder for, at man kan bruge et billede af den lille
havefrue i kommercielle sammenhænge? Det skal symbolisere Danmark i
forbindelse med et teknisk produkt.

--
MVH Thomas
http://www.pudekamp.dk

Fra : per christoffersen

Dato : 07-08-06 13:01

".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalid> skrev i en meddelelse
> Er der noget til hinder for, at man kan bruge et billede af den lille
> havefrue i kommercielle sammenhænge? Det skal symbolisere Danmark i
> forbindelse med et teknisk produkt.

Ja.
Boet efter billedhuggeren har stadig rettighederne til gengivelse af værket
(og de er meget udfarende i beskyttelsen af dem).

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-08-06 13:45

per christoffersen skrev:

> Ja.
> Boet efter billedhuggeren har stadig rettighederne til gengivelse af værket
> (og de er meget udfarende i beskyttelsen af dem).

Kunstneren er Edvard Eriksen (1876-1959).

§ 63. Ophavsretten til et værk varer, indtil 70 år er forløbet
   efter ophavsmandens dødsår [...]

Det betyder at man i 1930 kan bruge billeder af havfruen som man
vil (uden at krænke værket).

--
Bertel

Fra : Erik Nielsen

Dato : 07-08-06 14:07

> [...]
> efter ophavsmandens dødsår [...]
>
> Det betyder at man i 1930 kan bruge billeder af havfruen som man

Ok, så ophavsretten ophørte 29 år før hans død

Hvad betyder [...] for resten?

--
Venligst Erik Nielsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-08-06 14:08

Erik Nielsen skrev:

> Ok, så ophavsretten ophørte 29 år før hans død

Justér evt. til et relevant århundrede ...

> Hvad betyder [...] for resten?

Det er en standardmåde at angive på at en tekst fortsætter.

Hvis jeg citerede dig og skrev:

>   Ok, så ophavsretten ophørte ...

så ville det betyde at *du* skrev de tre prikker, men

>   Ok, så ophavsretten ophørte [...]

angiver at du skrev noget mere som jeg har klippet væk.

--
Bertel

Fra : per christoffersen

Dato : 07-08-06 14:11

> Det betyder at man i 1930 kan bruge billeder af havfruen som man
> vil (uden at krænke værket).

Det er næsten rigtigt, - du har kun ramt 100 år galt

/Per

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 07-08-06 13:46

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Boet efter billedhuggeren har stadig rettighederne til gengivelse af
> værket (og de er meget udfarende i beskyttelsen af dem).

Så hvis den lille havefrue bliver brugt samme med andre billeder i en
brochure (havfruen sættes sammen med et andet lands kendetegn for at
symbolisere sammenhængen), så skal der betales royalty til boet efter
billedhuggeren? Eller hvad skal der til for at kunne bruge billedet?

--
http://www.webcamportal.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-08-06 14:09

..°o.O Thomas O.o°. skrev:

> [...]
> symbolisere sammenhængen), så skal der betales royalty til boet efter
> billedhuggeren? Eller hvad skal der til for at kunne bruge billedet?

En tilladelse fra dem der ejer/administrerer ophavsretten. Spørg
dem.

--
Bertel

Fra : per christoffersen

Dato : 07-08-06 14:08

> [...]
> symbolisere sammenhængen), så skal der betales royalty til boet efter
> billedhuggeren? Eller hvad skal der til for at kunne bruge billedet?

Der skal en tilladelse fra boet, og den vil sandsynligvis afhænge af en form
for betaling.
Selvom havfruen er gammel, så har den da sin egen hjemmeside, hvor man kan
læse mere:
http://www.mermaidsculpture.dk

/Per