Marie Marika Jensen, Tinglev
Fra : Finn Rune Jensen

Dato : 07-08-06 10:49

Jeg søger Marie Marika Jensen fødsel i Tinglev, hun må være født imellen
1861 og 1871 - får sit første barn i 1889.

Hvis der skulle være en som kunne hjælpe mig vil jeg blive glad.

Med venlig hilsen

Finn Rune Jensen

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : HamSelv

Dato : 08-08-06 16:40

"Finn Rune Jensen" <finnrune@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Med venlig hilsen
>
> Finn Rune Jensen

> Den har indtil videre sparet mig for at få 4962 spam-mails

du har så glemt at fortælle her, at du får hjælp på DIS!!

Fra : Finn Rune Jensen

Dato : 08-08-06 20:29

Tak for dit "svar", men der er ikke kommet noget tekst med.

Med venlig hilsen

Finn Rune Jensen

www.finnrune.dk

Fra : Henning Christensen

Dato : 08-08-06 22:10

Hej Finn!

Jeg forstår ikke, hvad der er sket, men jeg prøver igen.

Jeg kan ikke hjælpe dig; men ved et mærkeligt tilfælde har jeg en Marianne
Maricha Andersen, gift med Peter Jensen i Kravlund i Tinglev sogn d.
21.12.1839.
Maricha og Peter får en datter, Catharine, i 1821, som er min kones ane. Jeg
har endnu ikke undersøgt, om der er flere børn i ægteskabet.
Det kunne jo tænkes, at Catharine har fået søskende, som har opkaldt et barn
efter bedstemoderen. Aldersmæssigt kan det da godt passe.

Måske kan disse oplysninger alligevel bruges, såfremt det er den samme
familie.

Venlig hilsen
Henning

Fra : Henning Christensen

Dato : 08-08-06 19:20

Hej Finn!

Fra : AC Jürgensen

Dato : 10-08-06 12:24

Noget supplerende, nok mest til Henning
- men aldersmæssigt kan det ikke være efterspurgte Maria Marika Jensen, som
jeg ligeledes ikke kan finde omtalt under Tinglev eller omkringliggende
sogne.

Gårdmand Peter Jensen, 46 år i 1845, fødtes i Kravlund som søn af af
gårdmand Jens Petersen og Cathrina Andersen, død 1. juli 1853.
Blev 1. gang gift 21. okt. 1820 (ikke 21.12.1839) med Marinke Andersen, en
datter af gårdmand Hans Christian Andersen og Sindet i Kravlund. De fik 4
børn, hvoraf de to døde som små. En af disse må så være Catharine født i
1821.

Den 3. marts 1832 giftede Peter Jensen sig 2. gang med Sinnet Maria Hansen,
46 år i 1845, fødtes i Horsbryg, Hellevad sogn, som datter af Friedrich
Hansen og Lene Jensen, og døde som aftægtskone på Rens mark 29. januar 1875
af vattersot. Ægteparet fik 2 børn, hvoraf det ene døde kort efter fødselen.
Datteren Marinnick Jensen, 13 år i 1845, giftede sig med Laust Peter Hansen
på Rens mark. Sinnet Hansen boede de sidste 17 år af sit liv hos denne
datter og svigersøn.

Med venlig hilsen
AC Jürgensen
Jus@post.tele.dk

Fra : Henning Christensen

Dato : 10-08-06 22:38

Hej AC Jürgensen!

Ja, hastværk er lastværk

Den vielse var Catharinas og ikke hendes forældres. Det nåede jeg at opdage
og rette inden jeg svarede Rune på DIS's "Hjælp til opslag", hvor han også
havde stillet spørgsmålet.

Jeg mener ikke, at "min" Maricha er den samme som Runes, men at hun måske
havde en søn, som kunne have opkaldt en datter efter sin mor.

Mere interessant for mig er dine oplysninger om Catharinas forældre, som jeg
kan bruge. Hvad er referencen til kilderne? Jeg vil da gerne selv se dem!

Venlig hilsen

Henning

Fra : AC Jürgensen

Dato : 12-08-06 12:35

Hej Henning

Peter Jensen og Sinnet Hansen havde i 1845 en plejesøn Friedrich Paulsen, 15
år i 1845, født i Øbening

Gårdmand Jens Petersen var gift med Cathrine Andresen (ikke Andersen).

Peter Jensens svigermor Lene Jensen, opholder sig ved folketællingen 1845 på
gården i Kravlund.
Lene Jensen var da 75 år og enke. Lene Jensen fødtes i Nr. Hostrup, Egvad
sogn, som datter af Jens Nymand og Sinnet Jessen og døde i Kravlund 24. dec.
1848. I sit ægteskab med Friedrich Hansen fik hun 2 døtre.

Det oplyste kan du se hos Jens Hansen Nielsen : Indbyggerne i Tinglev sogn
1845, udgivet i 1991.

Gården i Kravlund havde 3 hustande og den lå på Gl. Tøndervej 6, men brændte
i 1950-erne.

Finn bør iøvrigt være opmærksom på, at der kun er 14 med efternavnet Jensen
i denne bog. Jessen er der mange af, men ingen passer på Maria Marika
Jensen.

Fra : Finn Rune Jensen

Dato : 19-08-06 07:40

Hej AC

Mange tak for dit indlæg - det er ikke helt uinteressant efter at jeg har
fået en afskrift fra Tinglev kirke bog:

Hej Cay-Erik

Rigtige mange tak for dit opslag, det er en stor hjælp for mig!

Det er ikke utænkeligt at jeg har "drejet" navnet - jeg har det kun
mundtligt og på hendes forlovelse kort står der Marie Jensen, Tingleff og
ligeledes på hendes mands (Carl Christian Knudsen) dødsannonce fra
10.-01.-1901 fra en tysk avis - sandsynligvis fra Flensborg.
Hun er forlovet, gift og fået hendes 5 børn i Flensborg, efter mandens død
flytter hun til Lüneburger Heide - nærmer bestemt ved jeg ikke.

Med venlig hilsen

Finn Rune Jensen

www.finnrune.dk