sidescroll i FF - ikke i IE
Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 07-08-06 03:24

Jeg kan ikke få øje på hvad fejl jeg kan have lavet, men ...

www.skolekammeraten.dk

--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
www.genealog.dk www.skolekammeraten.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-08-06 11:38

Den 07-08-06 04.24 skrev Poul Erik Jensen følgende:
> Jeg kan ikke få øje på hvad fejl jeg kan have lavet, men ...
> www.skolekammeraten.dk

Der er ingen sidescroll i min Firefox, før jeg kommer under 700 pixel i
bredden.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Brug Thunderbird til mail, og undgå at få fyldt indbakken med spam.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 07-08-06 12:12

Poul Erik Jensen skrev:
> Jeg kan ikke få øje på hvad fejl jeg kan have lavet, men ...
>
> www.skolekammeraten.dk

Et eller andet sted har du en sum af bredder
der er større end browservinduets bredde.

Det opstår typisk, når man lægger procenter
sammen med længdemål, eller glemmer at
såvel border som padding og margin tæller med
body-elementets samlede bredde.

Men hvor fejlen er, er ikke til at sige.
Du har en uhellig blanding af tabeller og
div'er på din side.

Start dog forfra, Poul Erik. Lad dine
ambitioner styre af udviklingen i din
indsigt i HTML og CSS, og ikke omvendt.
Du har en utrolig simpel layout- og formaterings-
opgave som du får gjort komplet uoverskuelig
med alt for meget html, alt for meget css og
alt for meget JavaScript.
+ alt for meget information på én side.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 07-08-06 14:28

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Et eller andet sted har du en sum af bredder
> der er større end browservinduets bredde.

Hvorfor viser det sig da kun i FF?
Og hvorfor forsvinder den ved (manuelt i FF) at forstørre skriften et hak?

> Det opstår typisk, når man lægger procenter
> sammen med længdemål, eller glemmer at
> såvel border som padding og margin tæller med
> body-elementets samlede bredde.

Det er jeg ganske klar over - og mener at tage højde for, ved konsekvent at
undlade definitioner, hvor det ikke er nødvendigt.
Det eneste sted jeg har beholdt border er på #menucol, fordi det gik helt i
kage uden (og det kan selvfølgelig være dem).

> Du har en uhellig blanding af tabeller og
> div'er på din side

Ja, på forsiden - og vist ret uheldigt )

> Start dog forfra, Poul Erik.

Ja, det er naturligvis rigtigt nok, at det var nemmere, men jeg er jo ikke
alene på projektet og skal "sælge" produktet til medarbejdere med mindre
indsigt i CSS m.m.
Demokrati er jo noget der tager lidt tid )

Jeg har reduceret kraftigt i tabeller og javascript - og kommer vel med
tiden af med skidtet )

Jeg eksperimenter med CSS i stedet for tiplayer og javascipt-popup, men
tager gerne mod hints.

De standard gule værktøjstip dur ikke rigtigt, dels er de beregnet til noget
helt andet, dels er de ikke til at formatere - slet ikke i FF - og de
forsvinder inden man når at finde ud af formålet.

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 07-08-06 17:57

Poul Erik Jensen wrote:
> Hvorfor viser det sig da kun i FF?
> Og hvorfor forsvinder den ved (manuelt i FF) at forstørre skriften et
> hak?

Det er skrupumuligt at gennemskue din kode er så fyldt med selvmodsigelser
at man skulle tro at den var generet af word eller publisher. Det er
simpelthen umuligt at finde med så mange formaterende elementer. plasket ud
over koden.

> [...]
> Demokrati er jo noget der tager lidt tid )
>
> Jeg har reduceret kraftigt i tabeller og javascript - og kommer vel

Farum har ret der en kun en måde at komme videre på, nemlig at starte
forfra.

Start med at lave en skabelon der vil tilgodese alle dine sider. Hvis en
skabelon ikke er nok, så er det din sidestruktur der er noget galt med og
ikke skabelonen

Definer alle style definitioner i et stylesheet fra start af. Du er på
rette vej, når den eneste attribbut der er på dine elementer er class

Smid alle dine javascript ad helvede, til de tjener ikke noget fornuftigt
formål.

Du begynder at nærme dig et niveau hvor du som webdesigner er ved være klar
til at træde ind i de voksnes rækker. Jeg testede din nyhedsside en fejl i
HTML du har en overflødig </center> Godt gået, men "center" er decrepated
hvilket betyder udgået, læs for gammelt, død og begravet. Og der er mange
flere tags der afgået med døden, men som stadige er lovlige. Det kaldes vist
nekrofili at udnytte døde

Og dine farver yuk! Ud over at de minder om de farver man brugte indendøre i
starten af forrige århundrede, så savner de kontrast så det gør ondt. Det er
lige så vigtigt at teste sine kontraster som sin kode. Det kan du gøre her,
så behøver jeg ikke høre på dit brok over hvor ringe resultatet er

http://juicystudio.com/services/colourcontrast.php

> [...]
> til noget helt andet, dels er de ikke til at formatere - slet ikke i
> FF - og de forsvinder inden man når at finde ud af formålet.

Du kan eksperiementere ligeså meget du vil, der findes ikke tooltips i
standarderne for HTML - CSS - WCAG. Dine eksperimenter handler om at
irritere flest mulge på den mest irriterende måde og du er vist gammel nok
til at vide, at den slags gør man bare ikke. Alt og title har specifikke
formål og de skal ikke overstyres, udelukkes, misbruges for at skabe et
design der tiltaler hverken konstruktøren eller kunden.

Og tag så lige og ret dig op knægt, når jeg taler til dig, men du længes
måske efter at komme en tur ned på kontoret?

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 07-08-06 19:35

"Johnny Winther Ronnenberg" <johnny.winther@XYZtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:44d770e2$0$174$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Det er skrupumuligt at gennemskue ....

Tja, det er jo nok rigtigt.

> din kode er så fyldt med selvmodsigelser

Det tror jeg derimod ikke er så voldsomt mere - men der mangler stadig en
del oprydning.

Nu arbejder jeg lige med forsiden og det der er det øjeblikkelige problem er
jo basalt - nemlig at koderne skal bestemme hvordan opdelingen skal være -
det er åbentbart for svært at gøre det /jeg/ vil og så er det nemmere at
begynde forfra med et stereotypt oplæg.

Jeg løste da opgaven på forsiden af www.genealog.dk - selv om det tog nogle
år at få en valideret kode. Ikke uden hjælp, tak - men det var det der efter
sigende ikke kunne lade sig gøre - det ku' det!

> at man skulle tro at den var generet ...

Det er det ikke )
Og det er da korrekt, at det trænger gevaldig til en overhaling. Men det er
jo det jeg gør!

> Farum har ret der en kun en måde at komme videre på,

Ja, men min erfaring er nu, at det lærer man ikke noget af - at tage en
skabelon der er prøvet før. Det skal se ud som jeg vil, så må koderne bøje
sig!

> Start med at lave en skabelon der vil tilgodese alle dine sider.

Det er faktisk det jeg gør - jeg har kastet alt nedenunder og begyndt forfra
med blokke, for derefter at hælde det rensede indhold tibage i den nye
ramme. Lad være med at kikke på alt det der ikke virker og svar mig i stedet
på det jeg spørge om, hvilket aktuelt er: Hvordan styrer man to blokke op
ved siden af hinanden i mellemrummet mellem venstre kant og menuen tilhøjre.
Jeg kan klare een, men den næste blok flagrer omkring som det passer den,
naturligvis fordi jeg gør noget galt - men hvad?

Kik på resultatet - ikke på koden - og fortæl hvordan det gøres.

> ...eneste attribbut der er på dine elementer er class

Ja, det er naturligvis rigtigt.

> Smid alle dine javascript ad helvede, til de tjener ikke noget fornuftigt
> formål.

Fornuft eller ej, så må det vel være op til vores bedømmelse - hvis der ikke
er der bedre alternativer.

> Du begynder at nærme dig et niveau ....

Tak )

decrepated som center sletter jeg ved sigt - det giver uvilkårligt løse
</center> som naturligvi skal fjernes også.

> nekrofili at udnytte døde

Thihi - nok lige for stærk en betegnelse til sagen )

> Og dine farver yuk!

Ja, sådan blev de nu - men jeg har vilde planer om, at det må du selv vælge.

> farver man brugte indendøre i starten af forrige århundrede, ..

Ja, det passer til emnet )

>så savner de kontrast så det gør ondt.

Tja, dog ikke så voldsomt som jeg har set det andre steder.

> http://juicystudio.com/services/colourcontrast.php

De blev da lige på den rigtige side!?

> Dine eksperimenter handler om at irritere flest mulge
> på den mest irriterende måde og du er vist gammel nok

Nu syntes jeg du er sart - det er i hvert tilfælde ikke intentionen - og
sporers ikke også lidt konservatisme?

> ..., at den slags gør man bare ikke.

Tja, der er jeg jo nok handicappet - jeg ved ganske enkelt ofte ikke "hvad
/man/ ikke gør" - og jeg ligger ikke under for en opfattelse, som jeg finder
forkert.

> Og tag så lige og ret dig op knægt, når jeg taler til dig,

Tja, nu er der jo lige det, at der mangler blot nogle få måneder til
folkepensionen er i hus - jeg nægter bare at blive voksen ))

> men du længes måske efter at komme en tur ned på kontoret?

Ja - jeg er gode venner med inpektøren ))

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 07-08-06 22:20

Poul Erik Jensen skrev:

> Ja, men min erfaring er nu, at det lærer man ikke noget af - at tage en
> skabelon der er prøvet før. Det skal se ud som jeg vil, så må koderne bøje
> sig!

Der er vist ingen skabelon, der ikke er prøvet før.
Dit visuelle udtryk er begrænset af de hovedelementer,
du skal have på din webside.

Der er kun et begrænset antal muligheder, hvorpå
disse elementer kan placeres i forhold til hinanden.

Det visuelle udtryk, der kan komme ud af disse muligheder,
er imidlertid praktisk taget ubegrænset.

Kig på

http://www.csszengarden.com/

og se 5-600 forskellige udtryk af én og samme skabelonside.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 07-08-06 13:27

Poul Erik Jensen skrev:
> Jeg kan ikke få øje på hvad fejl jeg kan have lavet, men ...
>
> www.skolekammeraten.dk

Det kan jeg heller ikke, der er for meget at rode igennem.

Jeg vil kraftigt foreslå at stramme op, rent kodemæssigt, så du kun
bruger div til opsætning. Din forside validerer ikke, det kan let have
indflydelse på hvordan css'en (ikke) virker (det ved du sikkert godt, da
du skilter med HTML-validering, men da du nu spørger... ).

Du har et par ret store javascripts i sving, hvis du lægger dem i
eksterne filer, vil de blive cachede så man kun behøver at hente dem en
gang, og ikke for hvert besøg eller hver side på netstedet.

Jeg vil også foreslå at stramme op indholdsmæssigt, selv om du ikke har
bedt om kritik på den front .
Man kan ikke have al information på en forside, hvor gerne man end vil.
Et meget oplagt sted at begynde, er med teknik-logoerne, som ikke
bidrager til sidens egentlige budskab om elevforeningen, og ret beset
ikke har noget at gøre her.

To muligheder for at få eksponeret en række undersider er enten at lave
en blok med "Nyt på nettet" eller lignende hvor nye sider kan omtales og
til-linkes. En anden mulighed er at lave en blok hvor fx. 5 punkter af
en længere liste med "kandidater" til visning trækkes tilfældigt ud og
vises med javascript eller endnu bedre (da søgemaskiner ikke læser
javascript) med php som jeg kan se du bruger.

Animerede giffer trækker meget opmærksomhed, dannebrogsflaget og
overskrifterne slås virkelig med hinanden om at komme til her, og hvis
jeg må være så fri, så er det måske derfor du har givet overskriften en
farve som står ret mærkeligt til resten af siden (det kan selvfølgelig
også være at det bare er en konsekvens af den igangværende "ombygning"
som du omtaler på netstedet, det vil så glæde mig).

Endelig så er statistik om brugerne efter min mening noget som teenagere
er glade for at blære sig med, men da det sjældent har en
informationsværdi med egentlig tilknytning til siden, gemmer alle andre
den væk, eller viser den til nøds på en "om dette netsted" side for at
kunne referere til den overfor sponsorer og lignende.

Jeg håber du kan bruge min kritik, og måske endda også får noget ud af
svaret omkring validering

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 07-08-06 16:29

"Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan jeg heller ikke, der er for meget at rode igennem.

Ja - hos mig er det jo opdelt i mange filer, så det er måske meget
retfærdigt at kalde det rodet.

> ... stramme op, rent kodemæssigt, så du kun bruger div ...

Er på vej.

> du skilter med HTML-validering, men da du nu spørger... ).

Tja - det er idealet, men er ikke altid foreneligt med det man vil )

> Du har et par ret store javascripts i sving, ...

Ja og nej - hvis jeg ikke har klumret, så skulle også det være reduceret -
men jeg bruger Tiplayer, der naturligvis kunne lægges externt, men jeg
syntes ikke den fylder så meget.

> Jeg vil også foreslå at stramme op indholdsmæssigt, selv om du ikke har
> bedt om kritik på den front .

Kritik er altid et gode, man sjældent kan få nok af.

> Man kan ikke have al information på en forside, ...

Nej, det mener jeg heller ikke der er - men måske er der for meget
appetitvækker?

> .... teknik-logoerne, som ikke bidrager ....

Hvilke? hvis det er menusøjlen, så er det jo stort set det eneste der
allerede er fod på.

> ... (da søgemaskiner ikke læser javascript) med php ....

Jamen - jeg kæmper jo for at komme af med alt java, der ikke har nogen
væsentlig betydning m.h.t. søgemaskinerne - som generelt er ligegyldigt i
netop denne forbindelse.

> Animerede giffer ....

) Ja, det er en (intern) provokation, der forsvinder lige om lidt - men
den generer heller ikke noget, bortset fra øjet )

Farver er jo en mærkelig ting - og overskrifterne er altså endt med at blive
som de er - jeg får strygl hvis jeg laver dem om )

Ombygningen skulle helst komme frem til ikke at kunne ses - det er mest
funktionaliteten det handlert om at ændre.

> Endelig så er statistik ....

Det er nu min egen lille kæphæst - den er egentlig ligegyldig for andre )

> Jeg håber du kan bruge min kritik, og måske endda
> også får noget ud af svaret omkring validering

Altid lydhør for positiv evaluering - tak.

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 07-08-06 20:04

Poul Erik Jensen skrev:

> Ja og nej - hvis jeg ikke har klumret, så skulle også det være reduceret -
> men jeg bruger Tiplayer, der naturligvis kunne lægges externt, men jeg
> syntes ikke den fylder så meget.

OK, i modsætning til en del andre i den her gruppe synes jeg ikke at der
er noget galt i at have lidt javascript og gejl på rette tid og sted,
men jeg synes også at man lige så godt kan udnytte cache når det er
muligt. Men overvejelsen er simpel: prøv at tage det ud og se hvor mange
kilobyte det bliver, og overvej hvor mange sider det bliver gen-indlæst på.

> Nej, det mener jeg heller ikke der er - men måske er der for meget
> appetitvækker?

Jeg synes noget af det (fx. billederne og logo-historien) går et stykke
ud over appetitvækker-funktionalitet, og problemet er at det sammen med
bladet i bunden fylder så meget bevidsthedsmæssigt, så når man når til
menuen så har man det ligesom når man når hen til ostene på et
tag-selv-bord, der er mentalt ikke kapacitet til mere

> Hvilke? hvis det er menusøjlen, så er det jo stort set det eneste der
> allerede er fod på.

Chart, Acrobat Reader, PHP, MySQL (frit efter hukommelsen)

> Jamen - jeg kæmper jo for at komme af med alt java, der ikke har nogen
> væsentlig betydning m.h.t. søgemaskinerne - som generelt er ligegyldigt i
> netop denne forbindelse.

så brug php til den tilfældige generering, og det var nu også bare en
idé

> Farver er jo en mærkelig ting - og overskrifterne er altså endt med at blive
> som de er - jeg får strygl hvis jeg laver dem om )

Yikes, så kan jeg godt forstå at ud (som jeg tror jeg har set i en anden
ende af tråden) går efter at give stylesheet-valgfrihed!

> Ombygningen skulle helst komme frem til ikke at kunne ses - det er mest
> funktionaliteten det handlert om at ændre.

Hmm - det er jeg ikke helt fri for at synes er synd for jeres brugere,
men det lyder som om I har diskuteret det...

> Det er nu min egen lille kæphæst - den er egentlig ligegyldig for andre )

Det var lige præcis det jeg mente. Den er ligegyldig, så jf. den gyldne
regel KISS så skal sidefoden bruges til noget mere relevant

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 07-08-06 22:04

Jesper Brunholm skrev:

> Det var lige præcis det jeg mente. Den er ligegyldig, så jf. den gyldne
> regel KISS så skal sidefoden bruges til noget mere relevant

Nu forudsætter du for meget, Jesper. Poul
Erik har vist ikke hørt, at KISS betyder:

Keep It Short & Simple

Den anden fortolkning overlader jeg trygt
til andre.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..