kattefødsel
Fra : Hannah Haste

Dato : 06-08-06 18:54

Hej
Er der nogen der ved hvordan jeg kan fremskynde/hjælpe min kat til at
føde? Jeg kan mærke at det er nu og hun er MEGET tyk. Det er 3. gang hun
er gravid og sidst tog det hende en hel nat at føde 1 killing.

Med venlig hilsen
Hannah Haste
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : charlotte kofoed

Dato : 06-08-06 20:07

> [...]
> føde? Jeg kan mærke at det er nu og hun er MEGET tyk. Det er 3. gang hun
> er gravid og sidst tog det hende en hel nat at føde 1 killing.

Medmindre den er gået meget over tiden, skal man ikke *hjælpe* eller
*fremskynde* en kattefødsel?? Hvem har givet dig den ide?
Og hvilken forestilling havde du selv om at *hjælpe til* med fødslen om
jeg må spørge!!??
Vent...de kommer når de kommer :)

Med venlig hilsen
charlotte kofoed
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Hannah Haste

Dato : 06-08-06 21:13

> [...]
> *fremskynde* en kattefødsel?? Hvem har givet dig den ide?
> Og hvilken forestilling havde du selv om at *hjælpe til* med fødslen om

Jeg bad om råd ikke en formaning, men sidst hun fødte skulle jeg nærmest
flå den ene killing ud hun fik, der født med numsen først og den var
stor. Den var skindød, men jeg genoplivede den. Fødslen varede hele
natten, og ville bare bede om et råd til at lette fødslen hvis der var
et sådan råd.
Og hvis jeg vidste hvilken forestilling jeg havde bad jeg ikke om råd!!!!!
Så tak for "rådet"

Fra : Hanne Engermann

Dato : 07-08-06 02:13

> [...]
> et sådan råd.
> Og hvis jeg vidste hvilken forestilling jeg havde bad jeg ikke om råd!!!!!

Ud fra de meget sparsomme oplysninger, du indledningsvis gav, er
Charlottes svar HELT korrekt, og jeg synes faktisk, dit svar var noget
uforskammet.

Nok om det!
Faktisk bliver næsten halvdelen af killinger født med numsen først, så
intet unormalt i det. Men hvis en killing bliver ved med at smutte
tilbage, kan man med en ren klud tage fat i rygSKINDET på killingen og
holde fast. Og først når næste presseve kommer, kan man trække i
fødselsretningen, hvilket vil sige skråt nedad.
Sidder killingen fast, kan man smøre lidt eksplorationscreme om kattens
skedeåbning. Dog skal man være obs på, at katte kan "låse fast" af bare
stress, hvis man blander sig.

Du skriver "nærmest flå ...." Så har du været mere end heldig. Du kunne
have skadet både katten og killingen, og hvis navlestrengen blev revet
over, kunne de forbløde.

Du skriver, at fødslen af den ene killing tog hele natten. Presseveer
kommer ofte i "bølger" med pauser ind imellem. Også det er ikke
unormalt. Men hvis din kat havde kraftige presseveer konstant, havde jeg
forlængst kontaktet en dyrlæge, så han evt. kunne have hjulpet med
oxytoxin.

Håber, det går nemmere denne gang
(hvis ikke, skulle du nok overveje at lade din hunkat neutralisere)

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ragna

Dato : 07-08-06 09:55

Hvor har jeg tit beundret dine kompetente og altid venlige svar.
Det er dejligt, at en erfaren opdrætter og katteven orker at hjælpe så
mange, der beder om råd.

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Anelise Schou Nielse~

Dato : 07-08-06 10:10

"Ragna" <rahasNEJ@TAKtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor har jeg tit beundret dine kompetente og altid venlige svar.
> Det er dejligt, at en erfaren opdrætter og katteven orker at hjælpe så
> [...]

Hørt, hørt. Det har jeg tænkt mange gange. Bliv endelig ved, Hanne!

Din hjemmeside er også utrolig informativ, den skal du også have stor ros
for.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Hanne Engermann

Dato : 07-08-06 10:15

> [...]
> Hvor har jeg tit beundret dine kompetente og altid venlige svar.
> Det er dejligt, at en erfaren opdrætter og katteven orker at hjælpe så

Mange, mange tak Ragna for din søde hilsen - det lunede!
Jeg mindes ikke noget tidspunkt i mit liv (en sej årgang 1942), hvor jeg
ikke har været omgivet af disse herlige, forunderlige væsener, hver især
helt unike, og da jeg har opdrættet siden 1987, har jeg selvfølgelig
tilegnet mig en hel del viden og erfaring, som jeg med glæde giver videre.
Men jeg kan stadig lære mere, og det kan vi alle - heldigvis!

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Denise

Dato : 07-08-06 13:06

Ragna wrote:
> Hvor har jeg tit beundret dine kompetente og altid venlige svar.
> Det er dejligt, at en erfaren opdrætter og katteven orker at hjælpe så
> mange, der beder om råd.

DET er jeg helt enig i, og har tænkt SÅ mange gange, og aldrig fået det
sagt. Godt vi har dig Hanne

--
Hilsen Denise

Fra : Hanne Engermann

Dato : 07-08-06 15:19

> DET er jeg helt enig i, og har tænkt SÅ mange gange, og aldrig fået det
> sagt. Godt vi har dig Hanne
>
> --
> Hilsen Denise

Puh-ha! Jeg sidder her med røde ører og blanke øjne og føler mig glad
helt ned i tæerne. :>)

PS: Men har stadig ikke fundet ud af at indsætte smilehoveder

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Tove Krieger

Dato : 07-08-06 18:18

Hanne Engermann wrote:
> Puh-ha! Jeg sidder her med røde ører og blanke øjne og føler mig glad
> helt ned i tæerne. :>)
>
> PS: Men har stadig ikke fundet ud af at indsætte smilehoveder

Hej søde Hanne med de røde ører og blanke øjne.

Jeg har allerede sunget din pris her i gruppen for et stykke tid siden,
og kan kun sige, at de "roser" du får er fuldt fortjente.

Du bliver da nødt til at lære smileys at kende.

Smilende smiley = kolon-bindestreg-højreparentes.
Sur smiley = kolon-bindestreg-venstreparentes.
Ironisk smiley = semikolon-bindestreg-højreparentes.
Klovn = kolon-et lille o-højreparentes

Det er de fire mest brugte og de skal bare laves hvor der er plads,
gerne med 2 mellemrum mellem smileyen og det foregående og det næste
ord, hvis det er midt i en sætning. Det er let når du først prøver

Med venlig hilsen
Tove

Fra : Tove Krieger

Dato : 08-08-06 16:14

Tove Krieger wrote:

> [...]
> gerne med 2 mellemrum mellem smileyen og det foregående og det næste
> ord, hvis det er midt i en sætning. Det er let når du først prøver

Hej igen Hanne.

Jeg må nok hellere rette mig selv. Jeg glemte, at du altid poster fra
kattesiden, der findes der jo kun små missehoveder. Du kan bruge de
første 3. Klovnen fungerer tilsyneladende kun i Outlook Express. Jeg
bruger altid kun OE som newsreader, derfor tænkte jeg ikke over det, så
undskyld at jeg dummede mig lidt.

Venlig hilsen

Tove