Blodtryksnedsættende medicin => vand i ben~
Fra : Steffen

Dato : 06-08-06 18:43

Jeg har siden december 2005 fået blodtryksnedsættende medicin.
Amlodipin gav hævede ankler, Corodil gav en generende tør hoste, mens
Micardis, som jeg bruger nu, tilsyneladende ingen bivirkninger har - - -
måske bortset fra nedennævnte:
Ca. 10 dage efter jeg begyndte med det første blodtryksnedsættende produkt,
fik jeg (udover ankelødemer) vand i benene (læggene) og påfaldende røde
hænder med Raynauds syndrom. Disse fænomener har jeg stadig, og jeg tager
hver dag vanddrivende piller (Furix).
Min læge mener ikke, det er medicinen (Amlodipin/Corodil/Micardis), der er
skyld i lidelserne.
Måske kender andre til fænomenet vand i benene og røde hænder efter at være
begyndt på blodtryksnedsættende medicin?
Mvh
Steffen

Fra : Uffe Ravn

Dato : 06-08-06 21:53

Steffen wrote:

> [...]
> Måske kender andre til fænomenet vand i benene og røde hænder efter
> at være begyndt på blodtryksnedsættende medicin?

Jeg kender ingen der har fået Calciumantagonistbehandling (som f.eks.
Amplodipin) der ikke har fået hævede fødder og ankler.

De dejligt varme røde hænder, kender jeg også til, men det er min personlige
erfaring at, både rødmen og vandet i fødder og ankler forsvinder umidelbart
efter ophøret med behandlingen.
Dvs. efter en dag eller 2.

På ACE-hæmmerbehandling (som Corodil) har jeg ikke oplevet de problemer du
nævner, på nær en let hostetendens.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 07-08-06 15:52

Steffen <box399bc@yahoo.dk> skrev:
> [...]
>Måske kender andre til fænomenet vand
>i benene og røde hænder efter at være
>begyndt på blodtryksnedsættende medicin?

Jeg har fået Amlodipin i 3 år, og ikke haft nogle gener.
I`m A Survivor