Barsel
Fra : Morten Snedker

Dato : 06-08-06 12:14

Ifølge http://dinbarselsorlov.netborger.dk/Produkt/info.asp er der et
maksimalt barselsdagpengebeløb på kr. 3.332 pr. måned. Er det et
skattepligtigt beløb?

Jeg antager, hvis jeg står udenfor ovenenskomst (funktionæransat), og
der i øvrigt ikke er nogen aftaler på min arbejdsplads omkring barsel,
at det er barselsdagpenge, der gælder for mig?

Morten Snedker
www.planprojekt.dk | www.dbconsult.dk
Privat: www.vinthervej2.dk

Fra : Thomas Corell

Dato : 06-08-06 13:04

Morten Snedker wrote:
> Ifølge http://dinbarselsorlov.netborger.dk/Produkt/info.asp er der et
> maksimalt barselsdagpengebeløb på kr. 3.332 pr. måned. Er det et
> skattepligtigt beløb?

Ja, det er A-indkomst.

> Jeg antager, hvis jeg står udenfor ovenenskomst (funktionæransat), og
> der i øvrigt ikke er nogen aftaler på min arbejdsplads omkring barsel,
> at det er barselsdagpenge, der gælder for mig?

Hvis du har været beskæftiget 13 uger op til du går på orlov, og
arbejdet mindst 120 timer. Eller er ledig og dagpenge-berettiget.

http://www.bm.dk/sw6671.asp -> Linket til højre, til pdf-filen. Det er
den samme som man får udleveret hos sin jordemoder.

Fandt lige et indlæg jeg en gang begik i et forum, det er min opsumering
af hvordan jeg tolker d.o. pjece:

-cut-
Det efterfølgende handler om hvad man som minimum har ret til, hvis man
har været beskæftiget de foregående 13 uger eller er berettiget til
arbejdsløsheds dagpenge.

ORLOV:
Moren har krav på mindst 4 uger før, 14 uger efter og derefter 32 ugers
orlov.

Faren har ret til 2 uger (skal placeres indenfor morens 14 ugers
orlovsperiode), og derefter 32 uger.

De 32 uger kan for begges vedkommende forlænges til 40 uger (eller 46
uger hvis man er i arbejde), dagpengene vil så blot blive fordelt over
den længere periode.

Altså 4+14+32 og 2+32 ialt 84 ugers orlov.

DAGPENGE:
Moren får dagpenge i de 4+14 uger.

Faren får dagpenge i de 2 uger.

Derudover er der 32 dagpenge ugesatser til deling (eller til den fælles
økonomi om man vil). Altså ialt 52 dagpenge ugesatser.

FULD LØN:
Fuld løn får man kun hvis det er forhandlet, det være sig under
overenskomst eller ens individuelle ansættelsesvilkår; det er således
ikke noget alle har (lovmæssigt) krav på.

Nogle overenskomster (f.eks pædagoger og sygeplejereske) kan gå fra 8
uger før (moren, ikke faren). Dette er så blot udover de minimumskrav
jeg ridsede op.

Man kan udskyde dele af sin orlov, det er jeg ikke kommet ind på, men
gennemgås på d.o. link.
-cut-

--
Don't waste space

Fra : Inger

Dato : 06-08-06 17:36

Thomas Corell skrev:

> Ja, det er A-indkomst.

Vil det virkelig sige at man får hvad der omtrent svarer til en SU hvis
man bliver gravid og ikke lige har en ordning gennem jobbet?

Chokerende...

Inger

Fra : Heidi

Dato : 06-08-06 18:52

Inger wrote:

> Vil det virkelig sige at man får hvad der omtrent svarer til en SU
> hvis man bliver gravid og ikke lige har en ordning gennem jobbet?
>
> Chokerende...

Hvis i lige læser linket igen, så står der altså også 3332 kr. pr UGE -
det giver jo unægteligt et noget andet resultat

--
Heidi

Fra : Inger

Dato : 08-08-06 17:35

Heidi skrev:

> Hvis i lige læser linket igen, så står der altså også 3332 kr. pr UGE -
> det giver jo unægteligt et noget andet resultat

Oohh... Læste ikke linket, kun ovenstående... Ja, så giver det straks et
lidt mere rimeligt resultat, selvom det jo stadig ikke er nogen formue...

Tak for oplysningen

Inger

Fra : Morten Snedker

Dato : 07-08-06 10:44

On Sun, 6 Aug 2006 12:03:34 +0000 (UTC), Thomas Corell
<nospamplease@corell.dk> wrote:

> [...]
>
>Nogle overenskomster (f.eks pædagoger og sygeplejereske) kan gå fra 8
>uger før (moren, ikke faren). Dette er så blot udover de minimumskrav

Jeg er faldet over et link, der ikke helt modsvarer dit svar:

http://www.sygeplejersken.dk/job/tekstlink.asp?id=4082864&menu=195063

siger:

"Faderen har ret til fravær med sædvanlig løn i 2 uger i forbindelse
med fødslen, samt yderligere 2 ugers udvidet fædreorlov med sædvanlig
løn, som skal placeres inden for de første 46 uger efter barnets
fødsel. Faderen skal varsle sin arbejdsgiver med 4 uger for at kunne
gøre brug af sin fraværsret."

Morten Snedker
http://www.planprojekt.dk | http://www.dbconsult.dk
Privat: http://www.vinthervej2.dk

Fra : Anders Majland

Dato : 08-08-06 07:33

> [...]
>
> "Faderen har ret til fravær med sædvanlig løn i 2 uger i forbindelse
> med fødslen, samt yderligere 2 ugers udvidet fædreorlov med sædvanlig

Jeg antager at det er en overenskomst for sygerplejerske du linker til - Som
andre har skrevet. Er man ikke dækket af en sådan overenskomst eller selv
har forhandlet sig til løn under barsel har man kun ret til dagpenge som
Thomas skrev.

Fri til bans sygedag(e), omsorgsdage og hvad det nu ellers hedder er der
heller ikke lovkrav om.

/A

Fra : Anja Hansen

Dato : 06-08-06 19:41

"Morten Snedker" <morten@nospam.dk> skrev

> Ifølge http://dinbarselsorlov.netborger.dk/Produkt/info.asp er der et
> maksimalt barselsdagpengebeløb på kr. 3.332 pr. måned. Er det et
> skattepligtigt beløb?

ja, bortset fra at man ikke betaler arbejdsmarkedbidrag. Men beløbet er
altså pr uge!

mvh Anja

Fra : Suzanna

Dato : 07-08-06 06:09

Anja Hansen skrev:
> "Morten Snedker" <morten@nospam.dk> skrev

> ja, bortset fra at man ikke betaler arbejdsmarkedbidrag. Men beløbet er
> altså pr uge!
>
> mvh Anja

Jeg kunne heller ikke forstå det, hvis det var pr. måned. Jeg går selv
hjeme på barsel lige i øjeblikket og jeg får da udbetalt lige knap 5000
kroner pr. 14. dag.. Og det er da ok. Vi kan ikke mærke at jeg er gået
på barsel, da jeg brugte mange penge på benzin..
Så, bare roligt. Alt efter hvor stor et fradrag man har, er det faktisk
et pænt beløb man modtager syntes jeg..
Hilsen
Suzanna

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 07-08-06 20:25

On Mon, 07 Aug 2006 07:09:18 +0200, Suzanna wrote:

> [...]
> på barsel, da jeg brugte mange penge på benzin..
> Så, bare roligt. Alt efter hvor stor et fradrag man har, er det faktisk

Du har forhåbentlig husket at fortælle skattevæsenet at du ikke skal
have dit transportfradrag, da du ellers vil få et skattesmæk når tiden
for selvangivelsen kommer.

Fra : Suzanna

Dato : 09-08-06 08:25

Frank E. N. Stein skrev:

> Du har forhåbentlig husket at fortælle skattevæsenet at du ikke skal
> have dit transportfradrag, da du ellers vil få et skattesmæk når tiden
> for selvangivelsen kommer.
Det har jeg. Jeg har været på skattekontoret og snakket med dem. Og hvis
der stadig kommer et smæk, kan du tro jeg er den første til at stå nede
på skattekontoret med en kæmpe klage. For jeg spurgte nemlig flere gange
om det nu var rigtigt med mit fradrag og hun sagde ja og forklarede
endnu engang. Tilsidst syntes hun nok jeg var lidt irreterende, men jeg
ville bare have det på¨pladse, så jeg ikke skulle få et smæk.. Nu får vi
jo så af se..
Hilsen
Suzanna

Fra : Inger

Dato : 09-08-06 19:39

Suzanna skrev:

> [...]
> endnu engang. Tilsidst syntes hun nok jeg var lidt irreterende, men jeg
> ville bare have det på¨pladse, så jeg ikke skulle få et smæk.. Nu får vi

Hvis du gerne vil være helt sikker, kan du selv regne det ud på Told
Skats hjemmeside:
http://www.tastselv.skat.dk/borger/befor/BeregnOpgoer.do?start=true
Her kan du taste din adresse, arbejdets adresse, samt det antal dage om
året du arbejder, og så regner den det ud...

Mvh. Inger

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 10-08-06 10:42

On Wed, 09 Aug 2006 09:25:04 +0200, Suzanna wrote:

> [...]
> endnu engang. Tilsidst syntes hun nok jeg var lidt irreterende, men jeg
> ville bare have det på¨pladse, så jeg ikke skulle få et smæk.. Nu får vi

Hvis dit fradrag er mindre nu end før, så er der da en chance for at det
er korrekt, men ellers kan du jo altid efterregne det selv på fx
http://www.tax.dk/ - så slipper du for at stå i samme situation som
nogen af mine venner, der netop glemte den detalje og bare nød så mange
penge de havde mens fruen i huset var på barsel.