Gulstrup/ Gullestrup ? Stülpnagel ? Kelch ~
Fra : Ulla og Rasmus

Dato : 05-08-06 19:07

Kære alle,

i min jagt på danske aner - jeg er 3/4 norsk - er jeg kommet til et stop! Og
derfor beder jeg jer om hjælp.

--

En gang i 1770´erne blev min ane Maren/Marie Nielsdatter født. Forældrene er
Niels Jensen og Karen Hansdatter. Enken Karen Hansdatter dør i 1783 på "den

Der efterlades 4 børn - Jens 11 år, Christian, 7 år, Anne Johanne 12½ år og
Maren 9 år.

Jeg ved ikke hvornår faderen er død - ej heller hvornår Karen og Niels er
gift men et par med navnene døber den 27. april 1772 i Vor Frue København en
dreng ved navn Jens. Og jeg har i protokollen fra Urtekræmmerlauget
(forklaring følger - i nedenstående FT hvor Jens er Urtekræmmersvend) fået
bekræftet at Jens er født i 1772.

Niels Jensen er ved dåben "Bröggerkarl i Farvergade"

--

Jens Nielsen anvender i FT1787 efternavnet Gullestrup. Han er
urtekræmmersvend.

kbhv, København (Staden), Frimand Kvarter, , Gråbrødretorv 109, 1, FT-1787,
B5765

Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Rasmus Ped.Reuter 75 Enke(mand) Hosbonde Stads Capitain og
Urtekræmmer
Ped.Reuter 36 Ugift Søn af andet Ægteskab Urtekræmmer Svend
Maria Christine Reuter 42 Ugift Datter af første Ægteskab Huus Jomfru
Ulrich Christian Høger 23 Ugift Tienestefolk Urtekræmmer Svend
Jens Niels.Gullestrup 16 Ugift Tienestefolk Urtekræmmer Dreng
Ane Elisabeth Hansen 42 Ugift Tienestefolk Kokke Pige
MAria Ols Datter 17 Ugift Tienestefolk Stuepige

Senere benytter han også efternavnet Gulstrup og det er dette navn der
bliver til efternavn når han senere giftes og får børn.

--

Maren/ Marie skifter lidt mellem Maren og Marie - i FT1787 bor hun hos
farbroderen Jens - ham der meldte moderens død. Hun "bekomer fatiges Penge 2

kbhv, København (Staden), Vester Kvarter, , Kattesundet 118, 590, FT-1787,
C2170
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Gulstrup 34 Gift Hosbond Saugskierer
Ana Niels Datter 36 Gift hans Kone
Maren Niels Datter 13 Ugift Bekommer fatiges Penge 2sk ugentlig

Den 04. maj 1804 bliver Maren/ Marie gift med Johan Ferdinand Kelch i Skt.
Petri kirke og efter hans død bliver hun gift den 30. dec. 1814 med Fridrich
Wilhelm Stülpnagel i Helligåndskirken (De bor i Tugthusporten). Den 19. nov.
1814 - dvs. inden vielsen - får de datteren Johane Marie Josepa og den 14.
nov. 1815 dør Maren/Marie Gulstrup. Hun benytter altså efternavnet Gulstrup.
(Skrædersvend Fr. Wil. Stülpnagel dør okt. 1827 på almindeligt hospital - og
iflg. vielsen i er han født i Breslaw)

Jeg føler mig ganske overbevist at nedenstående Johane Marie Gelstrup er
samme Johane Marie Josepa som nævnt her før.

kbhv, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, , Adelgade 304,1.Sahl
til Gaarden, 5, FT-1834, C5734
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christian Frederich Meyer 41 Gift Sadelmagerfrimester
Dorthea Elisabeth Lundberg 37 Gift hans Kone
Julie Adelaide Meyer 9 Ugift Barn af ovennævnte
Bethy Petrea Meyer 8 Ugift Barn af ovennævnte
Ema Syfryda Meyer 3 Ugift Barn af ovennævnte
Johane Marie Gelstrup 18 Ugift Tienestepige

Johane Marie Josepe føder den 26. dec. 1837 et barn på Den kgl.
Fødselsstiftelse - og dør ganske kort derefter - den 2. januar 1838 på
Frederiks Hospital af barselsfeber. Datteren Karoline Marie kommer i pleje i
Jersie og er min tip-oldemor.

--

Hvis nogen kan hjælpe med at finde ud af hvorfra Gulstrup/ Gullestrup
stammer ? Og i øvrigt har oplysninger om nogle af de nævnte personer - ja,

På forhånd tak!

Mvh

Ulla Marie Wig

Fra : Bent Fleron

Dato : 05-08-06 20:57

Ulla og Rasmus wrote:
> Kære alle,
>
> i min jagt på danske aner - jeg er 3/4 norsk - er jeg kommet til et
> stop! Og derfor beder jeg jer om hjælp.

Jeg har tilladt mig at kopiere dit indlæg og i stedet bringe det i
Dis-Forum som er stedet hvor slægtsforskningseksperterne hjælper
hinanden. Der er såmænd intet i vejen med gruppen her, men du vil nå ud
til flere i Dis-Forum.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
For den der orker at sende en returmeddelelse

Fra : Ulla og Rasmus

Dato : 05-08-06 21:21

Kære Bent,

tak for det!

Mange hilsner

Ulla

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 09-08-06 08:42

"Ulla og Rasmus" <ulla_rasmus@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Kære alle,
>
> i min jagt på danske aner - jeg er 3/4 norsk - er jeg kommet til et stop!
> Og derfor beder jeg jer om hjælp.

KLIP!

> Hvis nogen kan hjælpe med at finde ud af hvorfra Gulstrup/ Gullestrup
> stammer ?

Gullestrup er en landsby ca. 3 km nord for Herning i Midtjylland,
han kunne jo være kommet derfra - evt. som hosekræmmer.

Mvh.Bodil.

Fra : Ulla og Rasmus

Dato : 10-08-06 20:46

Kære Bodil,

har du nogen idé til hvordan jeg evt. vil kunne få af- eller bekræftet af
mine aner er "udvandrede" fra Gullestrup ved Herning til København ?

Mvh

Ulla

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:44d991de$0$12686$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 14-08-06 21:41

> [...]
>
> har du nogen idé til hvordan jeg evt. vil kunne få af- eller bekræftet af
> mine aner er "udvandrede" fra Gullestrup ved Herning til København ?

Prøv lægdsrullerne, der kan I følge hans spor gennem Danmark.

Mvh:Bodil.

Fra : Ulla og Rasmus

Dato : 15-08-06 21:05

Hej igen,
det har jeg tænkt på at gøre - men da min "forsvundne" ane Niels Jensen -
fra Gullestrup? - dør før 1783 og således før lægdsrullerne som de står på
LAK kan bruges til "noget".

Men måske er der noget i nogle arkivalier fra godset Herningsholm - jeg kan
dog ikke finde nogen oversigt i DAISY så det er nok ikke registreret endnu.
Og så må jeg enten en tur til Viborg - alternativt "bytte" med nogle opslag
på LAK hvor jeg kommer.

Mvh

Ulla

Fra : Arne Feldborg

Dato : 16-08-06 00:30

"Ulla og Rasmus" <ulla_rasmus@webspeed.dk> skrev Tue, 15 Aug 2006
22:04:56 +0200

> [...]
>fra Gullestrup? - dør før 1783 og således før lægdsrullerne som de står på

Som det også er blevet oplyst i et andet forum, hvor samme spørgsmål er
stillet, er der ikke nogen af de kendte hosekræmmere fra den tid der
vides at have brugt navnet "Gullestrup".

På den andne side er det overvejende sansynligt at dette navn på een
eller anden led stammer fra Gullestrup ved Herning. Så det kunne vel
tænkes, at en hosekræmmers kone kom fra Gullestrup, eller at en god ven
skulle kaldes op efter.?

> [...]
>Og så må jeg enten en tur til Viborg - alternativt "bytte" med nogle opslag

Det vil næppe føre til noget. Dels er det meget begrænset hvad der er
bevaret fra Herningsholm fra den tid, og dels ejer Herningsholm jo trods
alt heller ikke rub og stub alt bøndergodset i området, og endelig var
den tids hosekræmmere ofte børn af selvejerbønder.

Hvis man søger i fkt. 1787 på Gulstrup eller Gulestrup, så får man kun
nogle få hit. Til gengæld får man mange hit på navnet Gielstrup, men det
er jo tydeligvis et helt andet navn - eller.?

Det undrer mig feks. at se de to navne sammen her:
Fkt-1787; Vester Kvarter - ; 1082; Vestergade 232
4845; Peder Waagens Gulstrup; m; 47; gift,1; Hosbond / Hørkræmmer
4846; Anna Marie Anchersen; k; 31; gift,1; hans Kone
4847; Christen Gielstrup; m; 3; ; deres Søn
4848; Hans Christian Gielstrup; m; 2; ; deres Søn
4849; Hans Bæntzen; m; 21; ugift; Tienestefolk / Lære Dreng
4850; Christian Permin; m; 15; ugift; Tienestefolk / Lære Dreng
4851; Zissel Catrina Niels Datter; k; 33; ugift; Tienestefolk
4852; Catrine Christens Datter; k; 22; ugift; Tienestefolk

Uden adgang til de originale kilder er det vanskeligt at afgøre, hvad
der er fakta, og havd der evt. kunne være læse- eller taste fejl.??

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Ulla og Rasmus

Dato : 16-08-06 15:40

Hej Arne,

du har ret i det med Gielstrup/ Gulstrup - navnene optræder som i det
eksempel du her viser med Peder Waagens Gulstrup sådan at man ikke kan føle
sig sikker på noget.
Det jeg dog kan sige er at i samtlige de tilfælde hvor navnet er brugt i de
originale kilder jeg har set, så er der i min "familie" kun brugt navnet
Gul(le)strup - og første gang jeg ser det på skrift er i FT1787. Det nævnes
ikke i konen Karen Hansdatters skifte i 1783.

Gulstrup bruges i urtekræmmerlaugets protokol(ler) hvor min anes bror Jens
Nielsen Gulstrup optræder og ligeledes i dennes borgerskab. Det optræder
flere gange i kirkebøgerne og også i FT. Og senere også ved Jens Nielsen
Gulstrups skifte i 1823.

Jeg har set nogle eksempler på at Gielstrup er blevet transkriberet til
Gulstrup men ikke den anden vej.

--

Jeg har haft undersøgt lidt omkring Peder Waagens Gulstrup som jeg finder
som Gielstrup samtlige andre steder jeg er stødt på ham (kirkebog) for at

--

Har du nogen idé om hvor navnet Gielstrup kan stamme fra ?

Mvh

Ulla

Fra : Jens V Olsen

Dato : 17-08-06 18:55

On Wed, 16 Aug 2006 16:40:22 +0200, "Ulla og Rasmus"
<ulla_rasmus@webspeed.dk> wrote:

>Har du nogen idé om hvor navnet Gielstrup kan stamme fra ?

Det kan være landsbyen Gelstrup (tidl. Gielstrup) i Sønder-Nissum
sogn, Ringkøbing amt.

Med venlig hilsen
Jens V. Olsen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 18-08-06 23:17

"Ulla og Rasmus" <ulla_rasmus@webspeed.dk> skrev Wed, 16 Aug 2006
16:40:22 +0200

>Har du nogen idé om hvor navnet Gielstrup kan stamme fra ?

Hvor det kommer fra - nej.

Men hos Flemming Svendsen stødte jeg på denne her:
http://home6.inet.tele.dk/flemclar/kendte.htm

147. Gielstrup Adam Gottlob (1773 - 1830)
Skuespiller, fortrinlig Holberg-fremstiller, banebrydende maskør. Forlod
teateret 1803, for at leve som landskabsmaler.

Og det er jo givetvis den samme som ham her:
Fkt-1787; Vester Kvarter - ; 1211; Løngangsstræde 265
5360; Adam Gotlob Gielstrup; m; 34; gift,1; Huusbonde / Acteur
5361; Anne Marie Mosel Gielstrup; k; 32; gift,1; hans Kone / Actrice
5362; Catharine Mosel; k; 17; ugift; Konens Søster
5363; Kierstine Peers Datter; k; 24; ugift; Tienestepige
5364; Niels Clausen; m; 17; ugift; Tienestefolk
5365; Otto Mathias Somerhielm; m; 57; ugift; Huusbonde / Major ved det
Kilske Keiserlige
5366; Sophie Catharine Støyen; k; 22; ugift; Tienestepige
5367; Hans Knudsen; m; 46; gift,1; Huusbonde / Skoemager
5368; Birthe Envolsen; k; 44; gift,1; hans Kone

Andre steder i København findes en 3 - 4 stykker som meget vel kunne
være hans søskende (bla. en Kloster Jomfru, en Silkevæver og en præst på
Bornholm). Og så hende her som kunne være mor til dem alle:

Fkt-1787; Nørre Kvarter - ; 2; Sankt Peders Stræde 123
2908; Maria Gielstrup; k; 64; enke; Hosbond [Præste Enke]
2909; Karen; k; 67; ugift; Tienestepige

Hvis du vil arvbejde videre med det spor, så må næste skridt være at
checke om Wiberg omtaler en pastor Gielstrup, død før 1787.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Ulla og Rasmus

Dato : 19-08-06 08:15

Hej Arne,

dette spor har jeg haft fulgt "engang" - også til Wiberg - men jeg fandt ud
af at det var lidt sandsynligt at det havde noget med min slægt at gøre.

Men det er noget jeg har skrevet mig bag øret skulle jeg en anden gange
finde oplysninger der tyder på andet.

Jeg har været MEGET inde på www.hammerum-herred.dk og kigge i gamle
kirkebøger. Jeg har fundet nogle interessante slægter med navnesammenfald og
tilknytning til Gullestrup. Og på www.brejl.dk er der en slags
skifteregister for Herningsholm Gods.

"137 Jens Nielsen i Lund Mølle. 12.11.1770, fol.258.
E: Kirsten Christensdatter. LV: Thue Lauridsen i Bassumgård. B: Niels,
Laurids, Peder, Kirsten, Dorthe, Maren, Maren. FM: farbror Mads Christensen
i Lillelund."

Her mangler jeg "blot" en søn Jens. Jeg arbejder videre og videre.

Jeg regner med at jeg på mandag tager til Københavns Stadsarkiv og leder i
fattigprotokollerne - jeg har flere navne at lede efter nu end sidste gang
jeg var derinde.

Tak!

Ulla

Fra : Jens V Olsen

Dato : 17-08-06 13:59

On Wed, 16 Aug 2006 01:29:40 +0200, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

> [...]
>
>Uden adgang til de originale kilder er det vanskeligt at afgøre, hvad
>der er fakta, og havd der evt. kunne være læse- eller taste fejl.??

Et kig i ArkivalierOnline opslag 2
ses tydeligt, at navnet i alle tre tilfælde skal være Gulstrup - altså
en indtastningsfejl.

Med venlig hilsen
Jens V. Olsen

Fra : Ulla og Rasmus

Dato : 17-08-06 16:45

I 1801 - samme familie:
Samtlige personer i husstanden

kbhv, København (Staden), Vester Kvarter, Vester Kvarter, Matr. 232, 793,
FT-1801, A5022
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peter Waagensen Gielstrup 60 Gift Huusfader Hørkræmmer
Ane Marie Andersen 44 Gift hans Kone
Christen Gielstrup 16 Ugift deres Sønner ved Hørkræmmer Handelen;
Hans Christian [Gielstrup] 15 Ugift deres Sønner paa Kiøbmand
Holbek's Contor
Jens Ancker [Gielstrup] 12 Ugift deres Sønner
Niels Peter [Gielstrup] 9 Ugift deres Sønner
Carl Friderich Stæhr 32 Ugift Tienestefolk Hørkræmmer Svend
Fritz Rantzow Skou 22 Ugift Tienestefolk Læredrenge
Mette Christophersdatter 32 Ugift Tienestefolk Kokkepige
Chesten Nielsdatter 24 Ugift Tienestefolk Stuepige

----

Her er det Gielstrup der skrives. Også i originalen - se arkivalieronline -
1801 - Vester Kvarter - opslag 277. Der er kun en tøddel over u´et i
....strup.

Men det kunne da være jeg skulle checke denne familie lidt ekstra for at
evt. finde nogen forbindelse. De bor i nærheden af hinanden og tilhører Vor
Frue kirke i samme periode.

--

Jeg må på Københavns Stadsarkiv og se hvad jeg kan finde i
fattigprotokollerne - det kunne jo være der var nogle Gulstrup der.

Mvh

Ulla