Tricky query (MySQL 5)
Fra : Morten

Dato : 04-08-06 19:29

Hej.

Jeg har en tabel keyval(key int(11), value int(11)). Givet X values, vil
jeg gerne hente alle de keys hvortil der eksisterer en række i tabellen
for mindst hver value.

Altså,

key value

Givet values 8, 9, 10 skal min query returnere 1 og 4. Antallet af
values er variabelt. Kan det udtrykkes nogenlunde præcist i SQL?

Subqueries med EXISTS virker lidt tungt men illustrerer hvor jeg gerne
vil hen.

SELECT DISTINCT key FROM keyval outer
WHERE EXISTS (SELECT * FROM keyval inner
   WHERE outer.key = inner.key
AND inner.value = 8)
AND EXISTS (SELECT * FROM keyval inner
   WHERE outer.key = inner.key
AND inner.value = 9)

Morten

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 05-08-06 11:13

Morten <useless@useless.useless> wrote:

> [...]
>
> Givet values 8, 9, 10 skal min query returnere 1 og 4. Antallet af
> values er variabelt. Kan det udtrykkes nogenlunde præcist i SQL?

Hvad med:

select key from keyval where value in (8,9,10) group by key having
count(*) = 3;

Det kræver en unik nøgle (f.eks. en primær nøgle) over (key,value).

(Iøvrigt er 'key' et reserveret ord, så det må ikke bruges i praksis.)

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Morten

Dato : 05-08-06 14:39

Thorkil Olesen wrote:

> Hvad med:
>
> select key from keyval where value in (8,9,10) group by key having
> count(*) = 3;
>
> Det kræver en unik nøgle (f.eks. en primær nøgle) over (key,value).

Det fungerer Der er en PK(key, value) på den faktiske tabel. For
eksemplets skyld, hvis nu der ikke var en PK - kunne man så stadig
formulere en query der ville virke? (Altså en der kun så på DISTINCT
(key, value) par).

Mvh.

Morten

Fra : Michael Zedeler

Dato : 05-08-06 11:33

Morten wrote:
> [...]
> 4 10
> 4 11
>
> Givet values 8, 9, 10 skal min query returnere 1 og 4.

Det lyder mærkeligt, for der er ingen tuple, der hedder (1,11). Er det
ikke kun 4, den skal returnere?

Mvh. Michael.

Fra : Morten

Dato : 05-08-06 14:34

Michael Zedeler wrote:

> Det lyder mærkeligt, for der er ingen tuple, der hedder (1,11). Er det
> ikke kun 4, den skal returnere?

Nej - det er kun values 8,9,10 der ledes efter - den skal også virke for
keys for hvilke der er andre records end de angivede. Så hvis det var
8,9,10,11 havde du ret.

Mvh.

Morten

Fra : Michael Zedeler

Dato : 05-08-06 14:39

Morten wrote:
> [...]
>>> 1 9
>>> 1 10
>>> 2 8
>>> 3 8
>>> 3 10
>>> 4 8
>>> 4 9
>>> 4 10

> Nej - det er kun values 8,9,10 der ledes efter - den skal også virke for
> keys for hvilke der er andre records end de angivede. Så hvis det var
> 8,9,10,11 havde du ret.

Jamen så er Thorkils svar da korrekt?

Mvh. Michael.