Freelancer - Kontrakt men mangler betaling~
Fra : sn

Dato : 04-08-06 11:21

Hej NG,

Jeg er freelancer. Jeg har en kontrakt med et firma. Kontrakten siger
at jeg skal arbejde fuld tid som underleverandør på et projekt i 3
mdr.

Men nu sløser de med betalingen. I kontrakten står der at jeg kan
opsige kontrakten ved misligholdelse.

SPØRGSMÅL:
1. Er manglene betaling misligeholdelse.
2. Hvor mange dage skal der gå over betalingsfristen for at jeg kan
opsige kontrakten.
3. Kan jeg stoppe mit arbejde på projektet indtil at regningen er
betalt.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 04-08-06 13:09

sn wrote:
> [...]
> opsige kontrakten.
> 3. Kan jeg stoppe mit arbejde på projektet indtil at regningen er

Spørg din advokat, for det kan hurtigt blive dyrt hvis du gør noget
forkert. Men umiddelbart vil jeg svare ja til samtlige 3 spørgsmål.

JonB

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-06 13:36

> Spørg din advokat, for det kan hurtigt blive dyrt hvis du gør noget
> forkert. Men umiddelbart vil jeg svare ja til samtlige 3 spørgsmål.

Tja'eh og hvis du lader være med at betale skat, for dit arbejde. Kan
firmaet komme til at hænge på skatten, da fuldtidsarbejde i så lang tid
betragtes som et lønmodtagerforhold (i hvertfald af skattevæsnet)

/karsten

Fra : Michael Zedeler

Dato : 04-08-06 14:07

sn wrote:
> [...]
> opsige kontrakten.
> 3. Kan jeg stoppe mit arbejde på projektet indtil at regningen er

Hvis kontrakten også beskriver hvordan du skal modtage betaling, eller
du på anden vis kan dokumentere at det er en del af aftalen, så er
svaret ja til alle ovenstående. Det er bare meget vigtigt at du varsler
dem skriftligt, før du gør noget.

Men som det også er nævnt andetsteds, skal du checke disse ting med en
advokat.

Mvh. Michael.

Fra : alexbo

Dato : 04-08-06 15:14

"sn" skrev

SPØRGSMÅL:
>1. Er manglene betaling misligeholdelse.
Ikke nødvendigvis, det kan være en ren bogholderifejl.

>2. Hvor mange dage skal der gå over betalingsfristen for at jeg kan opsige
kontrakten.
I en inkassosag kræves det at skyldneren får et varsel på 10 dg.
Det vil jeg tage som udgangspunkt, en rykker med besked om at kontrakten
anses som misligholdt hvis ikke forfalden betaling betales inden 10 dg.

>3. Kan jeg stoppe mit arbejde på projektet indtil at regningen er betalt.
Nej så er det dig der misligholder.
Du kan stoppe arbejdet i det øjeblik du erklærer kontrakten for misligholdt.

mvh
Alex Christensen

Fra : sn

Dato : 05-08-06 21:37