Kattehukommelse?
Fra : christinaterry@gmail~

Dato : 03-08-06 15:35

Hej Alle

Jeg har før fået rigtig gode svar fra jer her i gruppen - så jeg
tænkte jeg ville prøve lykken igen. Det handler om kattens vs.
menneskets vaner og tidsfornemmelse.
Jeg har efterhånden læst en del katte-litteratur (både div.
håndboger, om klikker-træning etc.) og har forstået, at katten både
er et vanedyr, der vil sætte sig til at vente ved hoveddøren, når
det er 'tid' for dens ejer at komme hjem - men også at den er
fløjtende ligeglad med 'tid' og ikke har nogen tidsfornemmelse, fra
det øjeblik man går ud af døren, til man vender tilbage.. Måske kan
de to ting godt hænge sammen?

Bedste hilsner
Christina

Fra : Kate

Dato : 04-08-06 07:48

christinaterry@gmail.com wrote in

> [...]
> fløjtende ligeglad med 'tid' og ikke har nogen tidsfornemmelse, fra
> det øjeblik man går ud af døren, til man vender tilbage.. Måske kan

Indrømmet, det lyder jo som om det er modsat af hinanden. Jeg ved det
ikke hvordan det sådan generelt er, men af mine 3 katte er det kun en
som venter på mig når jeg kommer hjem. Det sjove er at nu hvor jeg har
ferie ændrer det ikke deres vaner ret meget. De får mad på andre tider,
jeg står ikke op kl 4.30 i min ferie og fodrer, det accepterer de, men
ellers sover de det meste af dagen som de nok plejer. Forleden var jeg
ude og luge min forhave hele dagen og de gange jeg gik ind for at få
noget at spise eller drikke var der ikke nogen reaktion, men kl. 15.40
stod Mowgli i køkkenvinduet og gloede ud på mig og naboen. Jeg plejer
at komme hjem fra arbejde lige omkring den tid. De to andre sov bare
videre, de var vel ikke sultne

--
Kate

Pas på hvor du køber kat. Læs www.katteinfo.dk
Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Hanne Engermann

Dato : 04-08-06 08:40

> [...]
> t=E6nkte jeg ville pr=F8ve lykken igen. Det handler om kattens vs.
> menneskets vaner og tidsfornemmelse.
> Jeg har efterh=E5nden l=E6st en del katte-litteratur (b=E5de div.
> h=E5ndboger, om klikker-tr=E6ning etc.) og har forst=E5et, at katten b=E5de
> er et vanedyr, der vil s=E6tte sig til at vente ved hovedd=F8ren, n=E5r
> det er 'tid' for dens ejer at komme hjem - men ogs=E5 at den er
> fl=F8jtende ligeglad med 'tid' og ikke har nogen tidsfornemmelse, fra
> det =F8jeblik man g=E5r ud af d=F8ren, til man vender tilbage.. M=E5ske kan

Efter en livslang erfaring med katte er det min overbevisning, at katte
har en endda tydelig tidsfornemmelse. Til eksempel kan kan fortælle, at
jeg ud over mit opdræt af Maine Coon har en udendørs fast flok af
genudsætningskatte, som jeg fodrer 2 gange i døgnet på bestemte tider.
Er jeg af en eller anden grund forsinket, kan jeg se, at de alle er
dukket op nærmest på klokkeslet og troligt sidder og venter på deres mad.

Kommer jeg derimod tidligere derud end sædvanlig, er de endnu ikke
dukket op.

Michael Fox skriver endvidere i sin bog om katteadfærd, at kattes
territorier er opdelt ikke alene i areal, men også i tid, så den kat,
der dominerer et bestemt område om formiddagen og jager en anden kat
væk, kan vige det samme område om eftermiddagen for den samme kat.

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Kate

Dato : 06-08-06 08:31

Hanne Engermann <mega-mcoKATTE@BAKKEmail.dk> wrote in

> [...]
> der dominerer et bestemt område om formiddagen og jager en anden kat
> væk, kan vige det samme område om eftermiddagen for den samme kat.

Det var jeg ikke klar over, spøjst

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-08-06 09:58

> [...]
> fløjtende ligeglad med 'tid' og ikke har nogen tidsfornemmelse, fra
> det øjeblik man går ud af døren, til man vender tilbage.. Måske kan

Det er sikkert helt rigtigt hvad du mener. Mine 2 katte (især hankatten)
er ikke et øjeblik i tvivl om, hvornår det er spisetid. Han kommer
næsten på minuttet hver aften når der er mad "på bordet". Der er så lidt
forvirring når det skifter til og fra sommertid.

Videnskaben mener jo, at dyr i det hele taget ingen tidsfornemmelse har.
D.v.s. om du er hjemmefra i 1 eller 10 timer er ligegyldigt for din kat.
Jeg har dog den teori, at mine katte er noget mere "fornærmede" hvis jeg
har været væk i 10 timer, end hvis jeg bare lige har været i byen og
handle. De sidder også lige inden for køkkendøren, lige så snart de
hører bilen i indkørslen, hvis jeg efter deres mening har været væk for
længe.

Jeg kunne bare godt tænke mig at vide, hvordan videnskaben kan finde ud
af det med tidsfornemmelsen. Det er der måske en Dr. Doolittle der har
fortalt dem

Med venlig hilsen
Tove :)

Fra : Tina

Dato : 04-08-06 10:45

> christinaterry@gmail.com wrote:

> Videnskaben mener jo, at dyr i det hele taget ingen tidsfornemmelse har.
> D.v.s. om du er hjemmefra i 1 eller 10 timer er ligegyldigt for din kat.

Min teori er, at "videnskaben" der kommer frem til sådanne ting, aldrig har
haft med andet end sengelus at gøre.

På min kat kan jeg mærke at han ved, om jeg har været væk i kort tid eller
lang tid. Han kan selvfølgelig ikke skelne mellem om det er 2½ time eller 2
timer og 40 minutter jeg har været væk, men han er godt klar over, om jeg
kun lige har været i kiosken eller om jeg har været væk lidt længere tid.
Er det kun kort tid jeg har været væk, så ligger han ca. der hvor han lå da
jeg gik. Har jeg været væk lidt længere tid, rejser han sig og kommer hen
til mig når jeg er kommet ind ad døren. Har jeg været væk en dags tid
(morgen til eftermiddag/aften), står han ved døren og kalder på mig inden
jeg er kommet op på etagen.

> Jeg kunne bare godt tænke mig at vide, hvordan videnskaben kan finde ud
> af det med tidsfornemmelsen. Det er der måske en Dr. Doolittle der har >
fortalt dem

Jeg har overvejet, om de med "tidsfornemmelse" mener, om katten ved klokken
er 11:00 eller om den er 11:14.

Og så har jeg lagt mærke til, at det kun er folk uden større kæledyr, eller
med meget ringe kontakt til deres større kæledyr, som påstår, at dyr ikke
har nogen fornemmelse for tid.
Folk med et tæt forhold til deres dyr, siger alle, at dyr har en eller anden
form for tidsfornemmelse. Madtid, luftetid, komme-hjem-tid, osv. er alle
tider dyrene kender, og på trods af ejers ferie, holder de alligevel de
tider og rutiner de har indarbejdet (som Kate så fint beskriver i sit
indlæg).

Tina

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-08-06 11:39

Tina wrote:

> Jeg har overvejet, om de med "tidsfornemmelse" mener, om katten ved
> klokken er 11:00 eller om den er 11:14.

Nej da - jeg tror, at det kun er over længere tid altså 1 til
f.eks. 10 timer. Det kunne jo også være, at det har noget at gøre med
f.eks. solens position på himlen

Deres diverse fornemmelser har sikkert også noget at gøre med, at
adskillige dyr i tidens løb er kommet endda mange kilometer fra deres
hjem, og alligevel finder de hjem igen.
Det gælder jo også både brevduer og trækfugle, som ikke har problemer
med at finde ud af hvor de skal hen.

Det kunne da være, at man skulle prøve at Google på fænomenet. Det ville
være interessant at finde ud af, hvorfor dyr har de egenskaber - hvis
det da kan forklares

Med venlig hilsen
Tove :)

Fra : Tina

Dato : 04-08-06 17:34

Det var forskerne jeg hentydede til

> Nej da - jeg tror, at det kun er over længere tid altså 1 til
> f.eks. 10 timer. Det kunne jo også være, at det har noget at gøre med
> f.eks. solens position på himlen

For mig at se er det logisk, at dyr også har en eller anden måde at inddele
døgnet på, hvad enten det så er efter det ene eller det andet.

Forskerne kommer i det hele taget med mange sjove påstande om dyr, som
dyremennesker overhovedet ikke kan nikke genkendende til

Tina

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-08-06 17:46

Tina wrote:
> "Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Det var forskerne jeg hentydede til

Det var jeg skam godt klar over, du skriver jo: "om de med
tidsfornemmelse mener o.s.v."

> [...]
>
> Forskerne kommer i det hele taget med mange sjove påstande om dyr, som
> dyremennesker overhovedet ikke kan nikke genkendende til

Det er da helt rigtigt. Hvis dog bare dyrene kunne tale - bare en gang
imellem
Men det siges jo, at det kan de julenat

Mvh Tove :)

Fra : christinaterry@gmail~

Dato : 04-08-06 21:52

Tak alle - for rigtigt interessante svar og reflektioner -

Jeg er nemlig selv - efter blot 8 måneder som kattemenneske - af den
overbevisning, at katte klart har en eller anden idé om, om der er
gået hhv. 1 eller 10 timer... Man er altid savnet - selvfølgelig med
katte-modifikationer:) Efter 1 blot 1 time væk er jeg ca.lige så
uinteressant som altid (suk!) - men efter længere tid - som i aften,
er jeg helt klart ugens hit, der skal leges apport med, og som skal
underholde, indtil dét der minder om lege-dagskvoten er opnået
tilfredsstillende..

Fantastiske væsener -

Bedste hilsner
Christina