Løs jacket-krone
Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 03-08-06 09:44

Har tidligere spurgt i jura-gruppen om nedenstående problem:

Min sag i korte træk:

Jeg fik for godt 25 år siden monteret en jacket-krone på en flækket tand hos
en
tandlæge i Århus - kronen falder af for måske et år siden efter at have
fungeret problemfrit i alle årene.

Min herværende tandlæge cementerer kronen fast igen hvorefter den går løs en
gang til.

Han foreslår nu en helt ny krone og den bliver så monteret for måske et
lille år siden - pris ca. 5000 kr.

Nogle måneder efter går den løs og han sætter den så vederlagsfrit på igen.

Nu er den så gået løs for en uge siden igen og på mandag (når hans ferie er
slut) tager jeg kontakt til ham endnu en gang.

Hvordan står jeg i denne sag - kan han sætte den på x-antal
gange indtil en given garanti* er udløbet, hvorefter det er mig der skal
betale?

Eller kan jeg forvente at han - vederlagsfrit - starter fra bunden igen med
at lave en ny krone hvis det er det der er nødvendigt?

Er der andre hér der har oplevet noget lignende?

*Vi har aldrig drøftet noget sådant.
Hans

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-08-06 10:24

"Hans Paulin \(6310\)" <me@privacy.net> wrote:

>Eller kan jeg forvente at han - vederlagsfrit - starter fra bunden igen med
>at lave en ny krone hvis det er det der er nødvendigt?

Det skal du nok ikke forvente...

Det er næppe tandlægens arbejde der er problemet.

<mlr>

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 03-08-06 10:41

Michael Rasmussen skrev:

> Det er næppe tandlægens arbejde der er problemet.

Har du en formodning om hvad der *så* er problemet?
Hans

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-08-06 11:03

>Har du en formodning om hvad der *så* er problemet?

Tja, jeg er jo ikke tandlæge. Men kronen skal jo sidde fast på noget, ie
resterne af den gamle tand. Og den kan åbenbart ikke fastholde kronen...

<mlr>

Fra : Brian

Dato : 04-08-06 11:12

> Tja, jeg er jo ikke tandlæge. Men kronen skal jo sidde fast på noget, ie
> resterne af den gamle tand. Og den kan åbenbart ikke fastholde kronen...

Så er det da også tandlægens arbejde der er problemet. Har bør være i stand
til at vurdere om en sådan 'operation' kan foretages...

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-08-06 11:29

Den 04-08-06 12.11 skrev Brian følgende:

> Så er det da også tandlægens arbejde der er problemet. Har bør være i stand
> til at vurdere om en sådan 'operation' kan foretages...

Nej, læs Lisbeth Støvrings indlæg. Der kan fx være en lille revne i
tanden, der gør, at den ikke kan fastholde kronen. Det er ikke
nødvendigvis noget tandlægen kan se.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis kabaler og bridge.

Fra : L.Støvring

Dato : 03-08-06 14:40

> [...]
> med
> at lave en ny krone hvis det er det der er nødvendigt?
>
> Er der andre hér der har oplevet noget lignende?

Jeg har selv været samme tur igennem ( står faktisk pt. midt i det ). Jeg er
ikke helt klar over hvad en jacket-krone er, og jeg tror ikke det er den
slags jeg har. Mine kroner er titanium stifter som går ned i roden af en
rodbehandlet tand. Cementen i roden blev med tiden mør, og kronen blev
gentagne gange recementeret. Kronen blev efter flere recementeringer
udskiftet med en ny, med større stift, men heller ikke denne ville blive
siddende. Det viste sig at min tand-rod havde fået en lille revne, så den
bare udvidede sig ved cementeringen.

Nu har jeg fået roden ( faktisk 2 ) fjernet, og indopereret implantater i
kæben. Herpå skal så monteres kroner, når implantaterne har godt fast i
knoglen.

Men måske er det bare sådan en "kappe"-krone du har fået lavet? Dem har jeg
også nogle stykker af, og hvis ikke de passer 111% præcis kan de falde af.

Mvh. Lisbeth

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 03-08-06 14:51

L.Støvring skrev:

> Jeg har selv været samme tur igennem ( står faktisk pt. midt i det ).
> Jeg er ikke helt klar over hvad en jacket-krone er, og jeg tror ikke
> det er den slags jeg har.

Okay - jeg var måske bare for hurtig - fast står at jeg har en krone - det
er en guld-dims som sidder oven på en halv tand der er rodbehandlet.

> [...]
> og kronen blev gentagne gange recementeret. Kronen blev efter flere
> recementeringer udskiftet med en ny, med større stift, men heller

Egentlig samme princip som mit tilfælde - uden at jeg dog er ekspert på
området.

> Det viste sig at min tand-rod havde
> fået en lille revne, så den bare udvidede sig ved cementeringen.

Havde man kunnet forvente at tandlægen havde opdaget détte inden du fik en
ny krone med en større stift?

> Nu har jeg fået roden ( faktisk 2 ) fjernet, og indopereret
> implantater i kæben. Herpå skal så monteres kroner, når implantaterne
> har godt fast i knoglen.

Og det betaler du selv?

> Men måske er det bare sådan en "kappe"-krone du har fået lavet?

Dét er det formentlig!

> Dem har jeg også nogle stykker af, og hvis ikke de passer 111% præcis kan
> de falde af.

Har du oplevet détte?

Og i givet fald: hvordan forløb processen (garanti og betaling)?
Hans

Fra : L.Støvring

Dato : 03-08-06 17:00

..

> Havde man kunnet forvente at tandlægen havde opdaget détte inden du fik en
> ny krone med en større stift?

Tjaaa....................nej, jeg tror det ikke. Den var microskopisk ( i
starten ) og lod sig ikke se på røntgen.

> Og det betaler du selv?
Jeps - 36.000 for 2 nye bisser. Men jeg gør det glad og gerne, ift.
alternativet.

> Dét er det formentlig!

> Har du oplevet détte?
>
> Og i givet fald: hvordan forløb processen (garanti og betaling)?

Ja, det har jeg oplevet en enkelt gang. Jeg har 4 kroner ( af den slags hvor
tanden files konisk, og der sættes en metalkeramikkrone over )
Normalt kan kronen recementeres og så bliver den siddende, men med mit
"tandheld" var det selvfølgelig sådan at, den faldt af igen, og min tandlæge
vurderede at det kunne være dårligt arbejde fra teknikerens hånd, så jeg fik
taget aftryk til en ny, og fik den udskiftet. Uden beregning!
Egentlig tror jeg ikke der er særlige regler for tandkroner, det handler vel
dybest set om en god dialog med tandlægen!? Men på *alle* tandkroner lavet i
Danmark er der hhv. 5 og 10 års garanti, ifglg. de oplysninger jeg har
kunnet finde.
Men det er jo ikke sikkert at det i dit tilfælde er kronen den er gal med -
det kunne måske være et skævt aftryk eller uheldigt håndværk fra tandteknisk
laboratorium?

Mvh. Lisbeth

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 03-08-06 18:38

L.Støvring skrev:

> min
> tandlæge vurderede at det kunne være dårligt arbejde fra teknikerens
> hånd, så jeg fik taget aftryk til en ny, og fik den udskiftet. Uden
> beregning!

Okay!

> [...]
> Men det er jo ikke sikkert at det i dit tilfælde er kronen den er gal
> med - det kunne måske være et skævt aftryk eller uheldigt håndværk

I givet fald kunne det være jeg blev holdt skadesløs.

Jeg tænker også på hvornår det begynder at blive for "ofte" at "man" skal ha
cementeret sin krone fast igen - en eller 2 gange om året må vel siges at
være for meget, vil jeg mene.

Tak for dit input - det hjalp
Hans

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 08-08-06 08:23

Hans Paulin (6310) skrev:

> Jeg tænker også på hvornår det begynder at blive for "ofte" at "man"
> skal ha cementeret sin krone fast igen - en eller 2 gange om året må
> vel siges at være for meget, vil jeg mene.

Fik cementeret min krone fast i går - tandlægen sagde af sig selv at han
ville lave en ny hvis den faldt af igen.

Fik ikke indtryk af at dét ville koste mig noget!
Hans