Skriftstørrelse px ctr pt ctr em
Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 02-08-06 23:35

Er der i det hele taget hovedet og hale i spørgsmålet, eller er det blot mig
der ikke kan finde et holdepunkt?

I forsøg på at optimere har jeg forsøgt at holde mig til em - men det lader
sig ikke rigtig praktisere i IE, der tilsyneladende re helt anderledes
skruet sammen.

Er der nogen der har en forståelig måde at løse problemet på?

--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
www.genealog.dk www.skolekammeraten.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-08-06 04:51

Poul Erik Jensen skrev:

> Er der nogen der har en forståelig måde at løse problemet på?

Brug %. Så refererer du til brugerens normalstørrelse som du ikke
har en chance for at gætte.

--
Bertel

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 03-08-06 10:03

Bertel Lund Hansen skrev:

> Brug %. Så refererer du til brugerens normalstørrelse som du ikke
> har en chance for at gætte.

Der er det lille problem med %-størrelser på
skrift i IE medfører, at "Mindre skrift" bliver
meget for meget mindre.

Det problem kan dog imødegås med
body {
font-size:100.01%;
}

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 03-08-06 10:00

Poul Erik Jensen skrev:
> [...]
> sig ikke rigtig praktisere i IE, der tilsyneladende re helt anderledes

em-størrelser er da fint i IE. Hvad er problemet?

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 03-08-06 10:58

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> em-størrelser er da fint i IE. Hvad er problemet?

Problemet er, at der egentlig ikke er noget man kan stole på - mål og vægt
er jo ellers normalt ret fast, men ikke lige med skriftstørrelser. Nu havde
jeg (på råd fra dig) bestemt mig for at holde mig til em - men det kan man
jo heller ikke )

Jeg har bemærket, at du ofte springer over IE med samlede ben - en manøvre
jeg ikke kan tillade mig, hvilket altså også giver mig større hovedpine )

Der gik helt ged i (IE-)fontstørrelserne, da jeg ændrede en fast indstilling
for TD på 12px til 1em, hvilket jo så udmærket ud i FF.

Det er jo nok de mange tidligere formateringer, tilpasset på brugsstedet,
der gør det vanskeligt at tilpasse siderne generelt. Men langsomt og sikkert
får man vel styr på det )

CSS må jo ok have en separat IE-afdeling med alle definitioner, hvis man
skal slippe godt fra at rette et større site med store evolutionære
differenser.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 03-08-06 11:34

Poul Erik Jensen skrev:

> [...]
> jeg (på råd fra dig) bestemt mig for at holde mig til em - men det kan man

Jeg står nu fast på mit råd om em-størrelser, men jeg har
måske ikke fortalt hvad en em-størrelse egentlig er for én.

Det er nemlig lige præcis /ikke/ en fast størrelse som
pixels (px) eller punkter (pt).

Her er definitionen: 1 em er højden på den boks, der
omskriver et enkelt bogstav. I praksis afstanden mellem
grundlinierne i to linier tekst i samme afsnit med en
lineskydning (linieafstand) på 100%;

/Alle/ browsere viser som udgangpunkt al brødskrift (p, li,
dt, dd osv) i størrelsen 1em. I de fleste browsere, om ikke
alle, svarer det til en skriftstørresle på 16 pixel.

Men hvis en bruger nu i browserens tekststørrelsesværktøj
sætter skriftstørrelsen til "Større" er det en besked til
browserens om, at definitionen på en em nu er ændret, så det
svarer til ca. 19 pixel.

Unaset hvad du måtte, er det den optimale måde at målsætte
på. Men det kræver naturligvis, at man er
meget opmærksom på, hvordan browseren beregner /bredder/,
hvis disse er sat i em.

En h1-overskrift sættes grundlæggende af browseren til
ca. 1,7 em (1*1,2*1,2*1,2). Så hvis du sætter en venstre
margin på 1em på en h1-overskrift, translaterer denne
til ca. 28 pixel, hvilket jo er noget ganske andet end
en venstre margin på et p-element på 1em, der svare til
ca. 16 pixel.

Alt det ovenstående er naturligvis under forudsætning
af, at du ikke eksplicit har sat nogen skriftstørrelser.

Mit råd til dig har sikkert været det samme som jeg
altid gi'r:
Sæt ikke nogen skriftstørrelser på body-elementet eller
på nogen div'er, der skal indeholde tekst.
Sæt skriftstørrelser på tekstelementer i dele af em.
For eksempel p {font-size:0.9em;}

> Jeg har bemærket, at du ofte springer over IE med samlede ben - en manøvre
> jeg ikke kan tillade mig, hvilket altså også giver mig større hovedpine )

Det forstår jeg ikke en lyd af - kom med et eksempel.

> Der gik helt ged i (IE-)fontstørrelserne, da jeg ændrede en fast indstilling
> for TD på 12px til 1em, hvilket jo så udmærket ud i FF.

Kom med et eksempel.

> Det er jo nok de mange tidligere formateringer, tilpasset på brugsstedet,
> der gør det vanskeligt at tilpasse siderne generelt. Men langsomt og sikkert
> får man vel styr på det )

Somme tider kan det altså godt svare sig at starte
helt forfra.

> CSS må jo ok have en separat IE-afdeling med alle definitioner, hvis man
> skal slippe godt fra at rette et større site med store evolutionære
> differenser.

Ja, og hvad så?

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 03-08-06 16:14

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg står nu fast på mit råd om em-størrelser,...

Jamen, det er sikkert også godt nok - men vel ikke ubetinget, som ....

> ..., at du ikke eksplicit har sat nogen skriftstørrelser.

Tja, det er jo netop det jeg tidligere har gjort, og som jeg så forsøger at
rette op på ved enten at slette dem eller ændre dem til em. Det er åbentbart
ikke altid lige smart.

> Sæt ikke nogen skriftstørrelser på body-elementet eller
> på nogen div'er, der skal indeholde tekst.

Øhe, så har jeg igen misforstået budskabet - for det er netop hvad jeg har
forstået man skulle og som jeg så gjorde. (body {font-size: .7em}- forsøgte
med 1em, men fik voldsomme skriftstørrelser)

> Sæt skriftstørrelser på tekstelementer i dele af em.
> For eksempel p {font-size:0.9em;}

Tja, nok endnu en fejl - jeg har stort set afskaffet p, men kan godt se at
det netop der er muligt at styre fontstørrelsen lokalt uden at forstyrre de
overordnede (og genbrugte andetsteds).

> Det forstår jeg ikke en lyd af - kom med et eksempel.

http://www.webdesign101.dk/web102/dhtml/clipping/index.php
Ser ganske forkert ud i min IE - og er ikke den eneste.
Virker korrekt i FF.

> Kom med et eksempel.
Det kan jeg ikke lige - jeg rettede tilbage, straks efter jeg opdagede det.

> Somme tider kan det altså godt svare sig at starte
> helt forfra.

Tja, men det er nu en ordetlig mundfuld )

> Ja, og hvad så?

Nhæ, såmænd. Men problemet skal jo først erkendes.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 03-08-06 17:41

Poul Erik Jensen skrev:

> Øhe, så har jeg igen misforstået budskabet - for det er netop hvad jeg har
> forstået man skulle og som jeg så gjorde. (body {font-size: .7em}- forsøgte
> med 1em, men fik voldsomme skriftstørrelser)

Så er det jo netop du får problemer med arv,
medmindre du eksplicit sætter
p {font-size:100%;}
eller
p {font-size:1em;}

> Tja, nok endnu en fejl - jeg har stort set afskaffet p, men kan godt se at
> det netop der er muligt at styre fontstørrelsen lokalt uden at forstyrre de
> overordnede (og genbrugte andetsteds).

Nu kan du jo ikke ene mand afskaffe p-markøren, det
meste du kan gøre at at lade være med at bruge den.
Det forstår jeg ikke, hvordan man kan gøre.

> http://www.webdesign101.dk/web102/dhtml/clipping/index.php
> Ser ganske forkert ud i min IE - og er ikke den eneste.
> Virker korrekt i FF.

Hvilken version af IE er det, IE4?
Siden virker efter hensigten i IE6, IE5, Opera og
Firefox 1.5. Den er grim, vil jeg indrømme, men
sådan lavede jeg altså websider for 4 år siden.

> Det kan jeg ikke lige - jeg rettede tilbage, straks efter jeg opdagede det.

> Tja, men det er nu en ordetlig mundfuld )

Ja måske.

Jeg er lige kommet tilbage fra en byvandring
i Fredericia. Byens hovedport hedder Prinsens
Port, og er bygget i 1753 i tidens empirestil.
Guiden kunne fortælle fortælle at porten siden
byens grundlæggelse i 1650 og indtil den murede
port blev lavet i 1753 var lavet af egetømmer.
Det betød, at porten skulle fornys ca hvert
25. år.

Den garnisonskommandant, der fik lavet den nye
port sagde, at ganske vist var en muret port
3 gange så dyr som en tømmerport, men
han ville garantere, at den holdt i 100 år.

Det da en garanti, der vil noget.

Til dig vil jeg sige, er det ikke bedre
at starte forfra og bruge måske 25 timer på
en opgradering af noget, der allerede nu
er forældet og uoverskueligt, end at sidde og
fifle med noget uregerligt gammelt skidt 2
timer om dagen i en måned?

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 04-08-06 00:06

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Så er det jo netop du får problemer med arv,

Ja, det kan jeg godt se - nu!

> Nu kan du jo ikke ene mand afskaffe p-markøren,

Nej - det var nu heller ikke det jeg mente )))

> Det forstår jeg ikke, hvordan man kan gøre.

Nej, det ser jeg nu! - men det er jo hele formålet med debatten, at blive
klogere.

> Hvilken version af IE er det, IE4?

Version 6.0.2900.2180.xpsp_sp2_gdr.050301-1519

> Siden virker efter hensigten i IE6,

Ikke her!

> Ja måske.
>
> Jeg er lige kommet tilbage fra en byvandring....

Jo, jeg kan godt forstå sammenligningen ))

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-06 12:26

"Poul Erik Jensen" <jep@image.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er jo ellers normalt ret fast, men ikke lige med skriftstørrelser. Nu
> havde jeg (på råd fra dig) bestemt mig for at holde mig til em - men det

Det kan man da sagtens.

> [...]
>
> Det er jo nok de mange tidligere formateringer, tilpasset på brugsstedet,
> der gør det vanskeligt at tilpasse siderne generelt. Men langsomt og

Har du et link til en side, hvor vi kan se problemet? Mit bud er at du har
problemer med medarvning. Er font-size eksempelvis sat til 0.9em på et
overordnet element og også 0,9em på selve elementet giver det i praksis en
skriftstørrelse på 0.9em * 0,9em = 0,81em. Så tror det er der du skal lede
efter fejlen, da IE mig bekendt tolker forkert i denne forbindelse

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/
Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 03-08-06 12:44

"CS" <askmeforanaddress> skrev i en meddelelse
> Har du et link til en side, hvor vi kan se problemet?

Skolekammeraten

> problemer med medarvning.

Det tror jeg du har ret i.

.... desværre er jeg pt.optaget andetsteds, men vender tilbage med svar -
også til Jørgen - senere.

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 04-08-06 20:40

Poul Erik Jensen wrote:
> [...]
>
> Skolekammeraten

> Det tror jeg du har ret i.
>
> ... desværre er jeg pt.optaget andetsteds, men vender tilbage med

Siden CS glemte det, sæt body til 1em eller 100% OG HOLD SÅ FINGRENE FRA
SKRIFTSTØRRELSEN, for det er brugeren meget bedre til at administrere, end
du er

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 04-08-06 21:45

In news:44d3a283$0$186$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,

> Siden CS glemte det, sæt body til 1em eller 100%

Tja, det bliver jo nok 100.01% (Jørgens hint).

> OG HOLD SÅ FINGRENE FRA SKRIFTSTØRRELSEN,

Tja, det bliver lokalt hn og skrift/farve - resten skulle browseren kunne,
så vidt jeg har fanget det.

Foreløbig tak for hint - nu skal det lige kaperes og prøves.
Så kommer jeg nok igen )

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 03-08-06 18:00

"Poul Erik Jensen" <jep@image.dk> writes:

> [...]
> forstået man skulle og som jeg så gjorde. (body {font-size: .7em}- forsøgte
> med 1em, men fik voldsomme skriftstørrelser)

Så sæt font-størrelsen ned i din browser.
Det du ser, når du vælger "font-size:1em", er det samme som hvis du ingen
størrelse angiver. Det er *din* browsers indstillede default-størrelse.

Du kan tjekke om der er pillet ved font-størrelsen i browseren (View ->
Text Size, min IE står på "medium").

> http://www.webdesign101.dk/web102/dhtml/clipping/index.php
> Ser ganske forkert ud i min IE - og er ikke den eneste.
> Virker korrekt i FF.

Hvad har du gjort ved din IE? :)
Siden ser ens ud i IE 6, Firefox og Opera hos mig.

/L

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 04-08-06 00:09

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev i en meddelelse

> Så sæt font-størrelsen ned i din browser.
> Text Size, min IE står på "medium").

Også her.

> Hvad har du gjort ved din IE? :)

Ikke noget bevidst - men der er jo mange håndtag, så jeg vil da ikke
udelukke at have hevet i et forkert )

> Siden ser ens ud i IE 6, Firefox og Opera hos mig.

Tja - men altså ikke her!

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 04-08-06 10:31

Poul Erik Jensen skrev:

> Ikke noget bevidst - men der er jo mange håndtag, så jeg vil da ikke
> udelukke at have hevet i et forkert )

> Tja - men altså ikke her!

Det er eksempelsiden
http://www.webdesign101.dk/web102/dhtml/clipping/index.php
der diskuteres her.

En måde at teste din browsers indstillinger
på, når du får den slags resultater, er
jo at eftergøre resultatet. Siden du
har læst artiklen må du jo være interesseret
i clip-attributten, og så ligger det lige
for at kopiere fra min eksempelside og
se, om du kan få de ønskede resultater i
både IE og andre browsere.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 04-08-06 12:22

In news:44d313f0$0$12646$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
Jørgen Farum Jensen <jfjenzen@yahoo.dk> typed:

> Det er eksempelsiden
> http://www.webdesign101.dk/web102/dhtml/clipping/index.php
> der diskuteres her.
Siden kan ikke vises (??) d.v.s., når der klikkes på linket
Kopieret til IE åbner siden. Cutter jeg derimod adressen til
http://webdesign101.dk/web102/dhtml vises siderne efter hensigten - også når
der bladres frem til den aktuelle side.

> En måde at teste din browsers indstillinger på, ....

Den må jeg lige have engang til. Hvad/hvordan skal kopieres?

Oprindelig var det et link til siden, hvorfra har jeg glemt, der viste
fejlen. Jeg klikker jo blot på linket og siden vises med fejl i min IE
(se http://skolekammeraten.dk/jfjscreen.jpg) og på samme måde i FF,
der viser siden som jeg tror du forventer (bl.a. m/baggrund).
Om fejlen så er her eller der, ved jeg ret beset ikke.

Jo, jeg læser naturligvis dine sider, fordi jeg gerne vil lære mere.
Desværre lykkes det ikke altid, for emnet er jo ikke lille, og den erfaring
nogle af dine (ellers udmærkede) artikler forudsætter, har jeg ikke fuldt
tilegnet mig. Det er jeg vel næppe ene om.

Fra : Henny

Dato : 04-08-06 12:25

> [...]
> anderledes skruet sammen.
>
> Er der nogen der har en forståelig måde at løse problemet på?

Jeg bruger yderst sjældent de i subj. nævnte. I stedet enten lader jeg helt
være med at definere font-størrelse (Hvorfor egentlig gøre det? Det er jo
alligevel brugeren, der bestemmer, hvor stor skriften skal være) eller jeg
bruger flg.: xx-small, x-small, small, medium, large, x-large, xx-large, der
alle, som man vil kunne forstå, er relative størrelser. Jeg kan ikke rigtig
forstå denne tendens til at ville herske egenrådigt over et design.

Jeg må så indrømme, at noget af det, jeg har lavet, ser mindre lækkert ud,
hvis man i IE sætter skriftstørrelsen til "størst", men hvis det er det, der
skal til, for at man kan læse det, så er det vel til at leve med.

--
Mvh.
Henny