astma og smerter
Fra : Bente

Dato : 02-08-06 22:32

Jeg har i årevis haft problemer med hoste i lange perioder nogle gange om
året (varighed 2-3 måneder), som regel har lægerne ikke kunne høre noget på
mine lunger og jeg har bare fået forskellig hostesaft og en gang imellem
lidt penicillin. Da der er en del astma og allergi i min familie har jeg
selv en mistanke om astma. Jeg får også ofte hosteanfald ved anstrengelse,
strenge lugte, røg og andre irritanter.
Min tidligere læge har sagt at jeg ikke har astma efter en undersøgelse hvor
jeg skulle puste i en maskine der viste en normal kurve.
Min nuværende læge har sendt mig på lungeklinikken til yderligere
undersøgelse.
Denne undersøgelse er endnu ikke afsluttet, men indtil videre har
røntgenbilleder vist at mine lunger er fine. Men også at mit peakflow
forbedres med en dosis inhalator (den blå tror jeg det var). Jeg skal nu til
en ny undersøgelse hvor jeg medbringer skemaer over mit peakflow målt i en
måned. Jeg har nu målt mit peakflow i en måned og det ligger regelmæssigt på
350.
Men så er der sket dette. Jeg fik nogle stærke brystsmerter som jeg gik med
i et par uger i den tro at jeg havde fået træk. Men smerterne blev for
slemme og jeg tog til en læge (vikar for min egen læge) hun konstaterede
hurtigt at jeg havde kold lungebetændelse og gav mig penicillin og nogle
diclon til smerterne. Penicillinen hjalp ikke... Jeg gik så igen til
lægevikaren som sagde at mine smerter skyldes astma, og hun udskrev straks
inhalatormedicin. Både den brune som jeg skal tage 2 gange om dagen og den
blå som jeg skal tage 4 gange om dagen eller ved anstrengelse. Nu er
smerterne efterhånden ved at forsvinde, men jeg er skeptisk. Var det
virkelig astma som gav de smerter? Her forleden fik jeg ikke taget medicinen
i 1½ døgn og fik smerter igen, men stadig kan det jo godt være tilfældigt.
Det skal så også tilføjes at mit peakflow nu ligger på 410 som det skal
ifølge lægevikaren.
Jeg skal selvfølgelig tale med lægerne på lungeklinikken om dette, men vil
da gerne høre om andres erfaringer. Kan astma give så stærke smerter at man
ikke kan ligge ned og sove. ikke gøre en forkert bevægelse. Bare sådan nogle
dagligdagsting som at knappe bukser eller vaske hænder var bevægelser der
gjorde sindsygt ondt. Det føltes som en sviden og brænden i brystet,
samtidig med at det trykkede voldsomt. smerten var specielt koncentreret
højt oppe i brystet, der hvor ribbenene mødes. lægen mente det var
kombinationen af lungebetændelse og astma der gav mig smerterne... Jeg
tænker havde jeg egentlig lungebetændelse? Har jeg astma? Det sidste tror
jeg selv, men hvad skyldes smerterne?

Fra : Peter

Dato : 02-08-06 23:02

"Bente" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg tænker havde jeg egentlig lungebetændelse? Har jeg astma? Det sidste
> tror jeg selv, men hvad skyldes smerterne?

Umiddelbart syntes jeg at den beskrivelse du giver af de brystsmerter du har
fået, mere ligner symptomer på "reflux".
http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/spiseroerskatar.htm

Jeg prøvede det for et par år siden, og var bange for, at jeg var ved at få
et hjertetilfælde og kontaktede natlægen. Han kunne dog hurtigt berolige mig
med, at det kun var lidt mavesyre, der var løbet tilbage i spiserøret. Han
forklarede dog, at symptomerne på Reflux i mange tilfælde kunne forveksles
med symptomer på blodprop i hjertet.
Mine symptomer var trykken i brystet, og en stikkende smerte i brystet og ud
i den ene arm, når jeg lagde mig ned.

Det hele blev hurtigt kureret med et par mavetabletter ( Link 1100mg) og
Pamoler.

Peter

Fra : Bente

Dato : 02-08-06 23:10

> [...]
> ud i den ene arm, når jeg lagde mig ned.
>
> Det hele blev hurtigt kureret med et par mavetabletter ( Link 1100mg) og

Den tanke var jeg selv inde på og prøvede også både link og alminox og et
3. præparat som er flydende, men det hjalp ikke. Desuden kunne pamoler
overhovedet ikke tage smerterne, heller ikke kodimagnyl eller lignende. Jeg
havde ikke smerter ud i armen, men det at jeg lå på siden når jeg sov, og
derved trykkede brystet sammen eller jeg trykkede hænderne sammen foran
kroppen for eksempel ved håndvask eller når jeg skulle lukke bukserne,
udløste en skarp smerte.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 03-08-06 08:57

> [...]
> til en ny undersøgelse hvor jeg medbringer skemaer over mit peakflow målt
> i en måned. Jeg har nu målt mit peakflow i en måned og det ligger

Regelmæssigt peakflow uden medicin tyder på at du ikke har astma.

> [...]
> hurtigt at jeg havde kold lungebetændelse og gav mig penicillin og nogle
> diclon til smerterne. Penicillinen hjalp ikke...

Den kunne jo have hjulpet på lungebetændelsen, men der går uger, måneder
inden man er ovre sådan en omgang. Dine smerter kan sagtens skyldes en
muskelforstrækning i forbindelse med hosteanfaldende, og det tager også
noget tid inden det er helet op igen.

> inhalatormedicin. Både den brune som jeg skal tage 2 gange om dagen og den
> blå som jeg skal tage 4 gange om dagen eller ved anstrengelse.

Det lyder HELT forkert. Den blå tages kun forebyggende, hvis man ved at man
skal i gang med noget, hvor der kommer astma. Man tager den normalt ikke
løbende - prøv lige at tale med lægen igen og hør om det er noget hun mener
du skal fortsætte med fremover.

Mvh Maria

Fra : Timo Jensen

Dato : 16-08-06 09:24

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> [...]
> løbende - prøv lige at tale med lægen igen og hør om det er noget hun mener du
Det er individuelt hvordan medicinen tages. Især i "indkørings-perioden". Hvis
dit peakflow er lavt, kan det være en fordel at tage den hurtigvirkende
"blå/grøn..." inden steroiderne. Dette for at sikre et max optag af antagonisten
(såvidt jeg husker). Andre mildere tilfælde, hvor astmaen er under kontrol, har
du sikkert ret. Men lad lægen rådgive. Hvert tilfælde er individuelt, såe..

Mvh
Timo

Fra : Inger

Dato : 03-08-06 20:56

Bente skrev:
> [...]
> selv en mistanke om astma. Jeg får også ofte hosteanfald ved anstrengelse,

Hvad med ved fysisk anstrengelse? Begynder du meget nemt at hoste eller
bliver du bare almindeligt forpustet?

> Min tidligere læge har sagt at jeg ikke har astma efter en undersøgelse hvor
> jeg skulle puste i en maskine der viste en normal kurve.

Dette lyder særdeles bekendt for mig... Jeg får også nogle meget
voldsomme hoste anfald, som derefter udløser et astma anfald hvor jeg
ikke kan trække vejret. Det føles som om lungerne er for små til den
luft jeg prøver at hive derned, når jeg skal trække vejret ind efter et
host.

Et "normalt" astma anfald, ved f.x. anstrengelse eller røg, er (så vidt
jeg kan forstå) at man ikke kan komme af med luften. Det er (vistnok)
derfor man måler astma ved at puste i en maskine. Der er imidlertid
nogen som ikke kan trække vejret ind når de får et astma anfald. Da jeg
havde førstehjælp på Teknisk Skole stod det nævnt i bogen som "omvendt
astma". Det kan logisk nok ikke måles ved at puste i en maskine, og det
kan være derfor din læge afviste astma. Det gjorde min nemlig også til
at starte med, og afviste at give mig en inhalator.

Grunden til mine hosteanfald er at bronkierne meget nemt bliver
irriterede, og derfor bliver det kaldt for "astmatisk bronkitis". Det er
egentlig "kun" noget børn har, og som kan udvikle sig til "almindelig
astma", men jeg har det altså også. Altså noget i retning af "omvendt
astmatisk bronkitis". Og det kunne lyde som om det var noget af det
samme du lider af.

Nedenstående med smerter har jeg til gengæld aldrig oplevet, ligesom jeg
aldrig er blevet sendt til nogen videre undersøgelser. Men det kunne da
være spændende at høre hvad de afslører...

Håber du kan bruge mine erfaringer til noget...

Mvh. Inger

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-08-06 20:01

> [...]
> derfor din læge afviste astma. Det gjorde min nemlig også til at starte
> med, og afviste at give mig en inhalator.

Der findes ikke "omvendt astma". Astma er hævede slimhinder, evt med lidt
slim, som gør at du teknisk set ikke kan puste ud, men følelsen er at man
ikke kan få vejret. Man kan ikke føle at man ikke kan puste ud, blot at man
ikke kan få luft. Og det er meget målbart, da du ikke kan puste luft ud med
en fornuftig kraft, når du ikke kan få luft ind først. Så derfor kan en
maskine sagtens måle dig - den måler f.eks. også hvor mange liter luft, du
kan blæse ud - Ingmar Stenmark, som var en stor skiløber i 70'erne, havde en
lungekapacitet på 8 liter! Så rent fysisk havde han nogle fordele, som de
færreste mennesker har. Almindelige dødelige har en lungekapacitet på 4-5
liter, og for store lunger (som følge af ubehandlet astma) kan være under 3
liter.

Mvh Maria

Fra : Inger

Dato : 06-08-06 17:50

Maria Frederiksen skrev:

> [...]
> liter, og for store lunger (som følge af ubehandlet astma) kan være under 3

Det forstår jeg ikke.

Når jeg ikke har et anfald har jeg ikke de store problemer med at trække
vejret ind, og min læge kunne intet "unormalt" måle på maskinen. Når jeg
har et anfald kan jeg i den grad ikke trække vejret at jeg bliver
svimmel hvis ikke jeg får min medicin. Jeg hiver meget højlyd (min
kæreste synes der er en temmelig uhyggelig lyd) efter vejret, men der
kommer squ ikke meget luft ind. Når jeg endelig får lidt luft ned i
lungerne og skal af med den igen, er der absolut ingen problemer med det.

Og så kan jeg ikke forstå at der i en bog om førstehjælp står om en
ikke-eksisterende diagnose...

Vil det sige at lægen kun kan måle astma under anfald? I så fald er det
da ikke særligt brugbart...

Mvh. Inger

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 11-08-06 08:47

"Inger" <nomail@me.com> skrev i en meddelelse

> Vil det sige at lægen kun kan måle astma under anfald? I så fald er det da
> ikke særligt brugbart...

Hvis du har astma er det nemt at fremprovokere et (kontrolleret) anfald - og
så kan man måle sværhedsgraden og hvordan du reagerer på anfaldsmedicinen.

Problemer med at trække vejret kan være psykisk betingede. Det kan astma
iøvrigt også - i den forstand, at har man astma, så påvirkes den meget ofte
også af, hvordan ens psykiske tilstand er.

Mvh. Lisbeth

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 13-08-06 20:18

> Problemer med at trække vejret kan være psykisk betingede. Det kan astma
> iøvrigt også - i den forstand, at har man astma, så påvirkes den meget
> ofte også af, hvordan ens psykiske tilstand er.

"Kan" - for mit vedkommende er det absolut sandt. Glemme jeg min spray, er
jeg helt sikker på et anfald, men har jeg den med, får jeg sjældnere anfald.
Nervøsitet ved nye mennesker, angst for røgfyldt miljø osv osv kan sagtens
udløse anfald selv om jeg egentlig ikke burde få det. Stress gør det også
værre. Men ved man det, så gør det tilværelsen lidt nemmere.

Mvh Maria

Fra : Carsten Riis

Dato : 14-08-06 08:38

Maria Frederiksen skrev den 13-08-2006 21:17:

> [...]
> udløse anfald selv om jeg egentlig ikke burde få det. Stress gør det også
> værre. Men ved man det, så gør det tilværelsen lidt nemmere.

Hej Maria

Jeg tillader mig lige, at bryde ind i tråden her med en lidt anden
agenda end det tråden handler om.

I dk.helbred.slank havde vi en god debat omkring vægttab, motionens
formål hhv. formålsløshed, følgesygdomme mv.
Du skrev noget med, at du var bange for at få kræft, samtidig med at du
ikke kunne se noget formål med motion i forbindelse med vægttab.

Jeg fandt så en oplysning som fortalte, at overvægt/fedme er en
risikofremmende faktor for kræft og at motion derfor kan være et rigtigt
godt værktøj til at opnå et vægttab med og på sigt vægtkontrol.

Du kommenterede ikke denne oplysning. Er beskeden ikke kommet frem til
dig? På google kan du søge efter MessageID:
<gC3Ag.5039$_u.4988@news.get2net.dk>

Du syntes forhåbentlig at debatten var ligeså interessant som jeg syntes
den var og gerne vil fortsætte den.

Med venlig hilsen

Carsten Riis