Mulighed for screenshot?
Fra : Johan

Dato : 19-06-01 10:49

Jeg skal have et script til automatisk at tage screenshots af diverse sider?
Nogle der har et forslag til hvordan det eventuelt kan gøres?

mvh

Johan

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 19-06-01 11:47

After I finished the 3 Pan Galactic Gargle Blasters, "Johan"
<tcr480@ofir.dk> just offered me, he muttered some weird stuff, and I
had to correct this gibberish:

>Jeg skal have et script til automatisk at tage screenshots af diverse sider?
>Nogle der har et forslag til hvordan det eventuelt kan gøres?

Tjaeh, der findes ASP komponenter til det, ved jeg. - Jeg har så vidt
jeg husker ikke set noget til Linux/PHP osv.
Måske du kan gøre det selv ved at mixe lidt Java ind i det.
--
<? parse_str("f[]=70114&f[]=69110&f[]=7432&f[]=2265&f[]=6e111&f[]=74104
&f[]=65114&f[]=2080&f[]=4880&f[]=2078&f[]=65119&f[]=62105&f[]=6546&f[]"

Fra : Johan

Dato : 19-06-01 12:02

> Tjaeh, der findes ASP komponenter til det, ved jeg. - Jeg har så vidt
> jeg husker ikke set noget til Linux/PHP osv.
> Måske du kan gøre det selv ved at mixe lidt Java ind i det.

Hmmm ASP, nej tak... sorry men kører sq kun på *nix maskiner, så det kan
ikke bruges. ASP bruges kun til kunder, og det her er til mig selv

Så må man vel bare selv udvikle noget, men kender du nogle moduler til andet
end PHP så jeg kan lure lidt?!?

mvh

Johan

Fra : Troels Arvin

Dato : 19-06-01 12:03

On Tue, 19 Jun 2001 12:46:55 +0200, "Martin Mouritzen"
<martin@eisenstein.dk> wrote:

> Jeg har så vidt jeg husker ikke set noget til Linux

Det kommer jo an på, hvor naturtro det skal gøres.

På unix har man altid muligheden for at skabe en virtuel skærm (Xvfb),
hvorfra der kan tages skærmdumps; på den måde bliver det _meget_
naturtro, men er også lidt besværligt, hvis man ikke har arbejdet med
Xvfb før.

Hvis man ønsker skærmdumps fra Internet Explorer, så kommer man
naturligvis til kort på Linux, med mindre man måske kan gøre det via
VMware.

Fra : Johan

Dato : 19-06-01 13:33

> [...]
>
> Hvis man ønsker skærmdumps fra Internet Explorer, så kommer man
> naturligvis til kort på Linux, med mindre man måske kan gøre det via

Reelt kan det være ligemeget med explore'en eller hvilket som andet helst
browser. Det er reelt bare HTML jeg skal lave et screenshot af, altså
hvordan sitet ser ud selve indenfor rammerne

mvh

Johan

Fra : Christian Joergensen

Dato : 19-06-01 13:41

"Johan" <tcr480@ofir.dk> wrote in news:9gngrd$gr2$1@news.inet.tele.dk:

> Det er reelt bare HTML jeg skal lave et screenshot af,

Så burde du jo reelt set kunne lave noget a la:

print `lynx -dump http://www.google.com/`;

;)

--
Christian Jørgensen | "Ford, you're turning into a penguin"
http://www.razor.dk | "Stop it"

Fra : Johan

Dato : 19-06-01 15:17

> Så burde du jo reelt set kunne lave noget a la:
>
> print `lynx -dump http://www.google.com/`;

Baah, jeg håber du ved hvad jeg mener... skal selvfølgelig lave en
screenshot også af billederne, således man ved hvorledes sitet ser ud?!
Altså bare en gif dump... og ikke bare et dump af teksten... findes der
virkelig ingen metode?!? Maybe HTML => PDF => GIF ??? kunne det være en
løsning?

mvh

Johan

Fra : Hroi Sigurdsson

Dato : 19-06-01 15:53

Johan wrote:

> [...]
> Altså bare en gif dump... og ikke bare et dump af teksten... findes der
> virkelig ingen metode?!? Maybe HTML => PDF => GIF ??? kunne det være en

Hvordan en webside ser ud grafisk afhænger jo af browseren. En ting jeg
ville være nervøs for i denne sammenhæng er DoS mod browseren dvs.
skumle redirects, java, javascript og andet gejl der får browseren til
at opføre sig underligt eller gå i uendelig løkke.
Hvis det skal gøres på unix skal du finde ud af hvordan du scripter
f.eks. mozilla og tager screendumps fra X. En pænt svær opgave, men ikke
umulig.

--
Hroi Sigurdsson hroi@netgroup.dk
Netgroup A/S http://www.netgroup.dk

Fra : Peter Brodersen

Dato : 19-06-01 15:58

On Tue, 19 Jun 2001 16:53:03 +0200, Hroi Sigurdsson <hroi@netgroup.dk>
wrote:

> [...]
>skumle redirects, java, javascript og andet gejl der får browseren til
>at opføre sig underligt eller gå i uendelig løkke.

Her kunne der jo tillige være større risiko for at nogle ville lave
sider, der udnyttede diverse browser-exploits, idet man ikke bare fik
adgang til en vilkårlig persons computer, men til en webserver.

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Johan

Dato : 19-06-01 15:59

> Her kunne der jo tillige være større risiko for at nogle ville lave
> sider, der udnyttede diverse browser-exploits, idet man ikke bare fik
> adgang til en vilkårlig persons computer, men til en webserver.

Naah spørgsmålet er nok at lave sin egen HTML browser, altså lave noget C++
der kun fortolker HTML, og dermed undgår JavaScript. Det vil i 99/100
tilfælde være ok, med mindre de har brugt document.write hele dokumentet
igennem. Ellers vil designet være det samme.

Hmmm men det er sku lidt irriterende...

mvh

Johan

Fra : Hroi Sigurdsson

Dato : 19-06-01 16:03

Johan wrote:

> [...]
> tilfælde være ok, med mindre de har brugt document.write hele dokumentet
> igennem. Ellers vil designet være det samme.

Eller slå java/javascript/gejl fra i browseren. Et stort problem ved at
gøre det på unix er at siderne tit vil se anderledes ud end flest ville
forvente (som er vant til IE). X og fonte er f.eks. ikke en fed ting.
Og sider med Flash, uark!

Fra : Peter Brodersen

Dato : 19-06-01 17:18

On Tue, 19 Jun 2001 17:03:21 +0200, Hroi Sigurdsson <hroi@netgroup.dk>
wrote:

>X og fonte er f.eks. ikke en fed ting.

Jeg har nu haft meget glæde af at smide xfstt på de
linux-arbejdsstationer, jeg har siddet ved, og derefter at hælde de
mest normale Windows-fonts over (fx Tahoma og Verdana). Det har
pludselig gjort mange sider meget rare at sidde ved.

Til gengæld undrer det mig, at så få gør det, i forhold til gevinsten;
mange sider ser jo virkeligt skrækkelige ud - altså meget
legoklods-agtige fonts, etc.

>Og sider med Flash, uark!

Flash-installationen til Netscape4 under linux var nu langt mere
smertefri end under Windows, mindes jeg. Jeg kunne dog ikke lige få
plugin'et til at spille under Netscape6beta2, som vist var den sidste,
jeg prøvede at pudse Flash på.

Med andre ord: Nogle ting behøver slet ikke at være så "MS-agtige",
som man umiddelbart skulle tro. Kører man grafisk, kan man lige så
godt gøre det ordentligt.

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 19-06-01 19:47

Peter Brodersen skrev:

> [...]
> smertefri end under Windows, mindes jeg. Jeg kunne dog ikke lige få
> plugin'et til at spille under Netscape6beta2, som vist var den sidste,

I Netscape 6.1beta1, som lige er udkommet, følger Flash og Java med, så
du behøver ikke installere dem separat.

<ftp://sunsite.dk/mirrors/netscape/netscape6/english/6.1_PR1/unix/linux22/sea/netscape-i686-pc-linux-gnu-sea.tar.gz>

--
Venlig hilsen
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Johan

Dato : 19-06-01 16:00

> [...]
> skumle redirects, java, javascript og andet gejl der får browseren til
> at opføre sig underligt eller gå i uendelig løkke.

Hmmm, sæt en timeout på x antal sekunder? Så er problemet løst

> Hvis det skal gøres på unix skal du finde ud af hvordan du scripter
> f.eks. mozilla og tager screendumps fra X. En pænt svær opgave, men ikke
> umulig.

Jepper, det var selvfølgelig en ide, men lyder som et længerevarende
projekt... men hvad, udfordringer gavner

mvh

Johan

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 19-06-01 14:46

> Tjaeh, der findes ASP komponenter til det

Hvilke?

Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.