Hmmm - hvad er der galt med denne linie ??
Fra : Jebber

Dato : 30-07-06 22:04

Under check af en GEDCOM-fil til har jeg fået en fejlmeldingen

Linie 2602 : Linien har invalid karakter(er) for det aktuelle karakter sæt

på denne linie:

1 NOTE XX blev f²dt 13.12.1811 pêa arvefµstegêarden i ¢sterby, som hans far,
XXX, i 1806 havde fêaet overdraget efter sin afd²de ugifte bror. Ejendommen
h²rte under grevskabet XXX og havde et tilliggende pê

...det er Brothers keeper der har lavet filen, og jeg kan godt se at den
oversætter ÆØ og Å med noget sjovt skriveri, men hvad er der galt??

Jenny

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 01-08-06 10:21

"Jebber" <asg@asg.dk> skrev i en meddelelse
> Under check af en GEDCOM-fil ...

En GEDCOM-fil er jo en ren tekstfil, der kan editertes i en simpel
teksteditor, og det er oftest nødvendigt at tilrette eksportfilen, så den
tilpasses det program der skal modtage den.

De er jo ikke altid enige om detaljerne )

- Og er det en frisk installation af det nye, så kan der være nogle
opsætningsfejl - specielt omkring det karaktersæt der benyttes.

Brug en editor til at søge efter de forkerte tegn og erstat dem med de
rigtige og importer igen - så forsvinder fejlen.

Med hensyn til tags, så er det nødvendigt at kende begge programmers måde at
håndtere disse, for at sige noget konkret (læs brugsforvirringen )

- Brug nogle mindre filer til at teste/lege med det nye program nogle gange,
så du bliver fortrolig med proceduren og opdager de nødvendige detaljer,
inden du importere den endeligt.

--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
www.genealog.dk www.skolekammeraten.dk

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 02-08-06 10:31

On Sun, 30 Jul 2006 23:03:43 +0200, in dk.videnskab.historie.genealogi
"Jebber" <asg@asg.dk> wrote:

> [...]
>
>..det er Brothers keeper der har lavet filen, og jeg kan godt se at den
>oversætter ÆØ og Å med noget sjovt skriveri, men hvad er der galt??

Du angir ikke hvilken versjon GEDCOMen er laget med Det angis i
toppen på Gedcomfilen. Der angis også tegnsettet som GEDCOMen er laget
i.
eks

0 HEAD
1 SOUR BROSKEEP
2 VERS 6.2.19 WINDOWS
1 DEST BROSKEEP (BROTHERS KEEPER)
1 DATE 30 JUL 2006
1 CHAR ANSEL
1 FILE D:\DISTREFF\db03401.GED
1 GEDC
2 VERS 5.5
2 FORM LINEAGE-LINKED

Dette er minimum av opplysninger og har du ikke dette er det sansynlig
av GEDCOMen er laget med "for gammel" versjon av BK. Alle GEDCOMfiler
fra BK bør ha denne linejen. Hvis ikke bør brukeren oppdatere sitt
program

I tillegg er dette lagt in som en NOTE

--
Otto Jørgensen
http://home.online.no/~otjoerge/bk/

Fra : Arne Feldborg

Dato : 02-08-06 12:25

"Jebber" <asg@asg.dk> skrev Sun, 30 Jul 2006 23:03:43 +0200

>1 NOTE XX blev f²dt 13.12.1811 pêa arvefµstegêarden i ¢sterby, som hans far,
>XXX, i 1806 havde fêaet overdraget efter sin afd²de ugifte bror. Ejendommen
>h²rte under grevskabet XXX og havde et tilliggende pê

De brugte tegn er alle legale karakterer i Ansel tegnsættet og burde
ikke volde problemer overhovedet.

Så enten har det afgivende program sat forkerte oplysninger om tegnsæt
ind i filen, eller også er det modtagende program der misfortolker
oplysningerne.

Det undrer mig bare lidt, om netop denne ene note skulle være anderledes
end alle de andre i den samme fil - eller er det alle noter med danske
tegn der giver problemer. Kunne det evt. være de to navne du har fjernet
der indeholder nogle mystiske tegn.?

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 02-08-06 12:47

"Jebber" <asg@asg.dk> wrote:

> [...]
>
>..det er Brothers keeper der har lavet filen, og jeg kan godt se at den
>oversætter ÆØ og Å med noget sjovt skriveri, men hvad er der galt??

En GEDCOM er laget i ANSEL, ANSI eller ASCII og leser du disse filene
med "normale" teksteditorer er det ikke unormatl at tegnene ser litt
"rare" ut.
Nødvendig omforming av dette ivaretas det porgrammet du importere
programmet i.

Det ser ut som Gedcomfilen du har åpnet er laget i Ansel.