Import af GED-fil til Family tree maker
Fra : Jebber

Dato : 30-07-06 21:55

Hmm - har kørt Brothers keeper, og ville prøve at skifte til FTM.

Jeg får nogle oversættelesfejl under importen, som bl.a ligger på datoer.
Er der nogen der kan henvise til en hjemmeside hvor der forklares med ABT,
EST og Between etc..

eller er der andre programmer der kan checke syntax??

Jenny

Fra : Hugh Watkins

Dato : 02-08-06 00:16

Jebber wrote:

> [...]
> EST og Between etc..
>
> eller er der andre programmer der kan checke syntax??

see the help files for FTM and knowledge base on line

FTM takes the date format from your own system

ABT = circa = About (hint type c1899 for a shotcut)

Est = estimated I dont use that in FTM so change it to Abt

between
in FTM options you can cose which format
I use a "-"

welcome to the club !

I have been using FTM for 6 - 7 years

abt 1999 I guess

regards

Hugh W
on a dark night in a wet Copenhagen

--

new computer = new blog
http://mac-on-intel.blogspot.com/

daily blogs with new photos
http://snaps2006.blogspot.com/
http://slim2005.blogspot.com/

family history
http://hughw36.blogspot.com

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 02-08-06 10:23

On Sun, 30 Jul 2006 22:54:59 +0200, in dk.videnskab.historie.genealogi
"Jebber" <asg@asg.dk> wrote:

> [...]
>EST og Between etc..
>
>eller er der andre programmer der kan checke syntax??

Hvis disse begrepene står i GEDCOMfilen skal du ikke ha priblemer, da
dette er vanlige standardbegreper i GEDCOM. Begrepene er definert i
GEDCOM som

DATE_APPROXIMATED: = {Size=4:35}
[
ABT <DATE> |
CAL <DATE> |
EST <DATE>
]
Where :
ABT =About, meaning the date is not exact.
CAL =Calculated mathematically, for example, from an event date and
age.
EST =Estimated based on an algorithm using some other event date.

DATE_RANGE: = {Size=8:35}
[
BEF <DATE> |
AFT <DATE> |
BET <DATE> AND <DATE>
]

Where :
AFT =Event happened after the given date.
BEF =Event happened before the given date.
BET =Event happened some time between date 1 AND date 2. For example,
bet 1904 and 1915 indicates that the event state (perhaps a single
day) existed somewhere between 1904 and 1915 inclusive.

The date range differs from the date period in that the date range is
an estimate that an event happened on a single date somewhere in the
date range specified.

The following are equivalent and interchangeable:

Short form Long Form
---------- ---------
1852 BET 1 JAN 1852 AND 31 DEC 1852
1852 BET 1 JAN 1852 AND DEC 1852
1852 BET JAN 1852 AND 31 DEC 1852
1852 BET JAN 1852 AND DEC 1852
JAN 1920 BET 1 JAN 1920 AND 31 JAN 1920

http://homepages.rootsweb.com/~pmcbride/gedcom/55gcch2.htm#S1

--
Otto Jørgensen
http://home.online.no/~otjoerge/bk/

Fra : Arne Feldborg

Dato : 02-08-06 12:10

"Jebber" <asg@asg.dk> skrev Sun, 30 Jul 2006 22:54:59 +0200

>Jeg får nogle oversættelesfejl under importen, som bl.a ligger på datoer.
>Er der nogen der kan henvise til en hjemmeside hvor der forklares med ABT,
>EST og Between etc..

Hvis det kun drejer sig nogle få fejl er det nemmest bare at bede FTM om
at ignorere fejlene, og så gennemføre importen. Derefter printer du
fejlloggen ud på papir, finder de pågældende poster i FTM og retter
fejlene manuelt.

Hvis det drejer sig om et større altal poster med samme fejltype kan det
være aktuelt at redigere direkte i gedcom filen med noget søg og erstat.
Det er en helt almindelig tekstfil, så der er ikke noget at risikere,
men det kræver en smule kendskab til gedcom.

Husk dog altid at arbejde med en kopi af filen og gem den oprindelige.!

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 09-08-06 22:37

Jeg er helt enig med Arne.

BK accepterer - desværre - datoer, som ikke overholder Gedcom standarden,
derfor opleves du fejlene, når du importerer til programmer, som overholder
dato standerden i Gedcom.

Ole P. Bielefeldt
www.familytreemaker.dk

Fra : Brothers Keeper - Da~

Dato : 11-08-06 06:29

Måske det er GEDCOM standarden der skal rettes til så
Hvor ofte har vi ikke datoer som

[CA.] Ca. 1824
[FØR] Før 1730
[EFT] Efter 1845
[OMK] Omkring 1770
[dobbeltklik på datofeltet] Mellem 1812 og 1815

[ ] = hvad der skal anvendes i BK

Chris Gade Oxholm Sørensen
www.brotherskeeper.dk

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 11-08-06 15:55

"Brothers Keeper - Danmark" <support@bk6.dk> skrev Fri, 11 Aug 2006
07:29:28 +0200

> [...]
>[EFT] Efter 1845
>[OMK] Omkring 1770
>[dobbeltklik på datofeltet] Mellem 1812 og 1815

De eksempler du nævner ovenfor kan alle beskrives i korrekt gedcom, og
det er det afgivende programs opgave at gøre dette.

Hvad der skal / kan anvendedes internet i BK er en udelukkende en sag
mellem brugeren og programmets producent - det rager alle andre en
høstblomst.

Det er derimod væsentligt at programmet (helt uden brugerens medvirken)
sørger for at det der gemmes i en gedcomfil er korrekt gedcom5.5 uanset
hvordan det er indtastet.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/