Andet multimedie
bentjuul 3670
JPG-format som jeg ikke kan åbne
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-07-06 16:10

Hej alle

En af mine bekendte har sendt mig nogle billeder som hun ikke kan
åbne, men det kan jeg heller ikke. Billederne hedder .JPG til
efternavn, men mine billedprogrammer siger noget med "Ukendt
format". Mit primærer er IrfanView i nyeste opdatering.

Er der nogen der ved hvilket format det kan være og hvordan jeg
får dem åbnet?

Det er en fotograf ved en eller anden kulørt sprøjte
(Billedbladet eller noget i den stil) der har taget dem.

--
Bertel

Fra : Lindkold

Dato : 01-08-06 14:26

"Bertel Lund Hansen" skrev...
> [...]
> format". Mit primærer er IrfanView i nyeste opdatering.
>
> Er der nogen der ved hvilket format det kan være og hvordan jeg

Hej Bertel,

Kan det være noget med at de er gemt på en mac og ikke er sat som
pc-kompatible, selvom de er gemt som .jpg?

Lindkold
--
www.lindkold.dk
Billig hjemmeside | Professionelt Design | Lindkold Webdesign

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-08-06 16:17

Lindkold skrev:

> Kan det være noget med at de er gemt på en mac og ikke er sat som
> pc-kompatible, selvom de er gemt som .jpg?

Det kan godt ske. Jeg kan prøve at forhøre mig.

Jeg kikkede på den rå fil, og i starten stod der noget med Adobe
Photoshop. Har den et privat JPG-format?

Min bekendts problem er i øvrigt løst, for senere fik hun
billederne i et normalt format indlejret i et Worddokument.

--
Bertel

Fra : Peter Loumann

Dato : 01-08-06 16:36

On Tue, 1 Aug 2006 17:17:11 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg kikkede på den rå fil, og i starten stod der noget med Adobe
> Photoshop. Har den et privat JPG-format?

Nej!

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Lindkold

Dato : 01-08-06 16:37

"Bertel Lund Hansen" skrev i en meddelelse ...

> Det kan godt ske. Jeg kan prøve at forhøre mig.
>
> Jeg kikkede på den rå fil, og i starten stod der noget med Adobe
> Photoshop. Har den et privat JPG-format?

Ikke så vidt jeg ved - jpg er universalt format, men jeg har selv oplevet
samme
problem med filer der var gemt i PS på en mac og ikke kunne ses på pc.
Desværre
var afsender ikke meget bekendt med PS, men mener at have hørt om
indstillinger på
en mac der kan gøre dem pc-kompatible/ikke pc-kompatible.

> Min bekendts problem er i øvrigt løst, for senere fik hun
> billederne i et normalt format indlejret i et Worddokument.

Kan hun ikke sende .doc til dig så du kan prøve om du kan pille dem ud
derfra?

Lindkold
--
www.lindkold.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-08-06 18:35

Lindkold skrev:

> Kan hun ikke sende .doc til dig så du kan prøve om du kan pille dem ud
> derfra?

Mit 'problem' er kun af teknisk art. Billederne er private, og
jeg fik dem kun sendende for at prøve om jeg kunne få åbnet dem
til hende.

Jeg prøver at spørge hendes kilde hvordan problemet blev løst, og
så vender jeg tilbage.

--
Bertel

Fra : Lindkold

Dato : 01-08-06 20:28

> [...]
> til hende.
>
> Jeg prøver at spørge hendes kilde hvordan problemet blev løst, og

Fint.

--
Fandt denne fra en hjælpefil til PS7 hvor der står:

"In Windows, you can add file information to files saved in
Photoshop, TIFF, JPEG, EPS, and PDF formats. In Mac OS, you can
add file information to files in any format. "

Det kunne tænkes at der var pillet ved filen i Mac og pc ikke understøtter
dette. Hvorfor der er denne forskel - og om der er samme issue med nyere
udgaver af PS - har jeg ingen anelse om.

Jeg kan ikke forestille mig, at Windows/pc ikke understøtter dette, men det
kunne være noget lign. der er sket som generer en fejl når du åbner på en
pc?

Det må stå i det uvisse til nogle af grafik-eksperterne ser tråden.

Lindkold
--
www.lindkold.dk

Fra : Storm

Dato : 03-08-06 08:02

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
> efternavn, men mine billedprogrammer siger noget med "Ukendt
> format". Mit primærer er IrfanView i nyeste opdatering.

Kan IrfanView vise CMYK-jpg?

Så vidt jeg ved kræver de gængse pc-office programmer RGB-jpg.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-08-06 11:36

Storm skrev:

> Kan IrfanView vise CMYK-jpg?

Det ved jeg ikke. Kan du linke til sådan et billede?

--
Bertel

Fra : Lindkold

Dato : 03-08-06 12:13

http://www.lindkold.dk/cmyk.html

Fra : Storm

Dato : 03-08-06 12:36

> http://www.lindkold.dk/cmyk.html

Det billede jeg henter hos dig er rgb - ellers kan det jo ikke vises i
browseren.

Jeg har lagt en cmyk version og din original rgb version i en zippet
mappe her:

http://home19.inet.tele.dk/storms/pakkeud.zip

Prøv

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-08-06 13:19

Storm skrev:

> Jeg har lagt en cmyk version og din original rgb version i en zippet
> mappe her:

IrfanView åbner alle billederne uden problemer.

--
Bertel

Fra : Storm

Dato : 03-08-06 14:12

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

> IrfanView åbner alle billederne uden problemer.

Måske er de "gået i stykker under forsendelsen".

Jeg ville få dem sendt igen i en zippet fil.

--
Venlig hilsen Nina Storm