Øv, han skider s'gu i min seng!
Fra : Doctor Tennant

Dato : 30-07-06 21:51

For noget tid siden skrev jeg ang. en kat der havde slået sig ned hos mig.
Efter at have tjekket efter chip, etc, er han faldet fint til her, og har
været problemfri bortset fra fælderi - og det kan han jo ikke gøre for.

Nu har han så bare valgt at benytte min seng som kattebakke to gange...
Begge gange har han besørget og urineret i mine dyner\på mine lagener... Jeg
forstår ikke det attraktive i det?

Han har konstant adgang til have og kattebakke. Vinduet står åbent, så han
kan komme ind og ud. Han sover som regel enten i kurv på gulvet i mit
soveværelse, eller i karmen af det vindue der er åbent ud til haven, og han
gør det kun efter jeg er stået op (bortset fra én gang, hvor jeg blev vækket
på ubehagelig vis af en sær hvislen i fodenden... tssssssssss... efterfulgt
af en varm følelse, *G*), så det kan ikke være fordi han ikke kan nå at
krydse distancen...!

Markerer han territorie? 2 af mine hunde gjorde det indimellem - tissen,
aldrig pøllen. Det var klar territoriemarkering, men jeg ved ikke om katte
også markerer deres ejendele på denne facon - og om han lægger beslag på mig
på den måde?

Er det citronsaft, jeg skal sprøjte ud over min seng for at fjerne
interessen? Det er dyrt i vask, at skulle igennem et lagen og et dynebetræk
om dagen, og så er det naturligvis klamt som ind i pokker...

Nogle idéer?

HC

Fra : Tina M.

Dato : 30-07-06 22:05

"Doctor Tennant" <buggeroff@bloodyspammers.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> interessen? Det er dyrt i vask, at skulle igennem et lagen og et
> dynebetræk om dagen, og så er det naturligvis klamt som ind i pokker...

Er han kastreret ?

--
Mvh, Tina
www.heart-and-soul.dk

Fra : Hanne Engermann

Dato : 30-07-06 22:26

> [...]
> interessen? Det er dyrt i vask, at skulle igennem et lagen og et dynebetræk
> om dagen, og så er det naturligvis klamt som ind i pokker...

Jeg tror bestemt, du selv er inde på noget af det rigtige.
Katte betragter hverken afføring eller urin som noget ulækkert og
"straffende" over for deres menneske, men som markering af territorie.

Det store spørgsmål er så: Har du fået ham kastreret? Hvis ikke, så
skynd dig at få det gjort (husk samtidig evt. vaccination og
øretatovering) hellere i går end i morgen. Det vil højst sandsynligt
hjælpe.

Hvis hans urenlighed skyldes, at han er fertil, vil det ikke hjælpe at
bruge FeliWay. Er han derimod kastrat, er der stor sandsynlighed for et
positivt resultat med det.

Ellers lyder det, som om I to hygger jer sammen, og jeg synes det er til
UG, at du tackler situationen, som du gør. Nogle ville nok bare have
valgt at stritte ham på gaden igen, desværre.

Held og lykke!

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Doctor Tennant

Dato : 30-07-06 23:17

> [...]
> skynd dig at få det gjort (husk samtidig evt. vaccination og
> øretatovering) hellere i går end i morgen. Det vil højst sandsynligt

Nej, det har jeg ikke fået gjort endnu - såvidt jeg ved er det meget dyrt,
og jeg har simpelthen ikke haft råd til at bruge de 4.000 kroner, jeg har
fået at vide at det skulle koste, på det. Jeg får det desværre heller ikke
det næste halve års tid, men så kan jeg forstå at det skal gøres...

> Ellers lyder det, som om I to hygger jer sammen, og jeg synes det er til
> UG, at du tackler situationen, som du gør. Nogle ville nok bare have
> valgt at stritte ham på gaden igen, desværre.

Nu har jeg jo haft tre hunde, så jeg er trods alt vant til (en sjælden gang)
at træde i efterladenskaber. Det er lige klamt hver gang, men det dør man jo
ikke af.

HC

Fra : Hanne Engermann

Dato : 31-07-06 00:20

> [...]
> fået at vide at det skulle koste, på det. Jeg får det desværre heller ikke
> det næste halve års tid, men så kan jeg forstå at det skal gøres...

GISSSSP! Hvor har du dog det svimlende beløb fra?
En kastration af en hankat koster ca. 800 kr., nogle steder billigere,
andre steder dyrere. Ring til et par dyrlæger i nærheden og spørg til
deres priser (incl. vaccination og øremærkning), men tag lige og undgå
Bret-Hansen's klinikker!

Jeg er næsten skrå-sikker på, at det hjælper at få kalorius kastreret.
Forresten er det vel heller ikke nogen rar tanke for dig, at han er med
til at sætte en masse uønskede killinger i verden, der går en kummerlig
tilværelse i møde.
Og om det er synd for ham? Ikke spor - tværtimod. Det er ikke med katte,
som med mennesker. Det du opnår er, at han ikke strejfer så meget og
kommer hjem med bidsår og bylder (= dyrlægeudgifter) og måske smittet
med dødelige kattesygdomme. Han bliver endnu mere kontaktsøgende over
for dig, og som sagt holder han helt sikkert op med at bruge din seng
som WC = besparelser på udgifter til vask.

PS: Der er flere forstående dyrlæger, der måske vil lade dig betale
regningen ad et par gange.

Fra : Doctor Tennant

Dato : 31-07-06 15:36

> [...]
> andre steder dyrere. Ring til et par dyrlæger i nærheden og spørg til
> deres priser (incl. vaccination og øremærkning), men tag lige og undgå

Nåh, herregud.. Jeg havde fået at vide at det skulle koste omkring 4.000,00,
af en veninde der åbenbart har betalt dette beløb for at få hendes hankat
kastreret i sin tid. Så kan jeg jo få det ordnet, når jeg har fået løn.

> Forresten er det vel heller ikke nogen rar tanke for dig, at han er med
> til at sætte en masse uønskede killinger i verden, der går en kummerlig
> tilværelse i møde.

Nej, det er det ikke. Men hvis nu det HAVDE kostet 4.000,00 så ville det
såmænd ikke ændre på min økonomiske situation, uanset hvor ubekvem en tanke
det så måtte være.

> PS: Der er flere forstående dyrlæger, der måske vil lade dig betale
> regningen ad et par gange.

Jo, men når det så ikke koster mere end omkring en tusse, så er det da til
at overkomme.

Skidegodt! =)

HC

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 31-07-06 05:44

> [...]
> fået at vide at det skulle koste, på det. Jeg får det desværre heller ikke
> det næste halve års tid, men så kan jeg forstå at det skal gøres...
-----------

som hanne nævner omkring de 800,- incl vacc. jeg kan heller ikke forestille
mig andet, end at dyrlægen vil hjælpe dig ved at skære regningen over i 2,
hvis det skulle være.
jeg har selv tidligere stået i sådanne situationer, hvor dyret har skullet
under behandling, og jeg bare ikke har haft pengene til regningen. så se at
få det gjort, det vil du bestemt ikke fortryde!

mvh. marie

Fra : Daniel W Johansen

Dato : 01-08-06 09:38

Så dyrt er det slet ikke. Nu ved jeg ikke hvorfra i landet du er, men
tag f.eks dyrehospitalet på hobro her fra aalborg
http://www.dyrehospitalethobrovej.dk/Priser/priser.htm

En Kastration koster 660kr

Fra : Daniel W Johansen

Dato : 01-08-06 09:40

Og jeg skal lære at bladere længere ned før jeg svare, kan se du har
fået svaret et par gange så jeg undskylder :)

Fra : Gainsbourg

Dato : 31-07-06 18:12

Som du allerede har fået at vide, så skal du regne med under 1000 kr alt
inkl. Brug lejligheden til at få ham øretatoveret og vaccineret, når du nu
alligevel har ham i narkose. Dyrlægen bør også lige være obs på hans
urinveje, da adfærden også kan være et symptom på infektion i urinvejene
eller anden mistrivsel. Nævn adfærden når du taler med dyrlægen.

I øvrigt så er det sådan med hankatte, at det simpelthen er et must at få
dem kastreret hvis ikke de decideret skal bruges i avl (og hvis det er
tilfældet, så bor de som regel i et lille lukket anlæg i baghaven, fordi
folk ikke kan have dem indenfor). Så længe han er fertil vil problemet bare
blive værre og jo længere du venter, jo større er risikoen for at adfærden
fortsætter efter kastraktionen. Fertile hankatte strinter i 99 ud af 100
tilfælde og det stinker værre end noget andet og får hjem og indbo til at
lugte som bare pokker.

Når katten er kastreret er det en god ide at give et kvalitetsfoder, så han
ikke risikerer problemer med urinvejene og har de bedste forudsætninger for
optimalt helbred og minimal fældning. Spørg dyrlægen til råds - mærker som
Royal Canin, Prescription Diet, Hills, Science Plan m.m. kan anbefales - og
vil kunne spare dig mange penge i dyrlæge regninger over de næste år

Med venlig hilsen
Gainsbourg