Ansættelse af freelance
Fra : Ukendt

Dato : 29-07-06 12:04

Hej.

Jeg er en smule i tvivl om dette.

Hvis man ønsker at ansætte en freelance med provision, hvordan gøres dette
bedst?

Fra : Tychsen

Dato : 29-07-06 12:52

Det allernemmeste er ikke at have nogle ansat.
Jeg mener bestemet, at når man bliver arbejdsgiver, så kommer forhold
som arbejdsmiljø og øget administartion ind i billedet. Herunder
også lønudbetaling osv...

Det nemmeste er vel nok, at freelance-arbejderen bliver din
underleverandør. Dvs., når han har arbejdet for dig (lad os sige 10
timer), så sender han en regning fra sit eget firma på 10 timer x den
aftalte timepris. Er der tale om provision, så må i kontraktmæssigt
aftale forinden, hvad han kan forlange pr. salg.

Det tror jeg er nemmest. Vi ansatter i hvert fald aldrig nogle...
bruger kun underleverandører.

Fra : Karsten7870

Dato : 29-07-06 12:53

Michael Sørensen wrote:
> Hej.
>
> Jeg er en smule i tvivl om dette.
>
> Hvis man ønsker at ansætte en freelance med provision, hvordan gøres dette
> bedst?

Du afregner ham hans aftalte provision i overensstemmelse med de solgte
varer/ydelser. Det anbefales og er i øvrigt alment, først at afregne
provisionen efter modtagelse af betaling for de solgte varer.

Du skal have hans skattekort og tilbageholde skat af hans provision. Får du
hans A-kort (hvilket vil sige, at han kun har dig som arbejdsgiver), skal du
tilbageholde skat, feriepenge etc. fuldstændig som for en hver ansat med
fast løn etc. Får du han B-skattekort, skal du blot tilbageholde skat i
overensstemmelse med den anførte trækprocent.

Det gælder uanset han kalder sig et firma, med mindre han opfylder
betingelserne herfor i.flg. S. bl.a. CVR/SE-nr. og mere end 3 kunder
(mindst).

Ellers hænger du på 60% skattetræk.

Hvordan du sikrer dig mod det? Hmmmm, S kan muligvis give dig et plausibelt
svar. Om muligt få det bindende.

Nu om dage gælder det vist at gå både med livrem og seler.
Karsten H. Jensen