god soveråd søges
Fra : Søren

Dato : 28-07-06 20:22

Hej

vi har en lille knægt på 22 mdr. som stadig får en sutteflaske med letmælk
lige inden han skal sove. Det er det eneste tid på døgnet han får
sutteflaske. Han bruger ikke sut, men er for 2 mdr. siden blevet storebror,
og han sover stadig i tremmeseng.
hvad gjorde i andre for at vænne dem af med sutteflasken, og til hvad? er
der nogle gode fif til en god sengeligning
hvornår "vokser" man egentlig ud af tremmesengen, vi vil gerne købe en ny
seng til ham med en senge hest, men han ligger meget uroligt om natten?

på forhånd tusind tak for alle input

-Søren

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Mette Høggaard

Dato : 28-07-06 22:08

Hej Søren.

Jeres sutteflaske "problem" er gået hen og er blevet et ritual frem for et
fysisk behov. Hvorfor ikke bytte dette riual ud med et nyt? Det kunne være
at læse en bog, synge en bestemt sang eller lign. Det kunne også være et
glas mælk frem for sutteflasken. Det tager nok nogle dage med hyl og skrig,
men sådan noget går jo som regel forbløffende hurtigt

Mht. tremmesengen - hvorfor har I så travlt med at få ham ud af den? Jeg har
selv en søn på godt 2 år, og så længe han endnu ikke har fundet ud af at
klatre ud af den selv, så skal han bestemt heller ikke have en ny... Jeg
synes det er rart at når han er puttet om aftenen, så er der ro indtil næste
morgen. Der går gerne en times tid fra han er puttet til han lægger sig til
at sove, hvor han ligger og kigger i bøger og synger lidt med sig selv, så
hvis han selv kunne stå op igen i det tidsrum er jeg overbevist om at han
også ville gøre det! Også hvis han vågner om natten. Jeg gætter på at det
kræver en god portion forældretålmodighed i starten når purken selv kan stå
op igen efter puttetid
Desuden skriver du jo selv at han ligger meget uroligt om natten, her
hjælper tremmerne jo med at holde ham oppe i sengen...

MVH
Mette

Fra : Iben

Dato : 30-07-06 08:31

> hvad gjorde i andre for at vænne dem af med sutteflasken, og til hvad? er
> der nogle gode fif til en god sengeligning

Vi havde samme problem med vores datter, vi skiftede sutteflasken ud med et
glas med sugerør, så fik hun lidt at drikke inden sengetid og det med
sugerøret var spændende Derudover sang vi godnatsang og læste en kort
historie.

> hvornår "vokser" man egentlig ud af tremmesengen, vi vil gerne købe en ny
> seng til ham med en senge hest, men han ligger meget uroligt om natten?

Jeg synes også i skal vente lidt med at købe en ny seng til ham, hvis han
ikke er for stor (lang) til at ligge i tremmesengen, så vent til i synes han
er det!

/Iben c",)

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 30-07-06 09:28

"Søren" <duppe@NOSPAMedb.dk> skrev i en meddelelse

> på forhånd tusind tak for alle input

selvtak!

Har to stks på samme alder, der indtil for nylig fik the i en flaske inden
de skulle sove. Og så en dag glemte vi flaskerne hos mormor - og det gav
ingen problemer, ungerne får nu lidt the i en kop og har stort set straks
vænnet sig af med at de kunne kalde 789 gange for at få lidt ekstra fra
sutteflasken - koppen er jo mere besværlig.

Tremmesengene beholder vi indtil de begynder at kravle ud af dem..

Fra : Morten Snedker

Dato : 02-08-06 08:20

On Sun, 30 Jul 2006 10:27:40 +0200, "Jørgen Flainard"
<smallerb@hotmail.com> wrote:

> [...]
>vænnet sig af med at de kunne kalde 789 gange for at få lidt ekstra fra
>sutteflasken - koppen er jo mere besværlig.

Vores (2½) har for længe siden lagt flasken på hylden. Hans seng står
nu ved vindueskarmen. Herfra kan han selv nå sit krus med vand og
CD-afspilleren med hans yndlings-CD.

--
Morten Snedker
www.planprojekt.dk | www.dbconsult.dk

Fra : Morten Snedker

Dato : 02-08-06 08:18

On Fri, 28 Jul 2006 21:21:41 +0200, "Søren" <duppe@NOSPAMedb.dk>
wrote:

> [...]
>hvornår "vokser" man egentlig ud af tremmesengen, vi vil gerne købe en ny
>seng til ham med en senge hest, men han ligger meget uroligt om natten?

Vores søn på 2½ blev vænnet af med sin da han havde omtrent samme
alder som Jeres - måske et par måneder før. Vi gjorde det ved at vi
skiftede indholdet ud med vand, som han heldigvis (stadig) er meget
glad for. Efter kort tid skiftede vi flaskens sut ud med en drikketud
- så blev den også kedlig at hygge sig med. Samtidig har vi i lang tid
brugt at læse sammen med ham inden han skal sove.

For nylig skulle vi også have ham flyttet fra tremmeseng til
almindelig seng med sengehest. Hans tremmeseng stod i soveværelset, og
han stod for at skulle ud. Dels fordi vi ganske enkelt synes han har
alderen til det, dels fordi en lillebror lander sidst på året.

Vi startede med at han i stedet for at sove i sin tremmeseng i
soveværelset skulle sove i sin seng på hans værelse. Det var rent ud
sagt en fiasko. Han ville IKKE sove på værelset i den seng. Vi
flyttede så hans tremmeseng ind på værelset. Og hans værelse ville han
gerne sove i, når blot han havde tremmesengen.

Tremmesengen var ganske enkelt en mental sutteklud - et lille lukket
rum, som han var tryg i. Det at vi flyttede ham både til nyt værelse
og til ny seng, var for meget.

Vi begyndte så at putte ham i sin nye seng, når han i weekenderne
skulle sove til middag. Nogle enkelte gange beder han om at sove i sin
tremmeseng, og det får han så lov til, men ellers sover han nu mest i
sin nye seng.

En bonus er, at for at få plads til to senge, var vi nød til at fjerne
hans bord fra værelset. Det bord har nu fået et hjørne i stuen. Og det
er meget rart og hyggeligt for ham at kunne sidde at lege i stuen hvor
vi andre er - al legetøjet blev jo alligevel slæbt derind (og det gør
det med garanti også hos Jer )

Vores søn sover i øvrigt også lidt uroligt, og hovedet kan i løbet af
natten land i et hvilket som helst interval på 0-360 grader i forhold
til udgangspositionen. Men med sengehesten for, synes jeg ikke der er
noget at være bekymret for.