Bogføring og afskrivning af inventar
Fra : Karina

Dato : 28-07-06 16:31

Hvordan er det nu lige, det foregår med bogføring og afskrivning af
inventar?

Skal alle typer møbler bogføres som inventar, eller er det i stedet
småanskaffelser? Og hvis der er regler for, hvad der hører under hvilken
type, hvad er så forskellen?

Vi har selvfølgelig en konto under anlægsaktiver, der hedder
driftsmidler og inventar, og så har vi to, der hedder hhv tilgang i året
drift/inventar og afgang i året drift/inventar samt en konto, der hedder
akkumuleret afskrivning af driftsmidler.

Hvis vi så køber eksempelvis et mødebord til 800 kr inkl. moms, skal
momsen vel som sædvanlig på momskontoen, men hvad med resten?

Skal der afskrives noget, eller er det kun, når inventaret er af en vis
størrelse/værdi?

Mvh
Karina

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 29-07-06 05:34

"Karina" <khjorth@FJERNoncable.dk> wrote in message

> Skal der afskrives noget, eller er det kun, når inventaret er af en vis
> størrelse/værdi?

Anskaffelser under ca. 11000 kr kan straksafskrives, så afskriv du blot det
skrivebord i købsåret.

hilsen
Uffe

Fra : Karina

Dato : 29-07-06 23:13

> Anskaffelser under ca. 11000 kr kan straksafskrives, så afskriv du blot det
> skrivebord i købsåret.

Hvordan gør jeg så det? Smider jeg bare de 640 kr på småanskaffelser, og
momsen på købsoms og så selvfølgelig kreditere hele beløbet på bankkontoen?

Er der nogen fordel ved at straksafskrive?

Mvh
Karina

Fra : Jesper Brock

Dato : 01-08-06 10:22

"Karina" <khjorth@FJERNoncable.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen fordel ved at straksafskrive?

Ja da.

Du får det fulde fradrag for udgiften her og nu - i stedet for at udlåne
dine egne penge til Skattevæsenet i flere år.

Det (synes jeg da) er en fordel

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Karina

Dato : 01-08-06 13:12

> Du får det fulde fradrag for udgiften her og nu - i stedet for at udlåne
> dine egne penge til Skattevæsenet i flere år.
>
> Det (synes jeg da) er en fordel

Ja, okay... Jeg gi'r dig ret*G* Det havde jeg ikke lige tænkt på den måde.

Mvh
Karina