Indhentning af tekst fra andet dokument.
Fra : Phecdaret

Dato : 28-07-06 11:55

Hej alle!

Efterhånden som min side er blevet større, er jeg stødt ind i et
problem. Som menu på hjemmesiden bruger jeg en boks placeret til
venstre, hvor links rundt på hjemmesiden er placeret i. Problemet
er nu, at denne boks med links skal skrives i html-koden.
Tilføjer jeg derfor en ny side til hjemmesiden, skal boksen med
links opdateres, dvs. at jeg skal ind på samtlige sider på
hjemmesiden og tilføje det nye link til boksen indeholdende
menuen. Det tager lang tid, når der er tale om 15 sider.

Pricippet i CSS er jo genialt, dvs. det at styre lay-out-fra én
side. Mit spørgsmål er nu, om mit "boks-problem" kan løses efter
en CSS model. Altså om jeg kan lave en side indeholdende boksen
med menuen, og så kun nøjes med at opdatere denne ene side. Det
kræver jo så, at der på alle andre sider, skal stå en
kode/reference, som beder siden om at hente menuen fra
ovenstående "menu-side". Hvordan beder jeg siden om at hente
tekst/menuen fra et andet dokument? Er det muligt?!

Mvh Kenneth

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørn Andersen

Dato : 28-07-06 13:57

On 28 Jul 2006 10:55:26 GMT, Phecdaret <phecdaret@gmail.com> wrote:

Hej Kenneth,

> [...]
>
>Pricippet i CSS er jo genialt, dvs. det at styre lay-out-fra én
>side. Mit spørgsmål er nu, om mit "boks-problem" kan løses efter

Nej, du kan ikke bruge CSS til det.
Du kan enten
- lave noget JavaScript i en .js-fil, som er linket fra hver side
eller
- bruge en include-fil

JavaScript-løsningen stiller krav til brugerens udstyr - det skal
understøtte JavaScript + det skal ikke være deaktiveret + det skal
fortolke JavaScript korrekt. Hvis et af disse forhold ikke er opfyldt,
har du ingen eller en defekt menu.

include-løsningen er mere robust, da den afvikles på serveren og
brugeren får så bare serveret alm. HTML, ligesom fx en ASP-side.
Det er den løsning jeg vil anbefale.

Se fx:
<url: http://www.html.dk/tutorials/ssi/>
- det er især "Lektion 3", der er relevant:
<url: http://www.html.dk/tutorials/ssi/lektion3.asp>

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,