Indhentning af tekst fra andet dokument.
Fra : Phecdaret

Dato : 28-07-06 11:31

Hej alle!

Efterhånden som min side er blevet større, er jeg stødt ind i et
problem. Som menu på hjemmesiden bruger jeg en boks placeret til
venstre, hvor links rundt på hjemmesiden er placeret i. Problemet
er nu, at denne boks med links skal skrives i html-koden.
Tilføjer jeg derfor en ny side til hjemmesiden, skal boksen med
links opdateres, dvs. at jeg skal ind på samtlige sider på
hjemmesiden og tilføje det nye link til boksen indeholdende
menuen. Det tager lang tid, når der er tale om 15 sider.

Pricippet i CSS er jo genialt, dvs. det at styre lay-out-fra én
side. Mit spørgsmål er nu, om mit "boks-problem" kan løses efter
en CSS model. Altså om jeg kan lave en side indeholdende boksen
med menuen, og så kun nøjes med at opdatere denne ene side. Det
kræver jo så, at der på alle andre side, skal stå en
kode/reference, som beder siden om at hente menuen fra
ovenstående "menu-side". Hvordan beder jeg siden om at hente
tekst/menuen fra et andet dokument? Er det muligt?!

Mvh Kenneth

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-07-06 11:42

Phecdaret skrev:

> [...]

> Pricippet i CSS er jo genialt, dvs. det at styre lay-out-fra én
> side. Mit spørgsmål er nu, om mit "boks-problem" kan løses efter

Nej, det kan det ikke.

Der er to lidt forskellige, men alligevel næsten ens metoder der
kan løse dit problem, og den slags kaldes "dynamiske sider".
Siderne dannes først af serveren når der bliver spurgt om dem.

Den ene metode er SSI - Server Side Include. Den anden er
include() med PHP eller noget tilsvarende med ASP (eller et
tredje SP-sprog).

Princippet er at man laver rammen som en side og så på et
passende sted i denne sætter en include-kommando som henter den
færdige sides indhold. På den måde skal man kun styre det der er
ens, ét sted.

SSI har jeg ikke brugt, men det er vist ret nemt at have med at
gøre. Selv bruger jeg PHP, og det er også nemt når man har lært
at programmere lidt.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-06 11:55

"Phecdaret" :
> Efterhånden som min side er blevet større, er jeg stødt ind i et
> problem.

> Hvordan beder jeg siden om at hente
> tekst/menuen fra et andet dokument? Er det muligt?!

Jeg har løst det med SSI, og har fulgt html.dk's tutorial
http://www.html.dk/tutorials/ssi/default.asp

Når man først har fået styr på inkluderede og inkluderende filer, er det
nemt. Det kræver dog at den server din side ligger på understøtter det.

Hvis serveren ikke gør, kan du gøre det med asp eller php, der er links til
det på denne side: http://www.hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp

Mvh SNA