Killing "laver" i hjørnet, trods ellers re~
Fra : Dorthe Kromann

Dato : 28-07-06 07:33

Vores knap 15 uger gamle killing, som vi netop har fået "hjem" igår -
skulle være renlig: gik i kasse hos den oprindelige familie med mor og
søskende. Vi satte den
i kassen hver gang den havde spist + sovet, trods det havde den lavet
"stort" i hjørtet af stuen i morges.... (den har adgang til bakken hele
tiden).

Er der ikke noget med at man skal putte en bestemt duft på der hvor den
har gjort det denne gang - for at undgå at den fortsætter med at lave
samme sted?

Med venlig hilsen
Dorthe Kromann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Tina M.

Dato : 28-07-06 07:59

"Dorthe Kromann" <hkromannKATTE@BAKKEget2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Er der ikke noget med at man skal putte en bestemt duft på der hvor den
> har gjort det denne gang - for at undgå at den fortsætter med at lave

Det kan hjælpe med flere bakker, da killinger kan have svært ved, at nå hen
til bakken, når den skal.

Citronsaft kan med fordel sprøjtes på dens foretrukne unode-sted - eller man
kan stille mad og vandskåle, da man ikke besørger, hvor man spiser.

--
Mvh, Tina
www.heart-and-soul

Fra : Heidi

Dato : 28-07-06 09:14

<klip> Vores knap 15 uger gamle killing, som vi netop har fået "hjem"
igår -
> skulle være renlig: .....trods det havde den lavet
> "stort" i hjørtet af stuen i morges.... (den har adgang til bakken hele
> tiden).
</klip>

Dens verden er blevet ændret radikalt og virker sandsynligvis uoverskuelig
for sådan en lille fætter. Du kan prøve at give den "begrænsede omgivelser"
dvs. give den ét rum, med bakke, mad og vand legetøj, og så ellers være hos
den så meget som muligt. På den måde vil dens verden være overskuelig -
nogle bruger badeværelset, da uheld så ikke er så belastende, men ethvert
rum er fint :)

Efter en uges tid (det finder du selv ud af) kan du så prøve at udvide dens
"verden" med et eller flere rum.
Tænk på den kuns er en lille baby, der er pludselig skal lære at stå på egne
poter, og det er ikke altid nemt, derfor kan de i utryghed/stress/angst,
finde på at gøre de forkerte steder i ren forvirring....

To bakker er som nævnt en glimrende løsning iøvrigt, gerne med to
forskellige slags grus/strøelse, så den kan vælge det den bedst kan li' :)

--
Venlig hilsen Heidi, Miver og Mulles mor

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 30-07-06 13:04

Dorthe Kromann wrote:

> [...]
> i kassen hver gang den havde spist + sovet, trods det havde den lavet
> "stort" i hjørtet af stuen i morges.... (den har adgang til bakken hele

Vi har to killinger på ca. samme alder. Lige da vi fik dem (da var de
godt nok kun 8 uger) var de allerede renlige, men den er da smuttet et
par gange. I de uger, vi har haft dem, er det i alt smuttet to gange for
lille Kingo med "det store", og en del flere gange med tis.

Jeg tror, det er ret normalt, og det er blevet væsentligt mindre hyppigt
efter vi er begyndt at træne/hjælpe ham lidt.

Karla klarer alting dødgodt. Hun er super renlig og begraver alting så
fint. Kingo er lige modsat. Han træder/sætter sig gerne lige i en gang
tynd mave, inden han forlader kattebakken. Også det er han dog blevet
bedre til. Nu er han snart stor og er begyndt at vaske sig selv meget. I
den forbindelse er han også blevet mere renlig på bakken.

Men som sagt, min fornemmelse baseret på vores små basser er, at det er
normalt, at en killing kan have en smutter nu og da. Vi havde da også
indstillet os på den slags, inden vi fik killinger. Det er lidt ligesom
med menneskebørn: Man må kunne tåle lidt bæ

Mvh
Kevin Edelvang