Katte-barbering?
Fra : dpl

Dato : 27-07-06 14:53

Hejsa, jeg har brug for et godt råd til pelspleje.

Vi har som nogen nok ved, 4 dejlige sibiriske katte, 3 hunkatte og en
hankat (samt et kuld lækre killinger). Hunkattene har en lækker og nem
pels, som holder sig flot med lejlighedsvise gennembørstninger. Ikke en
eneste lille "dulle" har der nogensinde været at finde på de damer.

Men hankatten... *suk*. Jeg er ved at blive vanvittig. Selv med daglig,
grundig gennembørstning af hans pels, er der bare duller på de
mærkeligste steder. Ikke på maven eller i armhuler som man skulle
forvente, men lige midt på siderne, og nærmest på ryggen. Det filtrer
fra den ene dag til den anden, og efterhånden er vi begge godt trætte af
det. Før var børstning en hyggestund i sofaen om aftenen, nu er det
nærmest en indfangning/straf, er jeg bange for han føler.

Hvorfor hulen ser han sådan ud? Og hvad gør jeg? Hals, mave, ben, bagdel
og hale er dulle-fri, men efterhånden er han halvskaldet på siderne af
kroppen, da jeg har måttet klippe ham en del, for at få de værste knuder
væk. For at komme helt til bunds i det, overvejer jeg efterhånden en
barbering... men er det en god ide? Jeg har selv en trimmer, men han er
skrækslagen for den, så det tør jeg ikke selv binde an med. Hos dyrlægen
tager han det ret roligt, så måske kunne det gøre "ambulant"? Jeg vil
nødigt have ham i narkose... men bliver det bare værre når det vokser
ud, eller kunne det være en ide, for at komme helt til bunds?

Nå, en lang snak, men altså, gode råd om fertile hankatte og deres
(semi-) langhårspels modtages med kyshånd, for vi er ved at blive
sindssyge, både Viktor og jeg.

Hilsen Dorthe
http://www.sevastopol.dk/

PS. Vi har et helt arsenal af børster, skære-kam, saks osv, så udstyret
skulle være i orden.

Fra : Hanne Engermann

Dato : 27-07-06 15:23

> [...]
>
> Hilsen Dorthe
> http://www.sevastopol.dk/
>
> PS. Vi har et helt arsenal af børster, skære-kam, saks osv, så udstyret

Der er *intet* forgjort ved at få ham klippet hos dyrlægen - heller ikke
at få det gjort under en let narkose. Tværtimod undgår han at blive
stresset, for det bliver han, selvom han sikkert er mere medgørlig hos
dyrlægen. (Så kan I samtidig benytte lejligheden for et tjek af tænder
m.m.)

Jeg har to Maine Coon kastrater med samme pelsproblem, og frem for den
daglige, ikke særligt rare kontakt, når dullerne skal fjernes, har jeg
fået dem "løveklippet", dvs. de har manke, hale og underben i normal
pelslængde, mens resten er barberet helt ned.
Faktisk nyder kattene det bagefter (især i denne varme), og det ser nu
heller ikke så tosset ud endda.

Det går heller ikke ud over pelskvaliteten, når den nye pels vokser ud.

Det er ikke en "skam" at lade et kat barbere, men en "skam" ikke at gøre
det, hvis det er påkrævet.

PS: Du skriver "gennembørstning" - du friserer vel først og fremmest?

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : dpl

Dato : 27-07-06 21:34

Hanne Engermann skrev:>

> [...]
> stresset, for det bliver han, selvom han sikkert er mere medgørlig hos
> dyrlægen. (Så kan I samtidig benytte lejligheden for et tjek af tænder

Hej Hanne, tak for svar.
Tænker du at der er andet galt, med f.eks. hans tænder, så han ikke selv
passer sin pels nok? Han har for kort tid siden været til km-check hos
dyrlægen, og alt var fint, bortset fra et par duller han fik barberet
væk. Det er derfra jeg ved, han tager det pænere hos dyrlægen, end når
jeg selv prøver.

> [...]
> pelslængde, mens resten er barberet helt ned.
> Faktisk nyder kattene det bagefter (især i denne varme), og det ser nu

Nu har han generelt slet ikke noget imod at blive børstet, blot gider
han ikke ret længe, når jeg skal sidde og bakse med pels-dullerne.
Men han ville sikkert nyde at være barberet lige for tiden, hvor det er
så varmt. Hvor lang tid går der, før de ser normale ud igen?

> Det er ikke en "skam" at lade et kat barbere, men en "skam" ikke at gøre
> det, hvis det er påkrævet.

Ja, det har du ret i, men det er jo trods alt kun symptombehandling, og
løser ikke det egentlige problem, at pelsen filtrer mere end den burde.

> PS: Du skriver "gennembørstning" - du friserer vel først og fremmest?

Altså, nu lyder "friserer" lidt fimset i mine ører, når der er tale om
en stor sibirisk hankat *grin*. Jeg har også en kam, men bruger mest en
børste af karte-typen, med bøjede stålbørster. Den elsker han, og den er
meget effektiv.

Hilsen Dorthe
http://www.sevastopol.dk/

Fra : Hanne Engermann

Dato : 27-07-06 22:36

> dpl skrev:

> Hej Hanne, tak for svar.
> Tænker du at der er andet galt, med f.eks. hans tænder, så han ikke selv
> passer sin pels nok?

Nej, overhovedet slet ikke :>D For mig er det bare rutine, at dyrlægen
tjekker tænder, når en kat alligevel er der.

> [...]
> Men han ville sikkert nyde at være barberet lige for tiden, hvor det er
> så varmt. Hvor lang tid går der, før de ser normale ud igen?

Det har jeg faktisk ikke bidt mærke i, men jeg synes, det går rimeligt
hurtigt.

> ..... det er jo trods alt kun symptombehandling, og
> løser ikke det egentlige problem, at pelsen filtrer mere end den burde.

Det har ikke noget at gøre med "burde". Det er meget forskelligt fra kat
til kat. Nogle filtrer nemt, andre aldrig, men det siges, at sølv-pelse
filtrer nemmere end eks. brun-tabby. Det er blot ikke min erfaring -
kun, at en "finere", mere "fluffy" pels filtrer nemmere.

> Altså, nu lyder frisere ........

Så lade os sige rede ;>)

> børste af karte-typen, med bøjede stålbørster. Den elsker han, og den er
> meget effektiv.

Ja, men en rigtig stålkam (for at undgå statisk elektricitet) med
afrundede tænder er alligevel bedre. Karten bruger jeg selvfølgelig
også, men sjældent, da den godt kan "spalte" hårspidserne, og så filtrer
pelsen hurtigt.

Fra : dpl

Dato : 31-07-06 21:35

Hanne Engermann skrev:

> [...]
> filtrer nemmere end eks. brun-tabby. Det er blot ikke min erfaring -
> kun, at en "finere", mere "fluffy" pels filtrer nemmere.

Hej igen
Ja, fin og fluffy pels har han i hvert fald. det undrer mig bare at
problemet ser ud til at forværres efterhånden. Da han var yngre, kunne
pelsen holdes fin og dulle-fri.

> [...]
> afrundede tænder er alligevel bedre. Karten bruger jeg selvfølgelig
> også, men sjældent, da den godt kan "spalte" hårspidserne, og så filtrer

Ok, jeg vil prøve at bruge en kam mere, og se om det gør en forskel.

Hilsen Dorthe
http://www.sevastopol.dk/

Fra : Kari Eiffert

Dato : 27-07-06 17:30

"dpl" <dplahrmann@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hilsen Dorthe
> http://www.sevastopol.dk/
>
> PS. Vi har et helt arsenal af børster, skære-kam, saks osv, så udstyret

Vi har også haft store problemer med vores maine coon hankat. Men nu har han
det kun i armhulerne og lidt på mavsen. Vi brugte Crystal oil fra jean peau.
Det er nemt og gør pelsen mere medgørlig. Eller det har det i hvert fald
gjort her. Måske det er værd at prøve? Altså hvis du ikke vil klippe ham.
Du kan bl.a få det her:
http://loppetjansen.dk/product_info.php?products_id=357

Håber du får styr på pelsen

Mvh Kari

Fra : dpl

Dato : 27-07-06 21:24

Kari Eiffert skrev:

> [...]
> gjort her. Måske det er værd at prøve? Altså hvis du ikke vil klippe ham.

Hej Kari, mange tak for linket!
Jeg kan ikke helt regne ud hvordan man bruger det... Skal det bare
smøres i pelsen, vaskes ind og ud, eller hvordan?

Hilsen Dorthe
http://www.sevastopol.dk/

Fra : Kari Eiffert

Dato : 27-07-06 21:58

> [...]
> Jeg kan ikke helt regne ud hvordan man bruger det... Skal det bare
> smøres i pelsen, vaskes ind og ud, eller hvordan?

Vi har puttet nogen dråber i vand i en vandforstøver og så sprayet ham godt
våd. Mener også det står på flasken......måske

Mvh Kari

Fra : Kari Eiffert

Dato : 27-07-06 22:07

"Kari Eiffert" <kari.eiffert.nospam@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Vi har puttet nogen dråber i vand i en vandforstøver og så sprayet ham
godt
> våd. Mener også det står på flasken......måske
>
> Mvh Kari

De har i øvrigt en serie, hvor der også er en shampoo. Ved ikke om du har
mod på at vaske ham. Det havde vi nemlig ikke her
I øvrigt skal du altid sørge for at han er helt fri for knuder inden du
sprøjter ham ind. Ellers kan det blive værre en overgang, da vandet gør at
knuderne filtrer endnu mere sammen. Og til sidst så fik vi at vide at
destilleret vand skulle være det bedste at bruge sammen med de dråber.

Mvh Kari

Fra : dpl

Dato : 31-07-06 21:44

Kari Eiffert skrev:

> [...]
> knuderne filtrer endnu mere sammen. Og til sidst så fik vi at vide at
> destilleret vand skulle være det bedste at bruge sammen med de dråber.

Hej Kari
Neeej, vask står ikke lige på programmet, så går han vist helt op i
limningen *smil*. Aj, hvis det skal være, kunne vi nok godt vaske ham
rigtigt, men så vidt jeg ved, bør man ikke gøre det med en pels der i
forvejen er filtret, da det bare gør det hele værre. Og han vil være sur
i dagevis bagefter!

For øvrigt har jeg været i sving med saksen igen, og befriet Viktor for
alle seriøse duller igen. De små arbejder jeg på med kam og børste, men
bliver det ikke bedre, prøver vi nok barberingen. Han skulle efter
planen til Prag til en parring (hvor vi så er inviteret med), hvad mon
opdrætteren dernede siger, hvis der dukker sådan en puddel-sibirer op??
Bare hunkatten ikke falder om af grin...

Hilsen Dorthe
http://www.sevastopol.dk/

Fra : Hanne Dahl

Dato : 29-07-06 08:21

Hej Dorthe.

Det lyder til at karten ikke er god nok til din hankat.
Kender du "Riven" ? Den ligner en rive i udseenet og den bliver brugt til
hunde.
Den er perfekt til netop pels som som laver knuder. Idet den tager /løsner
de døde hår og undeuld.
Den går netop i bund og løsner det den skal løsne.

Hvis vi børstede vores skovkatte med en karte så skulle vi også børste
hverdag. Hva´vi ikke gør...kattene klare det selv.

held og lykke hislen Hanne Dahl

Fra : dpl

Dato : 31-07-06 21:38

Hanne Dahl skrev:
> [...]
> de døde hår og undeuld.
> Den går netop i bund og løsner det den skal løsne.

Hej Hanne
Nej, "riven" kender jeg vist ikke, men vi har en smart kam hvor den ene
side af ribberne er skarpe, og kan skære duller af, eller splitte dem på
langs, så de bliver nemmere at rede ud.

Men tak for rådet, jeg er som sagt åben for alle forslag!

Hilsen Dorthe
http://www.sevastopol.dk/

Fra : Leif Neland

Dato : 31-07-06 22:26

Jeg foretrækker nu at missen har fået en gang brassiliansk...