Hvad mon der er galt ?
Fra : Jette

Dato : 25-07-06 21:38

Hej
Jeg har lige været i Oslo i to dage, min mand har været hjemme og har passet
dyrene. Han er ikke så meget kattemenneske, så han lægger ikke mærke til
"små" forandringer, men det gør jeg........
Min kat Laurits (måske kan nogen af Jer huske ham og hans kroniske
tandkødsproblemer, som han stadig for piller for), opfører sig anderledes
end han plejer.
Han ser trist ud - han lægger sig forsigtigt synes jeg og bliver liggende
længe, han plejer at rende efter mig - det gør han ikke.
Han går langsomt og stille - han plejer at spæne udenom mig, når jeg går op
ad trappen og smide sig på sit lille tæppe øverst oppe for at blive kælet
for - i eftermiddag gik han slet ikke op ad trappen.
Han piber og mjaver højt (hvad han ellers aldrig gør, han siger kun små
pibelyde), når jeg tager ham på venstre side.
Han har spist et par gange siden kl. 14 og jeg har set ham ved vandskålen.
Han er ikke kommet med herop foran computeren, som han plejer, så jeg er
sikker på, at der er noget galt og jeg ringer selvfølgelig til dyrlægen i
morgen tidlig, men hvad pokker mon der er galt med ham? jeg er godt nok
bekymret..............
Hilsen Jette

Fra : Anette

Dato : 25-07-06 21:52

Jette wrote:
>og jeg ringer
> selvfølgelig til dyrlægen i morgen tidlig, men hvad pokker mon der er
> galt med ham? jeg er godt nok bekymret..............

Jeg har ikke noget godt bud - men det lyder som om Laurits har ondt.
Indadvendt, "snakkende", ville åbenbart ikke hoppe op ad hverken trapper
eller skrivebord..
Jo - jeg tror det er ret godt at du lige vender det med dyrlægen i morgen
tidlig.

Der er ikke noget at se på hans venstre side? Måske omkring hoften?

Håber det bliver bedre...hurtigt. Det er ikke til at holde ud når de
missedyr er skidt tilpas.

/ Anette

Fra : Hanne Engermann

Dato : 26-07-06 00:07

Jeg ser først dit indlæg nu, men vil alligevel prøve at svare dig.
Din kat har meget ondt, for instinktivt vil et dyr altid prøve at skjule
smerte så længe som muligt.

Der kan jo være flere årsager:
Han kan være faldet/sprunget forkert og har fået en skade i sin ryg
eller hofter.
Og har du set, om han har afleveret, hvad han skal, på bakken?

Natten kan være lang for en kat med smerter, men jeg ville under alle
omstændigheder kontakte dyrlægen straks i morgen tidlig og få en tid
hurtigst muligt. Selv ville jeg ringe til den vagthavende dyrlæge og
snakke med ham, især hvis det er længe siden, din kat har været på bakken.

Venlig hilsen og held og lykke med ham
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Jette

Dato : 28-07-06 11:04

Nyt fra Laurits
Tak for svarene.
Vi var til dyrlægen onsdag (26/7) og Laurits knurrede og hvæsede, mens han
blev undersøgt. Der var ingen brud eller noget at mærke på maven, men da
dyrlægen kiggede meget grundigt i bunden af pelsen, så fandt hun masser af
små huller. Laurits er simpelthen blevet godt og grundigt tæsket af en måske
to katte, sagde dyrlægen. Han fik en sprøjte og piller med hjem, som vi er
startet på i dag fredag. Jeg skal ringe til dyrlægen i dag for at sige,
hvordan han har det. Og det er heldigvis bedre. Han har været en tur oppe i
min seng i aftes, han går gemmen kælderen og ud af kattelemmen i dag, hvor
hoveddøren er lukket p.g.a. regnvejr. Han er også mere kælen og kommer og
ligger i nærheden af os igen. Han er sat på fedekur med noget andet foder,
som han skal have halv/halv af sammen med Hills TD (for tandkødet) og det
æder han fint. Han har også fået dåsemad med mere fedt og næring i (sådan
noget de giver til katte, der er syge og ikke vil spise ret meget). Han får
jo lidt dåsemad til at blande den knuste pille i.
Så alt i alt - i god bedring - gudskelov for det.
Hilsen Jette

Fra : Hanne Engermann

Dato : 28-07-06 11:36

> [...]
> jo lidt dåsemad til at blande den knuste pille i.
> Så alt i alt - i god bedring - gudskelov for det.

Det var en god nyhed Jette - Godt, det ikke var noget mere alvorligt!
Og dog, for kattebid er ikke noget at spøge med, da de ret ofte udvikler
sig til smertefulde bylder, fordi hullerne er dybe og hurtigt lukker
foroven, så bakterierne i bunden rigtigt kan formere sig.
Bidsår er svære at få øje på, så det var da godt, du kom til dyrlægen
med Laurits, så infektion kan tages i opløbet, men hav alligevel et godt
øje med ham, om han igen får ondt, og om han får feber!

Pøj, pøj med ham!

PS: Jeg kan ikke huske: Er han kastreret?

Med venlig hilsen

Fra : Anette

Dato : 28-07-06 19:25

Hej Jette

Det var dog dejligt at det "ikke var andet" - selvom det er da slemt nok.
Uhh man bliver så bekymret over de kattekræ
God bedring med ham

/ Anette