købeloven
Fra : Erik Påske

Dato : 24-07-06 17:12

Hej
Er der nogen som er godt inde i købeloven....?

Jeg har en kunde som har forud betalt en ordre på 1200 + en fragt på 225,-

Da det noget frem kom han desværre op at diskutere med fragtmand og det
endte med at han nægtede at modtag ordren.
Den har jeg så lige fået tilbage med en ekstra omkostning på 225,- kr.

Så er mit spørgsmål så, de fragt omkostninger,altså begge veje ( 500,- kr.),
må jeg modregne det, i det beløb på de 1200,- som han skal have retur for
varen.

Mvh
Erik

Fra : Jonas Kofod

Dato : 24-07-06 18:22

Erik Påske wrote:
> [...]
> må jeg modregne det, i det beløb på de 1200,- som han skal have retur for

Det kommer helt an på om din kunde er erhverv eller privat.
I jura gruppen samles iøvrigt flere med forstand på sådan noget.

Fra : Erik Påske

Dato : 24-07-06 18:44

Han er privat og handel er udelukkende forgået på Internettet.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 24-07-06 20:41

Erik Påske wrote:
> Han er privat og handel er udelukkende forgået på Internettet.

Ja så er den ikke så nem desværre, men alexbo har svaret.

Fra : alexbo

Dato : 24-07-06 19:00

"Erik Påske" skrev

> Så er mit spørgsmål så, de fragt omkostninger,altså begge veje ( 500,-
> kr.), må jeg modregne det, i det beløb på de 1200,- som han skal have
> retur for varen.

Det kommer an på omstændighederene ved handelen, hvis det var en
fjernhandel, internet, postordre eller lign., kan kunden nægte modtagelse
uden udgift.
Hvis det bare var en bestilling, kommer det an på dine betingelser, er der
returret, er fragten købt for sig selv, o.s.v.

Men det korte svar på det korte spørgsmål er nej.

mvh
Alex Christensen

Fra : Erik Påske

Dato : 24-07-06 19:27

> [...]
> returret, er fragten købt for sig selv, o.s.v.
>
> Men det korte svar på det korte spørgsmål er nej.

For at overhoved at kunne udføre ordren skal han accepterer salgs og
leveringsbetingelserne, der står der bl.a...:

Returret...:
Skulle Du fortryde dit køb, inden for 14 dage fra varens modtagelse, tilbage
betaler
vi varens pris eksklusive fragt & eventuelle forsendelses omkostninger.
Fortrydelsesretten kan kun udnyttes hvis varen modtages hos
os i væsentlig samme stand & mængde, som den blev afsendt. Varer der
returneres "ufranco" eller pr. efterkrav nægtes modtaget.
Jeg mener helt bestemt, da jeg fik indført dankortbetaling på min
internetside, blev jeg det godkendt af PBS.

Mvh
Erik

Fra : Jonas Kofod

Dato : 24-07-06 20:43

Erik Påske wrote:

> [...]
> Jeg mener helt bestemt, da jeg fik indført dankortbetaling på min
> internetside, blev jeg det godkendt af PBS.

Loven går før betingelserne, og i dette tilfælde har vi at gøre med
nogle lovbestemmelser der ikke kan forringes til ulempe for køber.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 24-07-06 21:01

Den 24-07-06 21.43 skrev Jonas Kofod følgende:

> Loven går før betingelserne, og i dette tilfælde har vi at gøre med
> nogle lovbestemmelser der ikke kan forringes til ulempe for køber.

Til gengæld er der ikke helt enighed om, hvad loven siger.
Forbrugerombudsmanden mener, at man ikke kan opkræve for fragten. Han
har vist tidligere haft en anden holdning, som mange andre stadig har,
nemlig at man kan opkræve betaling for fragten, hvis den er specificeret
særskilt på fakturaen.

Der har vist endnu ikke været en retssag, hvor det er blevet fastslået,
hvem der har ret.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lær at vælge sikre adgangskoder som er nemme at huske.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 24-07-06 21:11

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> særskilt på fakturaen.
>
> Der har vist endnu ikke været en retssag, hvor det er blevet fastslået,

Jeg tror holdningen er blevet rimeligt klar nu. Fremsendelse er ikke et
selvstændigt produkt. Men tilbagesendelsen er jo på forbrugerens regning.

Fra : Niels Henriksen

Dato : 26-07-06 21:54

"Jonas Kofod" <Kofod@FJERNkampsax.dtu.dk> wrote in message

> Jeg tror holdningen er blevet rimeligt klar nu. Fremsendelse er ikke et
> selvstændigt produkt. Men tilbagesendelsen er jo på forbrugerens regning.

Men her nægtes den at blive modtaget. Kan sælger så fratrække fragten i det
allerede betalte beløb?

--
Niels Henriksen
www.netopcom.dk

Fra : Jonas Kofod

Dato : 27-07-06 12:25

Niels Henriksen wrote:
> "Jonas Kofod" <Kofod@FJERNkampsax.dtu.dk> wrote in message

> Men her nægtes den at blive modtaget.

Ja, det gør ingen forskel. Nægtet modtaget eller sendt tilbage efter 14
dage, same same.

> Kan sælger så fratrække fragten i det allerede betalte beløb?

Vi skal se fragten i to dele fremsendelse og tilbagelevering.

Efter min vurdering er de omkostninger der hidrører tilbagelevering
forbrugerens udgift (osse Kims). Så ja til denne del.

Angående udgifter til fremsendelse; det er det vi ikke er helt enige
(eller helt sikre med os selv for den sags skyld). Jeg lægger mig op af
Forbrugerombudsmanden/Forbrugerstyrelsen der på:

http://www.forbrug.dk/markedsforing/hvadgaelder/mfl/godskik/saerlige-omraader/internet/net-tjek/2/3/1/konsekvenserne-af-at-fortryde-et-koeb/

Siger:
"Hvis du udnytter din fortrydelsesret, skal sælger tilbagebetale det
beløb, du har betalt til sælger, herunder leveringsomkostninger, gebyrer
og afgifter."

Så i dette tilfælde nej.

Relevant for tilbageleveringsomkostninger udtaler FB sig iøvrigt her:
http://www.forbrug.dk/markedsforing/hvadgaelder/mfl/godskik/saerlige-omraader/internet/net-tjek/2/3/1/hvem-skal-betale-for-returneringen/

"Hvis du fortryder aftalen og skal returnere en vare, er udgangspunktet,
at det er dig, der skal betale for returneringen."

Så efter mit råd trækker man tilbagelevering fra refunderingen og bider
fremsendelse i sig.