brug af Arrays til angivelse af dato
Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 23-07-06 22:12

Hej,

Så har I mig igen, denne gang med et spørgsmål der relatere sig til mit
tidligere spørgsmål om angivelse af måned som ord i stedet for tal.

Se, i den førnævnte tråd, nævnes det, at man også kan lave et Array, der
udskriver funktionen.

Jeg har nu forsøgt at lave filen som jeg bruger til dette kaldet
lastupdate.asp, så den indeholder kodeeksemplet til det førnævnte .

Filen ser således ud:
---
<%
Function fktFormatDatoTid(myDate)
Dim arrMaanedLang
arrMaanedLang = Array(, "januar", "februar", "marts", "april",
"maj", "juni", "juli", "august", "september", "oktober", "november",
"december")
If IsDate(myDate) Then
fktFormatDatoTid = Day(myDate) & ". " &
arrMaanedLang(Month(myDate)) & " " & Year(myDate) & " " & Right("00" &
Hour(myDate), 2) & ":" & Right("00" & Minute(myDate), 2)
Else
fktFormatDatoTid = "-"
End If
ModifiedDate = fktFormatDatoTid(Result)

End Function
%>
---

Det driller - jeg får en fejlmeddelelse.

Er der nogle derude, som eventuelt kan gennemskue hvor fejlen ligger?

Datoen som skal vises på mine sider skal f.eks. udskrives på denne måde:
20. juli 2006 12:45:51

Jeg gør opmærksom på, at det tidligere svar løste mit problem, men da jeg er
meget ivrig for at lære nyt, men ikke så god til engelsk, er jeg nødsaget
til at spørge mig frem til sådanne ting.

Det kunne være sjovt, at få denne her funktion til at virke også.

Jeg siger på forhånd tak for eventuelle svar!

/ Anders
http://www.boholdt-petersen.dk

Fra : Jørn Andersen

Dato : 24-07-06 02:39

On Sun, 23 Jul 2006 23:12:27 +0200, "Anders Boholdt-Petersen"
<post-REMOVETHIS-@boholdt-petersen.dk> wrote:

> [...]
>arrMaanedLang(Month(myDate)) & " " & Year(myDate) & " " & Right("00" &
>Hour(myDate), 2) & ":" & Right("00" & Minute(myDate), 2)

Problemet er nok den sidste linie i funktionen:
ModifiedDate = fktFormatDatoTid(Result)
Den linie skal du bruge i din oprindelige funktion i stedet for:
ModifiedDate = Result

>Det driller - jeg får en fejlmeddelelse.

Det ville hjælpe, hvis du skrev *hvilken* fejlmeddelelse

NB: Det er langt nemmere at følge, hvis du fortsætter i samme tråd,
når du har et relateret problem.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 24-07-06 08:28

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> skrev i en meddelelse

> Problemet er nok den sidste linie i funktionen:
> ModifiedDate = fktFormatDatoTid(Result)
> Den linie skal du bruge i din oprindelige funktion i stedet for:
> ModifiedDate = Result

Når du skriver min oprindelige funktion, mener du så i de enkelte filer,
hvor jeg skriver hele stien til filen som angivet i den forrige tråd?

> Det ville hjælpe, hvis du skrev *hvilken* fejlmeddelelse

OK, det skal jeg huske at medtage fremover.

> NB: Det er langt nemmere at følge, hvis du fortsætter i samme tråd,
> når du har et relateret problem.

OK.

Jeg er meget ny hvad angår nyhedsgrupper, så vidste ikke helt om man kunne
tillade sig dette.

Beklager meget!

Fra : Jørn Andersen

Dato : 24-07-06 17:09

On Mon, 24 Jul 2006 09:28:04 +0200, "Anders Boholdt-Petersen"

<snip>

>Når du skriver min oprindelige funktion, mener du så i de enkelte filer,
>hvor jeg skriver hele stien til filen som angivet i den forrige tråd?

Du havde selv oprindeligt lavet funktionen:
Function ModifiedDate(strFile)
- som leverede resultatet:
ModifiedDate = Result
End Function

Den funktion virker udmærket, men du ønsker et andet format.
Så kan du enten modificere din oprindelige funktion eller - som jeg
foreslår - bruge en anden funktion til at formattere resultat.
Hvis du vil bruge mit forslag, kan du bruge linien:

ModifiedDate = fktFormatDatoTid(Result)
- i stedet for
ModifiedDate = Result

Så kalder din oprindelige funktion blot en anden funktion til at
modificere formatet.

NB: Det forudsætter så, at du ikke har brugt andre måder at formattere
resultatet på først, da en formattering af en dato ikke længere er en
dato, men en streng. SÅ du skal altså bruge din oprindelige funktion.

Så det hel kommer til at se sådan ud:
Function ModifiedDate(strFile)
dim objFS, objFile
dim Result
set objFS = Server.CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
set objFile = objFS.GetFile(strFile)
Result = objFile.DateLastModified
set objFile = Nothing
set objFS = Nothing
' ModifiedDate = Result (linien slettet)
   ModifiedDate = fktFormatDatoTid(Result) ' Linie indsat
End function

[...]

(vær opmærksom på linieombrydning!)

Og du udskriver med:
Response.Write ModifiedDate("z:\rodmappe\test.asp")

>Jeg er meget ny hvad angår nyhedsgrupper, så vidste ikke helt om man kunne
>tillade sig dette.
>
>Beklager meget!

Ja, ja, så er det jo heller ikke værre

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 24-07-06 21:42

> <snip>

> Du havde selv oprindeligt lavet funktionen:
> [...]

OK.

Jeg har for at være ærlig set funktionen i en bog om ASP, så har taget den
derfra.

Jeg er så ny, så jeg ikke en gang vidste, at jeg havde lavet funktionen
ovenfor, og at det var denne funktion vi snakkede om.

> [...]
>
> (vær opmærksom på linieombrydning!)
>
> Og du udskriver med:
> Response.Write ModifiedDate("z:\rodmappe\test.asp")

Jeg har nu sat ovenstående eksempel ind i filen som indeholder min funktion,
og har tilføjet <% og %>.

<% står i starten af koden, og %> står i slutningen.

Når jeg forsøger at kalde filen, får jeg følgende fejl fra webserveren:
---
Microsoft VBScript compilation
error '800a03ea'

Syntax error

/lastupdate1.asp, line 16
arrMaanedLang = Array(, "januar", "februar", "marts", "april",
--------------------------------------------------------------^
---

Er der eventuelt en der kan se, hvor fejlen ligger, nu hvor jeg har husket
at medtage fejlmeddelelsen i tråden?

> Ja, ja, så er det jo heller ikke værre

På forhånd tak for eventuelle svar.
> Good luck!

MVH Anders

Fra : Jørn Andersen

Dato : 24-07-06 22:29

On Mon, 24 Jul 2006 22:42:28 +0200, "Anders Boholdt-Petersen"
> [...]

>Syntax error
>
>/lastupdate1.asp, line 16
>arrMaanedLang = Array(, "januar", "februar", "marts", "april",

Det ligner meget et linieskift, der ikke skulle være der.

I nyhedsgrupper bliver linierne normalt skåret af ved ca. 70 tegn, så
man skal selv lige fjerne linieskiftene - hele array-definitionen skal
stå på én linie.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 25-07-06 00:49

> [...]
>
> I nyhedsgrupper bliver linierne normalt skåret af ved ca. 70 tegn, så
> man skal selv lige fjerne linieskiftene - hele array-definitionen skal

Tusind tak!!!

Nu virker det.

Men:

Kan man ligesom i den forrige funktion jeg har fået hjælp til her i gruppen
ændre et tal eller sådan noget, der gør at sekunderne også vises, f.eks.
sådan her:
Siden er sidst opdateret 20. juli 2006 12:00:00?

Fra : Jørn Andersen

Dato : 25-07-06 01:37

On Tue, 25 Jul 2006 01:48:50 +0200, "Anders Boholdt-Petersen"
<post-REMOVETHIS-@boholdt-petersen.dk> wrote:

>Tusind tak!!!
>
>Nu virker det.

Dejligt!

> [...]
>sådan her:
>Siden er sidst opdateret 20. juli 2006 12:00:00?

Efter:
... & Right("00" & Minute(myDate), 2)
Tilføjer du blot:
& Right("00" & Second(myDate), 2)

(på samme linie)

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 25-07-06 07:14

> Dejligt!

> Efter:
> .. & Right("00" & Minute(myDate), 2)
> Tilføjer du blot:
> & Right("00" & Second(myDate), 2)
>
> (på samme linie)

Sådan!!!

Fedt, at man kan spørge om hjælp i nyhedsgrupper!!!

Nu virker det som det skal, og ikke nok med det, jeg fik også lært noget.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 25-07-06 01:53

On Tue, 25 Jul 2006 02:36:45 +0200, Jørn Andersen <jorn@jorna.dk>
wrote:

>Efter:
>.. & Right("00" & Minute(myDate), 2)
>Tilføjer du blot:
> & Right("00" & Second(myDate), 2)
>
>(på samme linie)

Det gik vist lidt for hurtigt - glemte ':' - prøv:
& ":" & Right("00" & Second(myDate), 2)

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,