Repost: Reaktion overfor "gaver"?
Fra : Steen Suder

Dato : 23-07-06 15:41

Det gik ikke helt som ønsket med den første, så jeg prøver lige igen:

Vores to skovkatte er fire år og vi bor med dem i et parcelhuskvarter.
Vi har holdt dem indenfor indtil for kort tid siden, hvor min kone - der er
på barsel - i et anfald af lavt blodsukker ikke gad at høre på "storebrors"
klagen hele tiden og lukkede dem begge ud.

Storebror er væk meget af tiden, men kommer af og til forbi haven og hilser
på.

Lillebror - jægeren - er her næsten hele tiden eller er ikke langt væk.
I den korte tid, de har kunnet gå frit har han bragt flere fugle til hus,
som han på bedste kattemanér er vældig stolt af.

Den sidste placerede han i en lomme på min sportstaske :-/
Heldigvis sad jeg ved siden af, så sagen blev håndteret med det samme.

Spørgsmålet:
Hvilke "modtagelse" skal jægeren have når han kommer med sit bytte, og vi
ikke vil "fremelske" gaveadfærden?

De har aldrig frembragt noget større end regnorme og edderkopper, så det er
jo naturligvis rent instinkt.

--
Steen Suder

Fra : Tove Krieger

Dato : 23-07-06 16:01

Steen Suder wrote:
> [...]
> og vi ikke vil "fremelske" gaveadfærden?
>
> De har aldrig frembragt noget større end regnorme og edderkopper, så

Hej Steen

Det er desværre et meget omdiskuteret emne - sidst i hundegruppen i går,
hvor jeg fortalte om min lille Tortie-hun der dræbte 2 fugle, (selvom
jeg har fortalt hende hun ikke må)

Jeg tror ikke, at der er meget at gøre ved det. Det ligger latent i
kattens natur at fange alskens ting og sager der enten kan krybe, gå
eller flyve, og så senere komme med det til dig som en "gave". Det er
netop det katten viser - det *er* faktisk en gave til dig.

Du kan desværre ikke vænne katten af med det, og jeg har hørt fra så
mange katteejere nu, at man skal rose katten ,når den kommer med
"gaven". Jeg gør det, omend meget modvilligt, hvis jeg da ikke kan se
mit snit til at "komme uden om". Jeg har så også tit reddet fuglen inden
det gik helt galt.

Jeg har endnu ikke hørt at man kan præge katte i den retning, så
desværre - du må hellere indstille dig på at falde i krampegråd af
taknemmelighed næste gang du får den form for *gave* - for det får det
helt sikkert.

Med venlig hilsen
Tove :)

Fra : Anette

Dato : 23-07-06 16:31

Steen Suder wrote:
> Spørgsmålet:
> Hvilke "modtagelse" skal jægeren have når han kommer med sit bytte,
> og vi ikke vil "fremelske" gaveadfærden?

Hej
Her i huset bor 4 katte og de kommer af og til og viser bytte frem. Det er
ikke så tit de tager dem med ind, for de andre katte og hundene vil forsøge
at stjæle byttet.
Når det sker siger vi bare "nej hvor er den fin - kan du tage den med ud
igen" Er fuglen levende tager vi den fra katten, eller forsøger i hvert
fald,, hvilket som oftes resulterer i at katten ræser ud med sin fangst
igen.
At vænne katten af med at tage fugle og mus er nok temmelig umuligt, ligesom
det nok ikke er helt til at undgå at finde solsortefjer under sengen eller
bag klaveret
Det eneste vi virkelig seriøst gør en stor indsats for at tage fra dem er
flagermus, ud fra en teori om at hvis det er en flagermus de kan fange, så
er flagermusen syg og sådan nogle kræ slæber jo rundt på rabies virus og alt
mulig andet skrammel - så jo dem får de ikke lov til at beholde.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : "

Dato : 23-07-06 17:23

Steen Suder wrote:
> Spørgsmålet:
> Hvilke "modtagelse" skal jægeren have når han kommer med sit bytte,
> og vi ikke vil "fremelske" gaveadfærden?

Det er KATTE du har
De er pr instinkt *rovdyr* og det er deres natur at jage - det må mennesker
acceptere, ellers skal man ikke have kat. Du kan ikke gøre noget som helst
ved det. Selvfølgelig skal katten have ros, når den har fanget et bytte, men
rosen i sig selv gør ikke at katten jager mere, sålænge du ikke ligefrem
belønner katten med en lækkerbid eller overkæleri. Gør som Anette beskriver,
hvilket er den rigtige fremgangsmetode. Katten afgør fuldstændig selv, hvor
meget eller lidt den fanger.
Og uagtet, så *er* det gyseligt at se de små pipper lide døden for vores
forkælede katte, men sådan er det altså nu engang.

/M