Fornuftige registreringer
Fra : Ib Molbech

Dato : 23-07-06 12:36

Længe har jeg registreret mine slægtsmedlemmer efter deres døbenavn. Men nu
er jeg kommet lidt i tvivl om det hensigtsmæssige heri. Naturligvis
bestemmer jeg selv, hvordan jeg vil indføre slægten (Brothers Keeper (BK))
men jeg vil alligevel gerne høre gruppen fremkomme med ideer og
begrundelser. Der er for nærværende 3 situationer, hvor jeg er i tvivl.

1. I en familie døbes alle drengebørnene! med moderens pigenavn som
mellemnavn, undtagen en. Da det beror på en forglemmelse, indføres et år
efter i kirkebogen at navnet efter kongelig bevilling er ændret, således at
også denne dreng får moderens pigenavn som mellemnavn.

2. En enlig mor døber sit barn med sit eget pigenavn som slægtsnavn. 2 år
senere gifter hun sig og ægtemanden adopterer barnet. Barnet bærer derefter
adoptivfaderens slægtsnavn.

3. En person ændrer slægtsnavn, idet han antager sit mellemnavn som
slægtsnavn.

Det er jo ikke kun i BK man kommer i tvivl. Her kan også gøres rede for
forholdene. Det er straks mere problematisk, hvis man vil offentliggøre
slægten på Nettet. Her er det ofte kun navnet, det lægges mærke til. Men
hvilket navn?

Mvh
Ib Molbech

Fra : Hugh Watkins

Dato : 23-07-06 15:03

Ib Molbech wrote:

> [...]
> forholdene. Det er straks mere problematisk, hvis man vil offentliggøre
> slægten på Nettet. Her er det ofte kun navnet, det lægges mærke til. Men

in FTM 2006 I record all the variations as alternative names
only the døbesnavn is an unchanging fact and if known should be the main
entry

Hugh W

--

new computer = new blog
http://mac-on-intel.blogspot.com/

daily blogs with new photos
http://snaps2006.blogspot.com/
http://slim2005.blogspot.com/

family history
http://hughw36.blogspot.com

Fra : Jan

Dato : 23-07-06 18:58

Sun, 23 Jul 2006 13:36:23 +0200, "Ib Molbech"
<REMOVEmolbech@stofanet.dk>;
<44c35f3e$0$3478$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>;
<dk.videnskab.historie.genealogi>:

> [...]
>forholdene. Det er straks mere problematisk, hvis man vil offentliggøre
>slægten på Nettet. Her er det ofte kun navnet, det lægges mærke til. Men

Man registrerer hver forandring i navnet som en særskilt hendelse. Så
kan man afmærke, hvilket navn, der for tiden skal anses som det
primære. Jeg ved ikke, hvorledes BK takler den slags, men så vidt jeg
har forstået, skal det være muligt, at lægge flere navnevarianter ind
også i BK.
--
/Jan <><
bruker TMG

Fra : Ukendt

Dato : 23-07-06 23:11

"Ib Molbech" <REMOVEmolbech@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forholdene. Det er straks mere problematisk, hvis man vil offentliggøre
> slægten på Nettet. Her er det ofte kun navnet, det lægges mærke til. Men

Hej Ib
Hvad efternavn angår holder jeg altid fast i døbenavnet. Alle andre ændinger
og rettelser bliver kun indføjet hvis jeg er sikker på at de også er
indføjet i kirkebogen.

Det har dog vist sig at mit onlineprogram på;
http://finnholbek.dk/genealogy/index.php
havde mulighed for at indføje en AKA-rubrik (also known as), og det åbner
selvfølgeligt for nye muligheder.

Mvh. Finn

Fra : Ukendt

Dato : 24-07-06 09:23

On Sun, 23 Jul 2006 13:36:23 +0200, Ib Molbech wrote:

> Længe har jeg registreret mine slægtsmedlemmer efter deres døbenavn. Men nu
> er jeg kommet lidt i tvivl om det hensigtsmæssige heri.

Jeg er ikke i tvivl om hvad jeg mener er det rigtige - for mig. Man må have
et udgangspunkt som er nagelfast. Hvad der senere sker i en persons liv, må
man så gøre rede for løbende. Ud over forviklinger i barn- og ungdommen,
kan/kunne en kvinde jo skifte efternavn lige så mange gange hun blev gift.
Tilbage står dog, at hun blev døbt Jensen.

> [...]
> efter i kirkebogen at navnet efter kongelig bevilling er ændret, således at
> også denne dreng får moderens pigenavn som mellemnavn.

Her ville jeg uden blussel registrere personen med mellemnavnet som
fødenavn, men med en note der gør rede for forholdet.

> 2. En enlig mor døber sit barn med sit eget pigenavn som slægtsnavn. 2 år
> senere gifter hun sig og ægtemanden adopterer barnet. Barnet bærer derefter
> adoptivfaderens slægtsnavn.

Nå ja, og måske kommer banet i voksentilværelsen i tanker om, at det vil
ændre navnet tilbage igen, eller måske til noget helt tredie.

> 3. En person ændrer slægtsnavn, idet han antager sit mellemnavn som
> slægtsnavn.

Nu om dage er der mange rodløse og frustrerede mennesker der skifter navn,
som vi andre skifter underbukser. For tiden grasserer numerologi, hvor folk
tager de underligste navne og stavemåder af samme. Det kan der altsammen
gøres rede for i en slægtsbog og i ens data i favoritprogrammet.

> [...]
> forholdene. Det er straks mere problematisk, hvis man vil offentliggøre
> slægten på Nettet. Her er det ofte kun navnet, det lægges mærke til. Men

Du er jo ikke forpligtet i nogen retning. jeg forstår dine overvejelser
således, at det bliver brugervenligt på hjemmesiden, altså hvis en bruger
søger efter et bestemt slægtsnavn, skal han/hun også kunne finde de
personer i databasen der på eet eller andet tidspunkt i sit liv har båret
det. Hvis f.eks. et person i databasen med lige god ret kan kendes som
"Jørgen Flitzmule Hansen", "Jørgen Flitzmule", "Jørghen Aragon" o.s.v. er
den eneste udvej jeg umiddelbart kan se, at oprette nogle dummies - eller
alias'er -. Personens data har du registreret under fødenavnet; de øvrige
varianter er tomme og henviser blot til "hovedpersonen".
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen