Spritkørsel
Fra : tr

Dato : 22-07-06 16:09

Hej.
Min kæreste's dreng på 18 år er lige blevet taget for spritkørsel og det er
jo ganske forfærdelig, at han bare kører når han har indtaget alkohol.

Blodprøven kender vi ikke endnu, men hans mor syntes det er synd for ham og
lader ham låne bilen igen, han har fået et midlertidigt kørekort, altså
ingen konsekvens, hvor jeg mener han ikke skal låne den foreløbelig. Moderen
mener han får nok straf ved at evt. miste kørekortet og bøden. Det er
moderens bil.

Hvad mener i?

Mvh tr

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 22-07-06 16:21

tr skrev:
> [...]
> mener han får nok straf ved at evt. miste kørekortet og bøden. Det er

Hvis det havde været min søn og min bil, havde der været lukket for alt
biludlån et godt stykke tid. Det ville ikke være spor synd for ham - han
ville være fuldt ud klar over på forhånd, at mor ikke ville være i det
tilgivende hjørne, hvis han kørte spritkørsel - og slet ikke i mors bil.
Og far ville bakke mig op, uanset at vi har været skilt i flere år. Så
han ville heller ikke få noget ud af at pive til den anden forælder.

Venlig hilsen Dikte (mor til dreng på 23 og dreng på 16)

Fra : Martin Nielsen

Dato : 22-07-06 18:30

Har han et misbrug? Måske afhængig? I så fald bør han opsøge læge! Er der
blot tale om en enkelt brandert så lån ikke bilen ud hvis du kan se han har
drukket. OG da slet ikke hvis han skal køre med børn i!

Fra : Inger Pedersen

Dato : 22-07-06 19:01

"tr" <titris@aab-net.dk> skrev i en meddelelse
> Blodprøven kender vi ikke endnu, men hans mor syntes det er synd for ham

Det er dæleme osse synd, at han er så uansvarlig!
Hvis det er det, han er.

og
> lader ham låne bilen igen, han har fået et midlertidigt kørekort,

Hmm? Jeg er ikke så velbevandret i de sager - men hvis hans permanente
kørekort er snuppet pga spritkørsel - hvorfor hulen så udstyre ham med et
midlertidigt?
Hvad er der rent faktisk sket?

> altså ingen konsekvens, hvor jeg mener han ikke skal låne den foreløbelig.
> Moderen mener han får nok straf ved at evt. miste kørekortet og bøden. Det
> er moderens bil.

Ligegyldigt hvis bil det er. Det er hensynet til omghivelserne, der tæller
(naboens børn, whatever).

> Hvad mener i?

HVIS kalorius ikke opfylder betingelserne for at færdes på reglementeret vis
i et køretøj - så skal ingen naturligvis medvirke til, at han gør det,
heller ikke mor - og altså heller ikke låne ham noget mere potent end en
trehjulet cykel.
Men den med det midlertidige kørekort forvirrer mig.

Hilsen Inger

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 22-07-06 20:25

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> trehjulet cykel.
> Men den med det midlertidige kørekort forvirrer mig.

Det midlertidige kørekort udstedes, fordi man ifølge dansk
retspleje er uskyldig, indtil der er fældet dom. Hvis han dømmes,
inddrages også det midlertidige kørekort.

Mvh.Bodil.

Fra : Martin Nielsen

Dato : 23-07-06 09:01

Ja han får et for hver måned til dom er fældet.

Fra : Michael Zedeler

Dato : 22-07-06 20:43

tr wrote:
> [...]
> mener han får nok straf ved at evt. miste kørekortet og bøden. Det er

Jeg har svært ved at forestille mig at Politiet skulle starte en sag
uden at der er kraftigt belæg for at han har gjort noget forkert. Hvis
de har taget en blodprøve, er det nok på basis af en alkometertest, som
viste at han var beruset, da han blev stoppet.

I den situation er det ubegribeligt at hans mor bakker ham op ved at
give ham adgang til bilen. Det underliggende signal er: jeg synes ikke
det er retfærdigt at du er blevet stoppet. Kør du bare videre. Med eller
uden alkohol.

Desuden kan man jo spørge hvad hans mor ville synes om hvis der om nogle
dage kommer en betjent hjem for at fortælle at han har været involveret
i et uheld med alkohol i blodet.

Bilkørsel fordrer respekt, da det er store kræfter man har med at gøre.

Hvis jeg havde været i morens sted, havde jeg sagt at han måtte
indstille enhver kørsel indtil svaret fra blodprøven var klar. Skulle
resultatet vise sig at han har ligget lige under grænsen, så han slipper
for straf, men har kørt lettere beruset, ville det også have konsekvenser.

Mvh. Michael.

Fra : Lars Raaby

Dato : 22-07-06 22:38

tr skrev:
> [...]
> mener han får nok straf ved at evt. miste kørekortet og bøden. Det er

At da han er 18 år er han ikke et barn mere.
I denne gruppe snakker vi om børn.
Prøv at spørge i snik snak gruppen...

--
MVH Lars
- Enlig far til en lille dreng

Fra : struer

Dato : 23-07-06 02:01

tr skrev:

> [...]
> mener han får nok straf ved at evt. miste kørekortet og bøden. Det er

Ja på mit inslag fik jeg denne besked;

Du kan også læse i fundatsen for gruppen, hvori du kan læse:

2. Beskrivelse:
Om boernerelaterede emner

3. Fundats:
Formålet med gruppen er diskussion af børnerelaterede
emner, så som:

* Graviditet og fødsel
* Ernæring / kostvaner
* Sovevaner
* Opdragelse
* Pasning (dagpleje/vuggestue/børnehave/SFO......)
* Børn og medier - underholdning/kvaliteten?
* Børnesygdomme
* Legetøj

Samt anden erfaringsudveksling generelt.

Gruppen er ikke beregnet til diskussion af "mangel-på-børn"
emner som f.x. adoptionprocessen og processen i.f.m.
kunstig befrugtning.

Ligeledes er annoncering af baby- / børneudstyr uønsket.
Gruppen må ikke anvendes til kontaktannoncer.

Du finder hele fundatsen her:

http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.familie.barn

Erik

Fra : Holst

Dato : 23-07-06 09:07

tr wrote:

> [...]
> mener han får nok straf ved at evt. miste kørekortet og bøden. Det er

At han aldrig mere burde have lov til at sætte sig ind i en bil på
førersædet.

Men i den sidste ende er det jo op til domstolen at give ham hans straf,
og hans mor at bestemme, om han må låne hendes bil.

Men du kan jo tale med moderen og forsøge at overtale hende til at
handle fornuftigt.

Fra : CDJ

Dato : 23-07-06 09:08

On 22/07/06 17:08, in article
b373b$44c23f8c$55181c3a$14580@news.arrownet.dk, "tr" <titris@aab-net.dk>
wrote:

> [...]
> mener han får nok straf ved at evt. miste kørekortet og bøden. Det er

Var det min søn, var han færdig med at køre (min) bil, indtil han han havde
bevist, at han havde fået sine hjerneceller til at fungere igen!
Jeg ville have ladet ham forstå, hvor alvorlig forseelsen var, og at han
havde leget med ANDRES liv. Jeg ville være aldeles rasende, og på alle måder
have vist ham, at jeg ikke bifaldt hans adfærd, og at en fortsættelse af
den, kun ville have negative konsekvenser.
Dernæst ville jeg være omsorgsfuld mor, og tale med ham om at man lærer af
sine fejl, og have lange samtaler med ham om hvad han havde lært af denne
episode, og hvordan han kunne blive bedre til, at bedømme hvad der er gode
beslutninger og hvad der er dårlige.
Og så ville jeg være meget ked af, at jeg åbenbart ikke havde gjort dette
godt nok, inden han blev 18.

En anden mor

Fra : Sabina H.

Dato : 23-07-06 18:43

tr wrote:
> [...]
> den foreløbelig. Moderen mener han får nok straf ved at evt. miste
> kørekortet og bøden. Det er moderens bil.

jeg synes moderen gør ham en bjørnetjeneste, og slet ikke ser tingene i et
perspektiv som har nogen basis i den virkelige verden..

min søn havde _aldrig_ fået lov at låne bilen igen, hvis han havde lavet det
nummer...

Spritkørsel er forkasteligt, og at lege med andres liv.... så sent som i går
meldte vi en spritbillist til politiet, fordi personens kørsel var voldsom
slingrene, og i al den tid vi lå bag (15 km ca) var den ved at gå gruelig
gal mindst 5 gange (hvor personen var faretruende nær på at køre ind i en
modkørende)....

hvad er endnu værre, er faktisk at da vi ringer til politiet og oplyser
problemet, har de intet mandskab at sende ud :( hurra for det danske
politi...... Vi ved endnu ikke om den person er taget eller ej..... jeg
håber på det første naturligvis....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-07-06 09:31

tr wrote:
> Hej.
> Min kæreste's dreng på 18 år er lige blevet taget for spritkørsel og det er
> jo ganske forfærdelig, at han bare kører når han har indtaget alkohol.

Han ender i en statistik, jeg håber det blive en eneulykke og at han
ikke tager børn eller andre med sig.

> [...]
> mener han får nok straf ved at evt. miste kørekortet og bøden. Det er

At der er alt for ringe muligheder for konfiskation af de køretøjer
som spritbillister bruger, uanset om det er deres egne eller andres.

Desuden bør hun kunne straffes for at låne sin bil ud til sådan en
idiot.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-07-06 09:34

Sabina H. wrote:

> [...]
> perspektiv som har nogen basis i den virkelige verden..
>
> min søn havde _aldrig_ fået lov at låne bilen igen, hvis han havde lavet det

Enig.

> [...]
> gal mindst 5 gange (hvor personen var faretruende nær på at køre ind i en

Sådan !
Det har jeg gjort flere gang, de fleste har jeg endda set dem blive
taget efterfølgende.

> [...]
> problemet, har de intet mandskab at sende ud :( hurra for det danske
> politi...... Vi ved endnu ikke om den person er taget eller ej..... jeg

Underligt, de prioriterer ellers sådan noget meget højt.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : CDJ

Dato : 24-07-06 11:27

On 24/07/06 10:34, in article
1153730066.885067.130800@b28g2000cwb.googlegroups.com, "Christian B.
Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote:

> Underligt, de prioriterer ellers sådan noget meget højt.

Det er vist lidt med forskel.
Jeg har flere gange ringet i samme ærinde, og hver gang har de været
forholdsvis ligeglade. Sidst jeg ringede var det ikke en spritbilist, men én
der drønede forbi mig et sted hvor man må køre 80. Han kørte mindst 150, og
sandsynligvis mere. Politiet bad mig ringe til den politikreds bilisten var
på vej ind i, og de kunne ikke lige give mig nummeret...jeg bad dem om selv
at tage sig af at ringe videre, da jeg lige nu ikke kunne stoppe, og man
ikke må tale i mobil mens man kører. Det kan da ikke passe, at jeg skal
ringe til nummeroplysning mv. for at få fat i nogle der (måske) gider at
reagere...jeg var temmelig målløs, hvilket jeg også har været de gange jeg
har mødt en spritbilist på motorvejen, ringet til politiet - og fået oplyst,
at de jo alligevel nok ikke kunne fange ham. Jamen fint nok, lad os da bare
vente til han slår nogen ihjel...

Fra : Sabina H.

Dato : 24-07-06 16:16

Christian B. Andresen wrote:

> Sådan !
> Det har jeg gjort flere gang, de fleste har jeg endda set dem blive
> taget efterfølgende.

det er bestemt heller ikke hverken første eler sidste gang vi har gjort
det.....

> Underligt, de prioriterer ellers sådan noget meget højt.

vi måtte konkludere os frem til at de nok havde noget mandskab lånt ud til
et nærliggenede marked, siden de nedprioriterede det sådan.....
men som politimanden i den anden ende sagde, så ville han tjekke
nummerpladen, og så kunne vi jo håbe på at personen var på vej hjem, så de
kunne nuppe ham/hende der......
trist at det skal være sådan.... jeg kunen ikke lade være med at håbe en
lille smule på at personen ville lave en lille fenderbender og være nødt til
at stoppe.... bare ramme et skilt eller sådan.... så var vedkommende i det
mindste af vejen :(

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-07-06 12:07

CDJ wrote:
> [...]
> at de jo alligevel nok ikke kunne fange ham. Jamen fint nok, lad os da bare

Jeg ved ikke med de almindelige hastighedsovertrædelser men
spritbillisterne har de været meget flinke til at reagere på både i
Århus og Randers, den ene gang holdt de klar på nedkørselsrampen
15-20 km længere nord på.
Den anden gang kom de hjem til vedkomne, jeg holdt udenfor lidt væk og
havde fulgt efter og ringet til politiet.
Det skal retfærdigvis siges at jeg har en rigtig hands-free nokia
mobil med højtaler og radiomute etc.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : CDJ

Dato : 24-07-06 14:17

On 24/07/06 13:06, in article
1153739204.624936.155870@m73g2000cwd.googlegroups.com, "Christian B.
> [...]

> havde fulgt efter og ringet til politiet.
> Det skal retfærdigvis siges at jeg har en rigtig hands-free nokia

Måske (politi)moralen er højere ovre hos dig, end her i hovedstaden...

Fra : struer

Dato : 25-07-06 06:05

Sabina H. skrev:

> [...]
> problemet, har de intet mandskab at sende ud :( hurra for det danske
> politi...... Vi ved endnu ikke om den person er taget eller ej..... jeg

Ja Danmark er et stikkersamfund uden SS-soldater

Erik

Fra : Niels Henriksen

Dato : 25-07-06 21:37

"struer" <erikelarsen@hotmail.com> wrote in message

>Ja Danmark er et stikkersamfund uden SS-soldater

Det handler om sikkerhed for andre. Ikke fordi "århh.. sådan noget snyd"..

--
Niels Henriksen
www.netopcom.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-07-06 07:36

CDJ wrote:
> On 24/07/06 13:06, in article
> 1153739204.624936.155870@m73g2000cwd.googlegroups.com, "Christian B.

> Måske (politi)moralen er højere ovre hos dig, end her i hovedstaden...

Det tror jeg ikke, men de har helt sikkert ikke så meget at lave, der
er da ingen tvivl om at der er mere travlt med politimæssige opgaver i
hovedstaden.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk